Kommer Linux att gå om Windows?

Här diskuterar vi filosofin bakom Open source och fri mjukvara.

Kommer Linux att gå om Windows och ta över desktop marknaden?

Ja frågan är bara när
38
53%
Nej mjukvarupatent går igenom och TCPA/Palladiumblir blir verklighet Linux dör
3
4%
Nej eftersom Linux går under GPL kommer ingen ha råd att göra ett bra desktop system till det,
1
1%
Nej Linux kommer alltid vara det lilla underground OSet som bara datanördar använder
17
24%
Ingen aning
13
18%

Total votes: 72

Fedor

Kommer Linux att gå om Windows?

Post by Fedor » 12 September 2005, 22:11

Hej vad tror ni om Linux chanser att bli större än Windows och att ta över desktop marknaden?
Tror ni att det går? om i så fall när?

Själv vet jag inte men hoppas :-?

elwis

Post by elwis » 13 September 2005, 06:13

Hmm, har du lust at utveckla "Nej eftersom Linux går under GPL kommer ingen ha råd att göra ett bra desktop system till det,"??

Menar du att eftersom det går under GPL skulle inget "företag" ha råd att utveckla det? Eller menar du att eftersom det är GPL har inget företag lust att utveckla det (vilket Novell redan gör) eller... hur menar du?
Det är bara nollorna som är älskade av alla.
~ Humphrey Bogart
http://www.elwis.se

JO

Post by JO » 13 September 2005, 06:37

Hittade just den här artikeln http://news.zdnet.co.uk/software/linuxu ... 818,00.htm
Enligt den så är det billigare och mer förmånligt, att byta till "desktoplinux".
Än det är att uppgradera till Windows Vista.
Så enligt Novell, blir Vista den katalysator. Som blir brytpunkten för Linux som desktop.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

elwis

Post by elwis » 13 September 2005, 07:08

JO wrote: Så enligt Novell, blir Vista den katalysator. Som blir brytpunkten för Linux som desktop.
Får hoppas att det blir så, men jag hörde samma argument när XP skulle lanseras.
~ Humphrey Bogart

JO

Post by JO » 13 September 2005, 07:36

elwis wrote:
JO wrote: Så enligt Novell, blir Vista den katalysator. Som blir brytpunkten för Linux som desktop.
Får hoppas att det blir så, men jag hörde samma argument när XP skulle lanseras.
Det viktiga är att debatten kommer igång. Inte bara i tekniska kretsar.
Utan även ute i media. Så folk i allmänhet, kan börja läsa om de alternativ som finns.
Inte bara som ett alternativt OS. Men även den filosofi som ligger bakom.
Hur vi lyckades nere i Bryssel, till skilnad mot de vanliga lobbyisterna.
Tack vare en mycket stark "community". Utan den hade det aldrig gott vägen.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 13 September 2005, 10:39

Utifrån vad jag sett av BSD skulle jag tippa det som vinnaren faktiskt. :P
Men, visst, det kan hända. Men jag tror nog linux missar vistatåget med, precis som XPtåget. Linux är helt enkelt inte redo.

Städa upp Xorg, fixa så att det inte är samma underliga konflikter mellan X och kernel och annat udda som existerar... Det vore en bra start. En annan sak skulle kunna vara att faktiskt se genom fingrarna med proprietära drivrutiner. Kanske tom skapa ett API mot kernel för att göra det enkelt att särskilja dem från systemet.
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

JO

Post by JO » 13 September 2005, 10:46

Tror ärligt talat att Linux, har större chanser än *BSD.
http://suseroot.com/suse-linux-for-me/index.php
Kör just nu openSUSE-10.0-RC1.
Har kört *BSD förut och de är garanterat, inte ett dugg desktopvänliga.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 13 September 2005, 10:50

JO wrote:Tror ärligt talat att Linux, har större chanser än *BSD.
http://suseroot.com/suse-linux-for-me/index.php
Kör just nu openSUSE-10.0-RC1.
Har kört *BSD förut och de är garanterat, inte ett dugg desktopvänliga.
Heh, vad är det som inte är desktopvänligt?
Stoppade i en FreeBSDskiva i en dator på vilken det varit näst intill omöjlig att få allt att funka i linux. BSD tog hand om det på direkten.
Allt funkar från början. Sedan så har jag ju bara lekt med det i några dagar än så länge.

Och hur var det med konflikterna mellan X och kärnan i linux? :P
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

PJ

Post by PJ » 13 September 2005, 11:08

Tror inte att BSD eller linux kommer att slå igenom som "desktop-os" när windows vista kommer, däremot tror jag att användningen av OS X kommer att öka. Speciellt då man ändå måste köpa ny hårdvara för att kunna köra windows vista så lär många byta till en mac med OS X.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 13 September 2005, 11:52

PJ wrote:Tror inte att BSD eller linux kommer att slå igenom som "desktop-os" när windows vista kommer, däremot tror jag att användningen av OS X kommer att öka. Speciellt då man ändå måste köpa ny hårdvara för att kunna köra windows vista så lär många byta till en mac med OS X.
Mjoh. ;P Precis.
Kraven på Vista var ju hårresande. Men det var ju ingen överraskning.

Fedor

Post by Fedor » 13 September 2005, 16:37

elwis wrote:
Menar du att eftersom det går under GPL skulle inget "företag" ha råd att utveckla det?
Ja jag menar så

Någons som kan tippa på ett årtal?

Själv tror jag inte heller att släppet för vista blir start skottet för Linux men kanske lite.
Finns ju många företag som kör Windows 2000 fortfarande som har haft problem med de senaste virusen. Som säkert kan komma på tanken på att byta.

Sen hur många företag erbjuder Linux är det bara Novell ?
Och finns det några i Sverige överhuvudtaget?

elwis

Post by elwis » 13 September 2005, 18:00

carahr wrote:
elwis wrote:
Menar du att eftersom det går under GPL skulle inget "företag" ha råd att utveckla det?
Ja jag menar så

Någons som kan tippa på ett årtal?

Själv tror jag inte heller att släppet för vista blir start skottet för Linux men kanske lite.
Finns ju många företag som kör Windows 2000 fortfarande som har haft problem med de senaste virusen. Som säkert kan komma på tanken på att byta.

Sen hur många företag erbjuder Linux är det bara Novell ?
Och finns det några i Sverige överhuvudtaget?
I så fall förstår jag inte alls, just eftersom det ÄR GPL är det billigt att utveckla då communityn är större och man slipper betala själv för alla testare och felrättare. Jag jobbar själv med systemutveckling, och gissa om det kostar... om någon glad användare nere i brasilien själv bidrar med en patch hade man varit mycket glad!!!

Novell, Red Hat, Canonical - ubuntulinux, Linspire, Xandros.. hur många företag med en egen Distro vill du ha!? Du kan köpa alla dessa i Sverige, men om du vill ha 24/7 support bör du först kolla in företagslistan hos svenska linuxföreningen. Du kan få det för Red Hat, Novell och ubuntu, hur det är med de andra är jag inte säker på.
~ Humphrey Bogart

Fedor

Post by Fedor » 13 September 2005, 18:25

ta bort
Last edited by Fedor on 13 September 2005, 19:09, edited 1 time in total.

Fedor

Post by Fedor » 13 September 2005, 18:25

elwis wrote:
I så fall förstår jag inte alls, just eftersom det ÄR GPL är det billigt att utveckla då communityn är större och man slipper betala själv för alla testare och felrättare. Jag jobbar själv med systemutveckling, och gissa om det kostar... om någon glad användare nere i brasilien själv bidrar med en patch hade man varit mycket glad!!!
elwis okej jag vet det är ju det som är så bra med GPL alla får vara med och leka. Men jag har ändå lite svårt att se det hela för liksom om ett företag gör en dist så kan ju ett annat företag lära sig det och sedan starta ett eget företag som ger support för det.
och på så vis har ingen råd med det eller? :S
Novell, Red Hat, Canonical - ubuntulinux, Linspire, Xandros.. hur många företag med en egen Distro vill du ha!? Du kan köpa alla dessa i Sverige, men om du vill ha 24/7 support bör du först kolla in företagslistan hos svenska linuxföreningen. Du kan få det för Red Hat, Novell och ubuntu, hur det är med de andra är jag inte säker på.
Okej då vet jag :-)

elwis

Post by elwis » 13 September 2005, 18:34

carahr wrote: elwis okej jag vet det är ju det som är så bra med GPL alla får vara med och leka. Men jag har ändå lite svårt att se det hela för liksom om ett företag gör en dist så kan ju ett annat företag lära sig det och sedan starta ett eget företag som ger support för det.
och på så vis har ingen råd med det eller? :S
Nja, alla delar ju på utvecklingskostnaden så man dras trots allt inte med samma utgifter som ett traditionellt "stängt" mjukvarubolag gör.

Och ja, ett annat företag kan "apa" efter någon annans produkt, därför gäller det att vara bäst på mervärdet. Bäst på utbildning, bäst på support, bäst på service och bäst på att ge de där 3:dje parts pluginen som inte konkurrenterna tänker på. Om du betänker att alla linuxdistar härstammar ifrån samma gamla kodbas, linux-kernel, GNU verktyg etc etc. Varför ser då inte alla likadana ut och gör exakt samma saker? Alla satsar på olika nischer och kunder har olika smak, så är det!
~ Humphrey Bogart

Fedor

Post by Fedor » 13 September 2005, 19:29

Okej hoppas väl att Eric S. Raymond och du har rätt då :-)

Men anser du att alla program ska gå under licenser som GPL?
till och med avancerade spel som WoW t.ex.
Och vad anser du om piratbyråns åsikt? Om att allt ska få kopieras och ändras fritt. :roll:

JO

Post by JO » 13 September 2005, 20:29

Anledningen till att det fungerar, är att GPL är den klart bästa licensen.
http://gpl-violations.org
Den gynnar/missgynnar alla lika mycket, vilket får enskilda/företag att ställa upp.
Till skillnad mot BSD, där du lika gärna får din kod beslagtagen, gjord proprietär.
Så du blir tvungen att köpa din egen produkt.
Det var så MS gjorde. De lade beslag på FreeBSD kod och simsalabim, var Win-NT född.
Och vad fick utvecklarna för det?

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 13 September 2005, 20:35

En sak med spel är att det är en oerhört tävlingsinriktad marknad. Intensiviteten i att hitta på nya saker är hög, kodtempot är abnormt och så vidare. Något som inte riktigt funkar i OpenSourceCommunityt. Visst, det finns några undantag, men som sagt... Inga regler utan undantag.
Däremot funkar ju utveckling av operativsystem oerhört bra eftersom att det är ett gigantiskt jobb som behöver folk som pysslar lite överallt. :P

Sedan, BSDlicensen hindrar väl inte heller någon annan från att ha samma källkod fri som någon snott? Det är väl bara en fråga om att ha bäst vara/förpackning baserad på samma kod isf?

JO

Post by JO » 13 September 2005, 20:41

Och du kan legalt tanka hem Windows/NT/2000/2003/XP/Vista, som är baserad på BSD?
För att sedan kalla den för OS/Agitator?

elwis

Post by elwis » 13 September 2005, 21:03

Agitator[RoX] wrote:En sak med spel är att det är en oerhört tävlingsinriktad marknad. Intensiviteten i att hitta på nya saker är hög, kodtempot är abnormt och så vidare. Något som inte riktigt funkar i OpenSourceCommunityt. Visst, det finns några undantag, men som sagt... Inga regler utan undantag.
Framförallt har det väl tidigare varit svårare att hitta folk som velat göra grafik och komponerat musik för att sedan ge ut detta under en öppen licens? Kodknackare tycks vara mer benägna att göra saker för att det är roligt och ha något att stoppa i sin CV, tycks inte ha nått andra branscher i samma utsträckning än.
~ Humphrey Bogart

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 13 September 2005, 21:10

JO wrote:Och du kan legalt tanka hem Windows/NT/2000/2003/XP/Vista, som är baserad på BSD?
Nej.
Jag kan däremot ladda hem den källkod de snott som finns i BSD i form av BSDpaketet. Allt enligt vad jag sa innan. Och sedan skapa en smak av BSD vid namn TomteBSD eller jag nu kan tänkas vilja.

Sedan är det upp till allmänheten att välja det paket/förpackning av koden som de gillar bäst.

Dessutom, hur hindrar GPL någonting med tidigare nämda exempel?
Visst, de bryter mot en licens. Vem ska påpeka det? De som får får se MS (Ditt ecempel, bara bygger vidare) kod måste skriva under digra avtal som lovar pest och digerdöd till den som säger något om koden de fått se.
Jag är helt för att mycket ska finna som källkod, men sedan ser jag inte heller någon anledning att förbjuda folk att bygga in sagda öppna kod i sina slutna system. Sluteffekten av det är ju bara att man fick en bättre produkt ändå.
Sedan hänger det återigen på om man är så bra på att paketera det man "lånat" att folk betalar dig för något de lika gärna kan plocka ner gratis från nätet.
Sedan borgar inte open source för bra kod. Nepp. Det finns en hel del fulkod som flyter omkring därute. :P Det är bara en möjlighet till bättre kod.

För ska man vara ärlig, hur mycket källkod har Du minutiöst gått igenom för att hitta buggar och eller fulkod som kan rättas till?

Sedan, bygger windows på BSD?

JO

Post by JO » 13 September 2005, 21:54

Agitator[RoX] wrote:
JO wrote:Och du kan legalt tanka hem Windows/NT/2000/2003/XP/Vista, som är baserad på BSD?
Nej.
Jag kan däremot ladda hem den källkod de snott som finns i BSD i form av BSDpaketet. Allt enligt vad jag sa innan. Och sedan skapa en smak av BSD vid namn TomteBSD eller jag nu kan tänkas vilja.

Sedan är det upp till allmänheten att välja det paket/förpackning av koden som de gillar bäst.

Dessutom, hur hindrar GPL någonting med tidigare nämda exempel?
Visst, de bryter mot en licens. Vem ska påpeka det? De som får får se MS (Ditt ecempel, bara bygger vidare) kod måste skriva under digra avtal som lovar pest och digerdöd till den som säger något om koden de fått se.
Jag är helt för att mycket ska finna som källkod, men sedan ser jag inte heller någon anledning att förbjuda folk att bygga in sagda öppna kod i sina slutna system. Sluteffekten av det är ju bara att man fick en bättre produkt ändå.
Sedan hänger det återigen på om man är så bra på att paketera det man "lånat" att folk betalar dig för något de lika gärna kan plocka ner gratis från nätet.
Sedan borgar inte open source för bra kod. Nepp. Det finns en hel del fulkod som flyter omkring därute. :P Det är bara en möjlighet till bättre kod.

För ska man vara ärlig, hur mycket källkod har Du minutiöst gått igenom för att hitta buggar och eller fulkod som kan rättas till?

Sedan, bygger windows på BSD?
Du såg väll länken? http://gpl-violations.org
Det hjälper faktiskt. Det är ett fåtal företag som säger nej.
Vad Win./BSD angår så finns det domstolsutslag på det.
Går igenom så mycket jag kan. Är det så att jag hittar något som inte funkar, blir det en rapportering.
I ett fall, levererat en nödlösning.

trekkie78

Post by trekkie78 » 13 September 2005, 22:24

För att återgå till vad frågan handlade om så tror jag att det är väldigt svårt att spekulera i/om. Men jag tror inte att "Linux kommer ta över". Nya datorer kommer säljas med Vista, råder väl inga tvivel om det.

"Gårdagens" datorer då ? Utan att veta vad Vista kommer ha för hårdvarukrav så är det ju omöjligt att svara på detta. Om man läser på Microsofts hemsida så står följande:
Minimum system requirements will not be known until summer 2006 at the earliest. However, these guidelines provide useful estimates:

Code: Select all

• 512 megabytes (MB) or more of RAM 

• A dedicated graphics card with DirectX® 9.0 support 

• A modern, Intel Pentium- or AMD Athlon-based PC.
I dagsläget är det uppskattningsvis ovanstående specar som krävs. I dokumentationen till Vista står det att om man vid installation behöver komplettera med tredjeparts drivrutiner på diskett för bl.a SATA-kontrollers och man bara har 256MB internminne så måste man gå tillväga på ett speciellt sätt. Detta innebär alltså att man kan installera det med 256MB, vad säger att man inte kan ha ännu mindre ?

Sen tycker jag att det där med kraven överdrivs. På vissa ställen kan man läsa att man måste ha 2GB interneminne, 256MB grafikminne för optimal prestada. Säg mig då, fungerar Linux sämre med 2GB internminne än med 512MB ? Eller kan det t.o.m fungera bättre ? Vad som är optimalt säger väl inget om vad som krävs ?

Till sist kan jag väl bara runda av med att det var väl TCP/IP-stacken som Microsoft lånade från *BSD om jag inte minns fel ? Vad är det som är så hemskt med det ? Det förekommer väl hela tiden inom "båda" läger att man lånar idéer, lånar kod (i dom fall man får). Vad *BSD fick för det ? Förmodligen ingenting förutom ett erkännande att dom hade gjort något jävligt bra!

//trekkie

PJ

Post by PJ » 13 September 2005, 22:44

JO wrote:Det var så MS gjorde. De lade beslag på FreeBSD kod och simsalabim, var Win-NT född.
Det jag har läst på internet så kan ip-stacken vara tagen från bsd, alternativt bara använd som förebild. Ip-stacken är bara en del av bsd.

Enligt den här länken var OS/2 ett projekt mellan IBM och M$ men dem hade lite interna stridigheter (bl.a. olika utvecklingssmetoder) vilket medförde att IBM fortsatte att utveckla OS/2 och M$ fortsatte utveckla winNT. Projekt startade för övrigt från scratch.
Basicaly, Windows NT is the Microsoft version of OS/2.
Ett exempel på att winNT inte är BSD är t.ex. kernel. WinNT har en hybridkernel medans BSD har en monolithic kernel.
Ytterligare en länk som förklarar skillnaden mellan olika typer av kernels: monolithic kernel vs Microkernel

Ett annat exempel är windows API, finns inte i bsd om man inte använder wine, men där är det inte riktigt implementerat till fullo och dessutom har wine kommit till efteråt.

I dem här trädet finns det ingen "fork" ifrån BSD till winNT.
Övriga operativsystems historia
Unix historia

PJ

Post by PJ » 13 September 2005, 22:58

trekkie78 wrote:"Gårdagens" datorer då ? Utan att veta vad Vista kommer ha för hårdvarukrav så är det ju omöjligt att svara på detta. Om man läser på Microsofts hemsida så står följande:
Minimum system requirements will not be known until summer 2006 at the earliest. However, these guidelines provide useful estimates:

• 512 megabytes (MB) or more of RAM 

• A dedicated graphics card with DirectX® 9.0 support 

• A modern, Intel Pentium- or AMD Athlon-based PC.
Läste någonstans om att man tydligen behövde köpa en ny skärm för att kunna köra vista. Tydligen skylle upplösningen minskas om os:et kände på sig att den skulle visa upphovsrättskyddat matrial. Tyvärr så hittar jag inte tillbaka till den sida som nämnde det. Det är mycket möjligt att det här bara är ett elakt rykte.

JO

Post by JO » 13 September 2005, 23:19

PJ wrote:
JO wrote:Det var så MS gjorde. De lade beslag på FreeBSD kod och simsalabim, var Win-NT född.
Det jag har läst på internet så kan ip-stacken vara tagen från bsd, alternativt bara använd som förebild. Ip-stacken är bara en del av bsd.

Enligt den här länken var OS/2 ett projekt mellan IBM och M$ men dem hade lite interna stridigheter (bl.a. olika utvecklingssmetoder) vilket medförde att IBM fortsatte att utveckla OS/2 och M$ fortsatte utveckla winNT. Projekt startade för övrigt från scratch.
Basicaly, Windows NT is the Microsoft version of OS/2.
Ett exempel på att winNT inte är BSD är t.ex. kernel. WinNT har en hybridkernel medans BSD har en monolithic kernel.
Ytterligare en länk som förklarar skillnaden mellan olika typer av kernels: monolithic kernel vs Microkernel

Ett annat exempel är windows API, finns inte i bsd om man inte använder wine, men där är det inte riktigt implementerat till fullo och dessutom har wine kommit till efteråt.

I dem här trädet finns det ingen "fork" ifrån BSD till winNT.
Övriga operativsystems historia
Unix historia
Och vad hade NT varit utan en tcp/ip-stack?

PJ

Post by PJ » 13 September 2005, 23:41

Ett NT utan tcp/ip? Dom hade ett eget nätverksprotokoll: netbeui

Beror nog mycket på att det fanns ett behov av tcp/ip som M$ behövde fylla. Hade det inte funnits opensource så hade dom köpt upp något företag som redan hade implementerat en tcp/ip stack. Dock vet jag inte om det här igentligen är sant då jag har hittat flera sidor som hävdar att detta är en myt samt att jag har hittat flera sidor som försöker bevisa att det är sant. Huruvida tcp/ip stacken verkligen kommer från bsd lär man nog aldrig få reda på då M$ håller hårt i källkoden till windows.

JO

Post by JO » 13 September 2005, 23:45

Det var inget svar på frågan.
Vad hade NT varit utan en tcp/ip-stack?
Det var det som kunde bevisas i domstol. Åtminstone enligt freebsd.org

PJ

Post by PJ » 13 September 2005, 23:57

Tycker visst det är ett svar, det hade varit ett NT utan tcp/ip. NT hade trots allt netbeui som också är ett nätverksprotokoll. Visserligen hade det inte varit kompatibelt med internet men nu är det M$ det är tal om och dem hittar på lite egna standarder titt som tätt. Sen kan man alltid ifrågasätta om NT verkligen var ett komplett os. Tycker personligen att NT 4 blev det först efter servicepack 3 men det är en helt annat sak.

JO

Post by JO » 14 September 2005, 00:14

PJ wrote:Tycker visst det är ett svar, det hade varit ett NT utan tcp/ip. NT hade trots allt netbeui som också är ett nätverksprotokoll. Visserligen hade det inte varit kompatibelt med internet men nu är det M$ det är tal om och dem hittar på lite egna standarder titt som tätt. Sen kan man alltid ifrågasätta om NT verkligen var ett komplett os. Tycker personligen att NT 4 blev det först efter servicepack 3 men det är en helt annat sak.
Det hade inneburit, att vi inte hade skaffat NT. För vi behövde något som fungerade med internet.

PJ

Post by PJ » 14 September 2005, 00:32

PJ wrote:Beror nog mycket på att det fanns ett behov av tcp/ip som M$ behövde fylla. Hade det inte funnits opensource så hade dom köpt upp något företag som redan hade implementerat en tcp/ip stack.
Läst mitt tidigare inlägg? I det påpekar jag den vanligaste metoden M$ använder sig av för att skaffa fram program/kod d.v.s. genom att köpa upp ett företag som redan har implementerat klart programmet/koden. Om det nu stämmer med tcp/ip stacken så gjorde dem samma sak, fast den här gången kostade det ingenting med tanke på BSD-licensens frikostiga vilkor.

JO

Post by JO » 14 September 2005, 00:43

Fortfarande inget svar. Men strunt i det.
Något annat som alla tjatar om. Det är allt som saknas i Linux men finns i Windows.
Här är något som MS inte lyckats med i WinFS. Men Hans Reiser lyckats med i Reiser4.
http://kerneltrap.org/node/5654

What V4 did was figure out why V3 lost performance when it packed small files efficiently, and fix it. It is interesting to see that WinFS gave up on it rather than persisting in the effort to be efficient for small files without losing any large file performance. I guess a 10 year project is just beyond their horizon.

PJ

Post by PJ » 14 September 2005, 00:57

Antar att du är ute efter NT genomslagskraft då det gick att ansluta sig mot internet m.h.a. en tcp/ip stack.

Förmodligen hade inte M$ varit lika stora om dem inte hade implementerat (stullit?/lånat?) en tcp/ip stack. Men jag tycker ändå inte att man kan sätta ett likhetstecken mellan BSD och winNT pga en "gemensam" tcp/ip stack. Ett os är betydligt mer än en implementation av ett nätverksprotokoll.

JO

Post by JO » 14 September 2005, 07:13

PJ wrote:Antar att du är ute efter NT genomslagskraft då det gick att ansluta sig mot internet m.h.a. en tcp/ip stack.

Förmodligen hade inte M$ varit lika stora om dem inte hade implementerat (stullit?/lånat?) en tcp/ip stack. Men jag tycker ändå inte att man kan sätta ett likhetstecken mellan BSD och winNT pga en "gemensam" tcp/ip stack. Ett os är betydligt mer än en implementation av ett nätverksprotokoll.
Det var det som kunde bevisas och var hållbart i rätten.
Vad annat som kan vara stulet, lånat eller köpt. Ligger kanske en bit utanför.
Det juridiska.
Men det kan givetvis diskuteras och bör så göras.

PJ

Post by PJ » 14 September 2005, 08:56

Vad jag tycker är väldigt märkligt i sammanhanget är det faktum att M$ är en av dem drivande faktorerna bakom mjukvarupatent, detta trots att dem själva är väldigt bra på att stjäla andras kod/algorithmer/ideér.

Ett exempel på det är: DoubleSpace / DriveSpace
Soon, MS-DOS 6.0 was released, including the Microsoft DoubleSpace disk compression utility program. Stac successfully sued Microsoft for patent infringement regarding the compression algorithm used in DoubleSpace. This resulted in the release of MS-DOS 6.21, which had disk-compression removed. Shortly afterwards came version 6.22, with a new version of the disk compression system, DriveSpace, rewritten to avoid the infringing code.
http://en.wikipedia.org/wiki/MS-DOS

elwis

Post by elwis » 14 September 2005, 09:05

PJ wrote:Vad jag tycker är väldigt märkligt i sammanhanget är det faktum att M$ är en av dem drivande faktorerna bakom mjukvarupatent, detta trots att dem själva är väldigt bra på att stjäla andras kod/algorithmer/ideér.
Jo, men nu när de cementerat sitt ledarskap så inser de att det är det enda sättet att behålla sin position. Särskilt som alla innovativa krafter hoppar av Ms och sticker till google....
~ Humphrey Bogart

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 14 September 2005, 13:01

Och vad hindrar MIG från att använda BSDs TCP/IPstack trots att MS kanske har snott den?
Inte mycket.

Och vad windows har som inte linux har? Tja, det är väl en hel del? :) Men nu ska jag nog låta bli och säga att ljnux bara är kärnan medan windows är ett helt OS. HEhe.

Well, windows har väl, mig veterligen ganska unisont UI för att ställa in nätverkskort. WLAN som vanligt LAN... Det har väl ändå inte linux? Nu har jag ju aldrig konfat ett WLAN i varesig windows eller linux. Det är bara vad jag har hört.

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 14 September 2005, 13:12

Själva installationen av ett trådlöst nätverkskort kan vara allt från lätt till jobbigt.
Antingen finns det native rutin lr via ndiswrapper.
Men när det är uppe funkar det bra och går att ha skoj med.
Efter som ni gillar GUI här skickar jag en länk till en gui för att hitta/connecta access punkter.
http://linux.softpedia.com/get/System/N ... 2324.shtml
Men har inte testat den då GUI inte e min grej.
The more linux u go, The slacker u get

PJ

Post by PJ » 14 September 2005, 13:21

Agitator[RoX] wrote:Och vad hindrar MIG från att använda BSDs TCP/IPstack trots att MS kanske har snott den?
Inte mycket.
Kan bara hålla med.

En liten kul detalj över det hela är att man inte hör speciellt mycket klagomål på apple då dem har baserat stora delar av OS X på BSD. Det är snarare åt andra hållet. Detta kan bara jämnföras med microsofts eventuella lånande av ip-stacken, vilket ingen är speciellt positivt inställd till. Märklig särbehandling av microsoft och apple, då båda trots allt gör i stort sett samma sak (utnyttjar kod som är släppt under bsd-licensen).

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 14 September 2005, 13:33

Nille_kungen wrote:Själva installationen av ett trådlöst nätverkskort kan vara allt från lätt till jobbigt.
Efter som ni gillar GUI här skickar jag en länk till en gui för att hitta/connecta access punkter.
Och hur aktiverar man/ställer in wlan? Läste någonstans att det inte görs med ifconfig?

JO

Post by JO » 14 September 2005, 14:12

Agitator[RoX] wrote:
Nille_kungen wrote:Själva installationen av ett trådlöst nätverkskort kan vara allt från lätt till jobbigt.
Och hur aktiverar man/ställer in wlan? Läste någonstans att det inte görs med ifconfig?
Testa iwconfig?

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 14 September 2005, 15:08

JO wrote:
Agitator[RoX] wrote:
Testa iwconfig?
Och är iwconfig och ifconfig samma UI?

JO

Post by JO » 14 September 2005, 15:26

Agitator[RoX] wrote:
JO wrote:
Agitator[RoX] wrote: Och hur aktiverar man/ställer in wlan? Läste någonstans att det inte görs med ifconfig?
Testa iwconfig?
Och är iwconfig och ifconfig samma UI?
Det finns en UI för Fedora, samt en som komer för SUSE. Vet inte när bara.
Ska se om jag hittar den appen.

JO

Post by JO » 14 September 2005, 16:08

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 14 September 2005, 16:14

Men varför ens ha två olika till att börja med?
Det borde ju vara transparent lika...

depeo

Post by depeo » 14 September 2005, 17:16

Läste på IDG att Microsoft kommer att satsa 750 miljoner på Vista-reklam. Linux har inte en chans. :(

JO

Post by JO » 14 September 2005, 17:47

depeo wrote:Läste på IDG att Microsoft kommer att satsa 750 miljoner på Vista-reklam. Linux har inte en chans. :(
Jo Linux har en chans, om man få arslet ur vagnet och slutar vara så förbannat
företagsorienterade.
Alla satsar minst 200% på att nå ut till IT-ledningar att man glömer att det finns hemmanvändare där det finns en klar marknad.
All information/marknadsföring som finns, kurser m.m. Är anpassade för det.
http://searchenterpriselinux.techtarget ... 16,00.html
Inte någonstans hittar du något som är riktat, till hemmafru "Olga Svensson".

PJ

Post by PJ » 14 September 2005, 17:54

depeo wrote:Läste på IDG att Microsoft kommer att satsa 750 miljoner på Vista-reklam. Linux har inte en chans. :(
Inte direkt oväntat att dem skulle satsa mycket pengar på reklam. Men jag är inte helt säker på att företagen kommer att byta, speciellt då windows vista verkar vara riktad mot hemmamarknaden och inte mot företagsmarknaden. Dock kommer hemmamarknaden att domineras av M$ ett tag till, man kan sälja det mesta med reklam.

Tror att man kommer att få se fler tunna-klienter i framtiden bland företagen, speciellt då de flesta anställda överlag använder datorn till ordbehandling, kalkyler o.s.v. Skulle vilja påstå att M$ gör en liten felsatsning, men som sagt jag kan ha fel.

JO

Post by JO » 14 September 2005, 19:40

En riktad publik marknadsföring, skulle kunna vara effektivare än att strikt, rikta sig till de som redan vet.
Eller har bestämt sig.

trekkie78

Post by trekkie78 » 14 September 2005, 19:52

PJ wrote:Tror att man kommer att få se fler tunna-klienter i framtiden bland företagen, speciellt då de flesta anställda överlag använder datorn till ordbehandling, kalkyler o.s.v. Skulle vilja påstå att M$ gör en liten felsatsning, men som sagt jag kan ha fel.
Det kommer att komma flera olika versioner av Vista, "anpassade" både för hemanvändare och företag.

I senaste numret av Nätverk & Kommunikation var "veckans fråga" (om jag inte minns helt galet) "kommer Ni byta till Windows Vista?". Och det verkade som om det fanns ett intresse hos företagen - speciellt om dom lyckas med säkerheten.

//trekkie

Post Reply