Licens på eget projekt

Här diskuterar vi filosofin bakom Open source och fri mjukvara.
Post Reply
ErikW

Licens på eget projekt

Post by ErikW » 25 April 2006, 21:17

Hej,
Detta med licenser är ju en djungel, och oftast svårt att förstå. Jag utvecklar ett spel, där jag har kopplingar till tredjepartsprodukter. Dessa är främst:

MySQL (Lagring av data)
log4j
JUnit (för intern testning)
+ ev nån till

Jag ändrar inte i dessa program/libraries, och plockar bara med binaries/jar-filer i min source. Med MySQL så är det inte ens det, utan jag bara lägger till tabeller mm, kort och gott använder den.

Vad kan jag ha för licens på slutprodukten?
ATTRIBUTION ASSURANCE LICENSE eller GPL är det jag har tänkt mig.

/Erik

Jan Pihlgren

Post by Jan Pihlgren » 26 April 2006, 04:31

Vad gäller MySQL så finns den under GPL.
Enligt min uppfattning borde du leverera ditt program under GPL och låta folk själva få skaffa de övriga programmen.
Många har nog redan till ex MySQL levererad i sin distribution.

Det är ju onödigt attt leverera med sådant som folk redan har :)
I specifikationerna för ditt program anger du vilka andra program som krävs för att det ska fungera. På detta sätt slipper du bekymra dig om licenser för andra program, du överlåter ansvaret på användaren.

Zenox

Post by Zenox » 26 April 2006, 08:58

Log4J är Apache licens på. De två sidorna är inte överens om GPL 2.0 och Apache licens 2.0 är kompatibla och det verkar inte avgjort i domstol än. Här är dom olika åsikterna och länkar till respektive. Du kan även läsa mer om GPL och inkompabiliteter på källreferensen.

Apache recently changed their license to "version 2.0", and one of their goals was to be "compatible with other open source licenses, such as the GPL". Unfortunately, the Apache Software Foundation believes Apache License version 2.0 is compatible with the GPL, while the Free Software Foundation’s legal team asserts that Apache License version 2.0 is not GPL-compatible. But no matter what a court would finally determine, it’s clear that both sides believe that GPL compatibility is an important advantage in an OSS/FS license.

Källa: Make Your Open Source Software GPL-Compatible. Or Else. Av David Wheeler.

Tycker f.ö. att det snyggaste är om man lyckas paketera bibliotek tillsammans med programmet. Däremot håller jag med om att man kan lämna SQL motorn utanför och upp till användaren att installera, dock kan man göra installationen snyggt och sätta upp tabeller och grunddata automatiskt.

ErikW

Post by ErikW » 26 April 2006, 10:06

Tack för bra inlägg.

MySQL kommer jag låta användaren installera själv, vilket givetvis låter förnuftigt. Jag bidrar givetvis med byggskript för tabeller, stored procedures etc. Om jag gör så kan jag alltså ha vilken licens som helst om jag förstått det rätt.

Om jag lägger log4j.jar i $JAVA_HOME/j2re1.4.2/lib/ext eller nåt liknande, och inte tar med den i mitt eget program blir jag fristående från den också. Om jag istället hade lagt den inuti mitt program så kan det bli licensproblem som Zenox sade. Har jag förstått det rätt?

En nackdel med detta frigörande är ju att jag själv måste skriva mycket tydligare instruktioner:) samt att jag inte kan ha lika bra kontrol på vilka versioner av tredjepartsprogrammen som användaren har. Shared libraries har ändå så många fler fördelar antar jag.

Post Reply