Dela ut från NTFS + rättigheter

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
Monothefox

Dela ut från NTFS + rättigheter

Post by Monothefox » 4 September 2020, 11:28

Hej!

Jag håller på att sätta upp en Raspberry Pi med Noobs som filserver på WLAN:et hemma.

Tanken är att dela ut två olika mappar, som ligger på en tyvärr NTFS-formatterad extern hårddisk. Den ena mappen (dokument) skall bara vara tillgänglig för en viss användare, medan den andra (musik) skall ägas av samma användare men gäster skall kunna läsa filer från den.

Jag har följt två olika tutorials för hur man sätter upp Samba på en RPi, och har skapat en defaultanvändare (pi). Det går att logga in över WLAN:et och få upp pi:s hemmamapp, men bara skrivskyddad, och de båda externa mapparna syns inte alls, trots att jag lagt till dem i /etc/samba/smb.conf . (I ren desperation lade jag till symboliska länkar i Pi:s hemkatalog till de båda mapparna, men inte heller dessa länkar syns när jag loggar in i hemmamappen.)

Det första problemet jag söker hjälp med är därför att som inloggad användare få upp de båda mapparna, med fulla rättigheter.
Det andra problemet blir att sedan begränsa icke inloggades möjligheter att alls få tillgång till den första mappen resp. att göra ändringar i den andra mappen.

Kan någon tipsa?

Tillägget jag gjort i smb.conf ser ut som följer:

Code: Select all

[share]
    path = '/media/pi/Seagate Expansion Drive/Anders'
    browseable = yes
    writeable = yes
    read only = no
    only guest = no
    create mask = 0777
    directory mask = 0777
    public = yes