FÖRSVUNNA FILER!!!!!

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
Jenza

FÖRSVUNNA FILER!!!!!

Post by Jenza » 2 April 2004, 22:00

Hej

Kom just hem och märkte att stora mängder data hade försvunnigt från min RH9 filserver!!!!! Körde i går ett kommando på en annan rh9 maskin.

mount -t smbfs -o username=Jens,password=************* //10.5.152.230/underhallning /tmp

Kan det vara något med detta?

Jag har mappar i "enheten" alla mappar under finns kvar men själva filerna är tomma!!!??? Någon som vet??? Desperat!!! Saker jag måste ha kvar!!!!!!

Önskar hjälp SNARAST möjligt!!

Tack på förhand!

// Jens Lundholm
Last edited by Jenza on 4 May 2004, 12:41, edited 1 time in total.

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 2 April 2004, 22:10

måste klaga på din topic som är väldigt störande
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

mikma

Post by mikma » 2 April 2004, 22:15

Du verkar ha råkat ut för att ditt system automatiskt har raderat gamla filer i /tmp. Debian gör så och det har hänt mig själv förut. Jag ver inte hur det fungerar i RedHat Linux, men i Debian finns det en variabel i /etc/default/rcS som styr hur många dagar filerna sparas i /tmp. Variabeln heter TMPTIME och om den sätts till ett negativt tal så raderas inte filerna alls.
/Mikael

Snappi

Post by Snappi » 2 April 2004, 22:40

Hur kom du på iden med att lägga filerna i /tmp?
Äntligen Gentoo!
:):):)

blackrax

Post by blackrax » 2 April 2004, 23:18

historien påminner mig lite om när en vän till mig åkte över till ett av sina teksupport-relaterade jobb & tog en titt på allas burkar. detta inkluderade även att han tömde papperskorgen på windowsburkarna (vissa hade klagat på att de hade lite plats på hd:n tror jag). dagen efter ringer en av kontorsnissarna honom och, förbryllat, undrar vad som hänt med alla hans/hennes dokument - efter ett tag visar det sig att alla dokument hade personen i fråga alltid sparat i _papperskorgen_ - måste ha trott att det var något i stil med 'my documents'. :o

Erik Andrén

Post by Erik Andrén » 3 April 2004, 08:32

blackrax wrote:historien påminner mig lite om när en vän till mig åkte över till ett av sina teksupport-relaterade jobb & tog en titt på allas burkar. detta inkluderade även att han tömde papperskorgen på windowsburkarna (vissa hade klagat på att de hade lite plats på hd:n tror jag). dagen efter ringer en av kontorsnissarna honom och, förbryllat, undrar vad som hänt med alla hans/hennes dokument - efter ett tag visar det sig att alla dokument hade personen i fråga alltid sparat i _papperskorgen_ - måste ha trott att det var något i stil med 'my documents'. :o
ROFL 8)
Ingen signatur tack!

fentisen

Post by fentisen » 3 April 2004, 09:12

Ja visst kan man tänka sig att papperskorgar är en lagringsplats för papper men absolut inte för papper man vill ha kvar.
Då får man faktiskt skylla sig själv.
För att gå ännu mera OffTopic så tänkte jag berätta om en liknande grej. Min polare jobbar med någon svara i telefon grej. Så inför EMU valet så hade det skickats ut blanketter till alla svenskar. Så på baksidan var det en serie som visade hur man skulle göra för att post-rösta. I sista rutan i serien så äter lille streckgubben en korv med bröd. Någon dag efter att post-röstningskorten kommit ut så ringer folk med frågor om EMU valet till min polare. Det var rätt många som frågade vart man fick den där korven på slutet? Var det posten som stod för korvarna?

Jenza

Post by Jenza » 3 April 2004, 15:56

Okej, på min burk jag anslöt enheten på använde jag de kommandot! Men de två datorerna har samma root, lössen! Ni menar alltså att filerna är borta pga av att de inte sparas längre än inställt tid!? Även fast filerna inte ligger lokalt på datorn!!!??!?!?!

Jenza

Post by Jenza » 3 April 2004, 15:58

Tillägg.

Visa filer som t ex. underhållning -> musik ligger kvar men inte filer i underhållning -> musik -> grupp Vad kan de bero på då?

Post Reply