nfs probs

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
miixter

nfs probs

Post by miixter » 15 February 2005, 15:03

Hej
Jag har problem med min nfs..

Problemet uppstår bara när man kopierar/flyttar större filer eller stora mängder data (~50MB+) man märker det genom att koperingen/flytten hänger sig efter att förts ha saktat ner därefter kommer den i gång igen efter en stund (~5s-40s) för att efter en kort stund senare hänga igen och så fortsätter det tills kopieringen/flytten är klar.

Detta är en "hem-nfs" så problemet är inte på något sätt akut dock aningen irriterande.

Det jag har gjort för att försöka lösa problemet är:
testat med olika block size, testat med tcp/udp, testat med sync/async, bytt nic, bytt nätkabel. + Givetvis googlat några nätter igenom :/

Enda skillnade har blivit att "hängningarna" kommer olika tidigt/sent med oilka blocksize, dock uteblir dom aldrig utan problemet kvarstår. Det är säkert någon annan basic inställning jag missat då jag inte har någon direkt erfarenhet av nfs..

Uppsättningen ser ut typ:

server 10Mbit isa buss, openbsd 3.5
klient 100Mbit debian(mepis) 2.6.10, mount-2.12p

Det syns ingen speciellt förutom "mount version older than kernel" (på klienten)i loggarna och det felet skall enl. google inte vara källan till mina problem.

Så om någon har tid och lust..

/mixter

nazzat

Post by nazzat » 15 February 2005, 15:46

det är inte bara ISA-kortet som spökar??
Slackware 10 @ AMD 3200+, 2048ram, 500gb.. Slackware The One And Only

irc.slackware.se

miixter

Post by miixter » 15 February 2005, 16:01

nazzat: Det tror jag vi kan utesluta, dels så har jag testat med ett annat kort att det sedan är 10 på servern och 100 på klienten har ingen betydelse, vidare så har jag inga problem om jag kör ftp mellan boxarna utan då mackar det 8Mbit/s vilket är max för isa bussen. Med nfs, vilket jag har problem pendlar hastigeten mellan 8Mbit och mågra få k för att ibland stanna helt precis som jag tidigare beskrev.

/mixter

nazzat

Post by nazzat » 15 February 2005, 17:29

AJa okej.. Då vette fan.

Det var bara en tanke jag hade liksom.
Slackware 10 @ AMD 3200+, 2048ram, 500gb.. Slackware The One And Only

irc.slackware.se

Hasseman

Post by Hasseman » 15 February 2005, 18:37

Troligtvis inte ens relevant men hur monterar du din nfs-katalog ifrån klientsidan?

mount -t nfs /serverkatalog /målkatalog
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman

miixter

Post by miixter » 15 February 2005, 18:47

Hasseman: jag mountar via fstab, "10.0.0.2:/usr/shared /mnt/home/shared nfs rw 0 0"
Har testa med en mängd olika växlar i fstab som jag nämnde i mitt första inlägg.

/mixter

Hasseman

Post by Hasseman » 15 February 2005, 18:58

Apropå olika växlar, hardmount rekommenderas ju men är fortfarande skeptisk om det är där felet ligger.

Code: Select all

10.0.0.2:/usr/shared /mnt/home/shared nfs rw,hard,initr 0 0

//hasseman

miixter

Post by miixter » 15 February 2005, 19:17

Hasseman: Testade detta med "hard", ingen skillnad tyvärr, beträffande "initr" så har inte min mount ver denna växel, vad gör den?

/mixter

Hasseman

Post by Hasseman » 15 February 2005, 20:25

miixter wrote:Hasseman: Testade detta med "hard", ingen skillnad tyvärr, beträffande "initr" så har inte min mount ver denna växel, vad gör den?

/mixter
Kanske inte det svar du vill ha men..... inte en aning :P . Använde hardmount enligt exemplet:

http://nfs.sourceforge.net/nfs-howto/cl ... EMOTEMOUNT

när jag satte upp min nfs server för ett tag sedan innan jag helt gick över till SAMBA. Logiken (som du kan läsa dig till i exemplet ovan) med hardmount är att även om förbindelsen bryts så förblir nfs filsystemet monterat och börjar fungera i den stund kommunikationen fungerar igen.

Om du har en DNS-server lokalt så bör denna vara konfigurerad för "reverse lookup" annars blir filöverföringen jättlångsam men känns som om prestandan överlag borde vara dålig och inte slumpvis. Jag kommer inte på mycket annat men gör jag det så postar jag det här.....

//hasseman

miixter

Post by miixter » 16 February 2005, 22:02

Efter ytterligare googling samt lite svar från www.bsdforums.org, är läget som så att det verkar som om om obsd har problem med sin nfs implementation, hittade några patchar som jag ska testa något annat verkar det inte finnas att göra.

/mixter

miixter

Post by miixter » 17 February 2005, 19:26

Patchade med:http://marc.theaimsgroup.com/?l=ope...81893608578&w=2
och ändrade NFS_GATHERDELAY till 0 på rekomendation (gatherdelay behövs tydligen inte längre om man inte kör gammla versioner av mount/nfs).
.. och !! Ingen mera hängning :-) och hastigheten ökade från ca 16kB till 800kB+ w och ca 500kB r detta med en isa buss i servern.

Detta är som sagt ingen produktions box och dessa ändringar funkade för mig men är inte officiellt testade och finns inte i openbsd cvs:n (än iaf).

/mixter

Hasseman

Post by Hasseman » 17 February 2005, 20:49

Gött att du fick fram till en lösning till slut :)

//hasseman

miixter

Post by miixter » 25 October 2005, 23:17

Hepp ! :)

Tar upp denna gammla tråd för att jag vill meddela att de problem jag hade med linux klienten inte finns när man kör bsd <--> bsd testade med bla en fbsd 6.0 mot nfs servern och då mackar jag den stackars isa bussen konstant utan avbrott när jag t ex tankar över en iso, detta var helt omöjligt när jag hade linux klienten.

Slutsatsen blir, antar jag, att obsd nfs inte funkar sådär jätte bra med linux klienter utan diverse hack och även med dessa går det knackigt vad det beror på vet jag inte men är det någon knådare som vill kika på detta med mig så uppskattas det säkert på många håll..

/mixter

Post Reply