Skript i rc6.d körs inte

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
dali

Skript i rc6.d körs inte

Post by dali » 16 March 2005, 22:27

För att min FTP ska vara någotsånär hanterbar har jag monterat om en massa kataloger med "bind"-optionen i fstab. Jag har även monterat om kataloger som har bind-monterade kataloger under sig, då måste man köra med rbind-optionen till mount, vilket fstab inte klarar. För att få det att fungera har jag knåpat ihop ett skript som monterar eller avmonterar de aktuella katalogerna, beroende på inparameter (start|stop).

Skriptet ligger i /etc/init.d och jag har en S-länk från rc3.d och en K-länk från rc6.d. Problemet är att K-länken inte verkar köras, vilket resulterar i en massa felmeddelanden eftersom mount inte kan avmontera filsystemen korrekt. Jag provade länka om Sambas K-länk i rc6.d till mitt skript och då kördes det plötsligt. Min gissning är att init bara bryr som att köra K-skript som det finns processer associerade till. Någon som vet?

Det kanske finns bättre sätt att automatiskt montera kataloger vid uppstart och avmontera dem vid nertagning, alla tips mottages. Observera att /etc/fstab inte fungerar, jag måste köra "mount --rbind" för att montera och "umount -l" för att avmontera.

Jag kör Mandrake 10.1.

Post Reply