Avsluta X via SSH-anslutning

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
Bar-Code

Avsluta X via SSH-anslutning

Post by Bar-Code » 17 December 2005, 23:02

Hur ska jag döda eller avsluta X från en SSH-anslutning?
Jag vill alltså avsluta X på ett riktigt sätt via en SSH-anslutning. Om jag helt enkelt dödar processerna X eller startx så dör visserligen X, men jag får ett färgglatt mönster över hela skärmen på datorn som jag dödade X på, och sen vet jag inte hur jag ska få den att återgå till att visa terminalen istället. X dör, men ändå visas fortfarande en randig färgglad bild över skärmen precis som om X skulle ha kraschat. När det händer så slutar också tangentbordet att ta emot kommandon, precis som om xservern fortfarande skulle ligga och ta emot tangentbordstryckningar, även fast x som sagt inte längre körs.

Det måste finnas ett "riktigt" sätt att avsluta X på via en terminalanslutning.

Kör Debian Testing och xorg 6.8.2
Hoppas jag gör mig förstådd ;)

EDIT:
Jag kör runlevel 3

EDIT 2:
Om jag dödar alla processer som har med X att göra får jag alltså upp det "fina" mönstret på Xserver datorn. Om jag då startar X igen via SSH så startar X upp som vanligt och bilden visas korrekt igen på skärmen.
Det verkar alltså som att om jag dödar X så fastnar av någon anledning en "dödsbild" från Xservern på skärmen, istället för att skärmen går över till att visa VTY terminalen som den borde.

Antingen måste det finnas något bättre sätt att döda/avsluta X på så att den här "dödsbilden" inte uppstår, eller så har jag något annat problem.
Last edited by Bar-Code on 18 December 2005, 02:57, edited 1 time in total.
There are 10 kinds of people; those who understand binary, and those who don't.

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 18 December 2005, 00:18

Du vill alltså avsluta det på datorn du är ansluten mot och inte lokalt.
Har jag fattat rätt?
The more linux u go, The slacker u get

Sourcer

Post by Sourcer » 18 December 2005, 00:20

En fråga bara. Vad ska det vara bra för? :-?

Bar-Code

Post by Bar-Code » 18 December 2005, 02:47

Nille_kungen wrote:Du vill alltså avsluta det på datorn du är ansluten mot och inte lokalt.
Har jag fattat rätt?
Ja, via en ssh-anslutning

Bar-Code

Post by Bar-Code » 18 December 2005, 02:51

Sourcer wrote:En fråga bara. Vad ska det vara bra för? :-?
Om man kör VNC och X hänger sig så måste jag kunna döda X och sedan starta upp X igen.
Om jag inte är hemma, vill avsluta X, men inte kan eller vill använda en VNC-klient.

Det är de två som jag har råkat ut för hittills. Kan säkert komma på fler anledningar också om du vill ;)

Sourcer

Post by Sourcer » 18 December 2005, 03:56

Kan du inte bara köra X i körnivå 5, och om den hänger sig, starta en annan nivå, t.ex. 3, och sedan byta tillbaks till nivå 5.

Bar-Code

Post by Bar-Code » 18 December 2005, 10:35

Sourcer wrote:Kan du inte bara köra X i körnivå 5, och om den hänger sig, starta en annan nivå, t.ex. 3, och sedan byta tillbaks till nivå 5.
Jag vill inte köra körnivå 5 utan nivå 3 =)

miixter

Post by miixter » 18 December 2005, 11:24

Lite ot kanske men man kan ju faktiskt ha flera desktops igång samtidigt om de skulle vara kritiskt på något sätt, alltså på olika portar.

Tycker du ska ta reda på varför x hänger sig istället, och jobba utifrån det om det är driftkritiskt.

/mixter

Bar-Code

Post by Bar-Code » 18 December 2005, 12:44

miixter wrote:Lite ot kanske men man kan ju faktiskt ha flera desktops igång samtidigt om de skulle vara kritiskt på något sätt, alltså på olika portar.

Tycker du ska ta reda på varför x hänger sig istället, och jobba utifrån det om det är driftkritiskt.

/mixter
Det är inte kritiskt. Jag vill inte köra flera desktops samtidigt.

X hänger sig till exempel på grund av att jag leker med xcompmgr eller andra roliga tillbehör. Jag vet alltså varför X hänger sig. Men det är inte bara om/när X hänger sig som jag vill avsluta X. Det finns flera olika anledningar till att jag skulle vilja kunna avsluta X via en ssh-session när jag inte befinner mig hemma.

Det jag vill veta är hur jag ska avsluta X på ett korrekt sätt via en ssh-anslutning. Det måste finnas något korrekt sätt att avsluta X även om man inte har åtkomst till det grafiska användargränssnittet.

Hur avslutar jag X på ett korrekt sätt via en ssh-anslutning när jag inte har åtkomst till det grafiska användargränssnittet?

Emil.s

Post by Emil.s » 18 December 2005, 12:56

"pkill X" kanske funkar. Funkar för det mesta annars
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

Sourcer

Post by Sourcer » 18 December 2005, 13:20

Bar-Code wrote:Jag vill inte köra körnivå 5 utan nivå 3 =)
Det spelar väl ingen roll vilken nivå man kör. Varför kör du inte XDM och laddar om, eller startar om den när det skiter sig? :-?
Eller kör en telinit 6! :P

Hur startar du X egentligen? Körnivå 3 är ju knappast standard för KDM, GDM ellel XDM. :roll:

miixter

Post by miixter » 18 December 2005, 13:27

Är väl aaningen säkrare att köra 3 än 5.. vet inte vad som står i de olika distarnas man init men kika där för detaljer.

I freebsd man init står det bl a :
3 Network secure mode - same as highly secure mode, plus IP packet
filter rules cannot be changed and dummynet or pf configuration cannot be adjusted.
/mixter

Sourcer

Post by Sourcer » 18 December 2005, 13:45

I Debian har det alltid varit init 2 som gäller för det grafiska. Vad som körs i de olika nivåerna går att ändra som man vill. Det skulle gå att ändra om det så att man startar om datorn i körnivå 5, och stänger av den i nivå 3.

miixter

Post by miixter » 18 December 2005, 13:58

Kanske det inte finns någon anledning då.. misstänker dock att Bar-Code har sina orsaker :)

/mixter

Sourcer

Post by Sourcer » 18 December 2005, 17:13

Kan det vara vnc som startar i körnivå 3. :roll:

Han kanske har löst det hela nu i och med att han varit så tyst. Det kanske gick att lösa med något simpelt som t.ex. xrefresh.

Bar-Code

Post by Bar-Code » 18 December 2005, 22:21

Sourcer wrote:
Bar-Code wrote:Jag vill inte köra körnivå 5 utan nivå 3 =)
Det spelar väl ingen roll vilken nivå man kör. Varför kör du inte XDM och laddar om, eller startar om den när det skiter sig? :-?
Eller kör en telinit 6! :P

Hur startar du X egentligen? Körnivå 3 är ju knappast standard för KDM, GDM ellel XDM. :roll:
startx
Använder ingen grafisk inloggning.
Vill inte starta upp X vid uppstart. Startar X när jag behöver det.

Bar-Code

Post by Bar-Code » 18 December 2005, 22:46

Sourcer wrote:I Debian har det alltid varit init 2 som gäller för det grafiska. Vad som körs i de olika nivåerna går att ändra som man vill. Det skulle gå att ändra om det så att man startar om datorn i körnivå 5, och stänger av den i nivå 3.
I min grundinstallation av Debian var alla körnivåer 2-5 likadana.
Jag förändrade körnivåerna så att de fungerade på samma sätt som i min gamla Slackware installation. Runlevel 3 = terminal multi user, Runlevel 5 = X och grafisk inloggning

mikma

Re: Avsluta X via SSH-anslutning

Post by mikma » 19 December 2005, 02:22

Bar-Code wrote:Hur ska jag döda eller avsluta X från en SSH-anslutning?
Jag vill alltså avsluta X på ett riktigt sätt via en SSH-anslutning. Om jag helt enkelt dödar processerna X eller startx så dör visserligen X, men jag får ett färgglatt mönster över hela skärmen på datorn som jag dödade X på, och sen vet jag inte hur jag ska få den att återgå till att visa terminalen istället. X dör, men ändå visas fortfarande en randig färgglad bild över skärmen precis som om X skulle ha kraschat. När det händer så slutar också tangentbordet att ta emot kommandon, precis som om xservern fortfarande skulle ligga och ta emot tangentbordstryckningar, även fast x som sagt inte längre körs.

Det måste finnas ett "riktigt" sätt att avsluta X på via en terminalanslutning.

Kör Debian Testing och xorg 6.8.2
Hoppas jag gör mig förstådd ;)

EDIT:
Jag kör runlevel 3

EDIT 2:
Om jag dödar alla processer som har med X att göra får jag alltså upp det "fina" mönstret på Xserver datorn. Om jag då startar X igen via SSH så startar X upp som vanligt och bilden visas korrekt igen på skärmen.
Det verkar alltså som att om jag dödar X så fastnar av någon anledning en "dödsbild" från Xservern på skärmen, istället för att skärmen går över till att visa VTY terminalen som den borde.

Antingen måste det finnas något bättre sätt att döda/avsluta X på så att den här "dödsbilden" inte uppstår, eller så har jag något annat problem.
Vad har du för grafikkort och vilken drivrutin använder du? Det låter som du träffat på en bugg i drivrutinen, alternativt har defekt hårdvara.

Bar-Code

Re: Avsluta X via SSH-anslutning

Post by Bar-Code » 19 December 2005, 06:28

mikma wrote:Vad har du för grafikkort och vilken drivrutin använder du? Det låter som du träffat på en bugg i drivrutinen, alternativt har defekt hårdvara.
Intressant idé, kanske det vem vet!
Nvidia Geforce Ti4200 128MB TV-ut
NVIDIA-Linux-x86-1.0-7167-pkg1.run

Jag har inte märkt några andra problem med grafik, men jag ska pröva att byta drivrutin och se om det blir några förändringar.

Emil.s

Post by Emil.s » 19 December 2005, 17:40

Funkar inte "pkill X"?
När ni postar:

Bar-Code

Post by Bar-Code » 17 January 2006, 00:27

Länge sen jag skrev i den här tråden. Glömde faktiskt bort den.
pkill X fungerar fint. Det är det jag kommer använda eftersom det inte verkar finnas något bättre sätt att stänga av X på från en terminal. Jag hade hoppats att det fanns ett snällare sätt att avsluta X på än att döda processen.

Emil.s

Post by Emil.s » 17 January 2006, 08:53

Vilken dist har du? I gentoo så startas och stoppas X med KDM/GDM eller vad man nu vill ha med:

emil@MegaLeif ~ $ /etc/init.d/xdm start/stop
När ni postar:

Bar-Code

Post by Bar-Code » 17 January 2006, 15:53

Bra tips! Tyvärr kör jag inte med någon display manager, men annars hade det ju varit toppen :)

Sourcer

Post by Sourcer » 17 January 2006, 16:49

Jag undrar vad som hindrar dig att köra en displaymanager. :D

Bar-Code

Post by Bar-Code » 17 January 2006, 17:04

Sourcer wrote:Jag undrar vad som hindrar dig att köra en displaymanager. :D
Tja, att jag inte startar upp i en körnivå som jag har konfigurerat för att köra en display manager, och att jag inte vill göra det heller
Jag har inget behov av att köra KDM, XDM eller någon annan display manager, så varför ska den då köras där i onödan så att säga. Så tänker jag i alla fall. ;)

Sourcer

Post by Sourcer » 17 January 2006, 17:15

Istället för startx så kan du köra kdm, xdm eller gdm. Det är 3 bokstäver mindre i det kommandot, så det borde vara enklare att starta. :wink:

Bar-Code

Post by Bar-Code » 17 January 2006, 17:25

Jo men samma problem kvarstår att om jag startar en display manager så startar jag en process som jag inte vill ha igång, eftersom den inte är nödvändig. Jag vill helt enkelt inte ha processer igång som jag inte behöver ha igång.

Sourcer

Post by Sourcer » 17 January 2006, 17:47

Inte alls, om xdm startar istället för init, getty, och login i konsolen så ser jag ingen skillnad, samt att startx också är en process.

Bar-Code

Post by Bar-Code » 17 January 2006, 21:51

Det finns så många fördelar med att starta i motsvarande runlevel 3 att jag inte ser det som ett val att starta i motsvarande runlevel 5 med X och en display manager.

Sourcer

Post by Sourcer » 17 January 2006, 21:59

Du får gärna förklara varför, för jag har ingen aning om fördelarna. Föresten så behöver du inte köra runlevel 5 för att starta en display manager. Det är bara att ändra en siffra i /etc/inittab för att den ska starta i runlevel 3.

Runlevel 3

x:3:respawn:/etc/X11/prefdm -nodaemon

Runlevel 5

x:5:respawn:/etc/X11/prefdm -nodaemon

Väldigt enkelt att ändra.

mikma

Post by mikma » 17 January 2006, 22:04

I Debian körs inte heller displayhanteraren direkt av init, utan den startas av rc-skriptet.

Bar-Code

Post by Bar-Code » 18 January 2006, 01:36

Sourcer wrote:Föresten så behöver du inte köra runlevel 5 för att starta en display manager. Det är bara att ändra en siffra i /etc/inittab för att den ska starta i runlevel 3.

Runlevel 3

Runlevel 5

Jag vet, men du säger att jag "inte behöver köra runlevel 5" men det är ju precis det man gör om man förändrar inittab.

Känns som om den här diskussionen håller på att dra iväg en aning. Jag anser inte att en *NIX server ska köras med X igång, och jag har valt att behandla min workstation som en server i så stor mån som möjligt. Därför vill jag också skippa allt vad grafisk inloggning, display managers och runlevel 5 heter även vid de tillfällen när jag använder datorn som en workstation och startar X.

Men tråden har spårat ur en aning. Jag har i princip fått svar på det jag ville ha svar på. Startar jag X med en display manager har jag verktyg för att stoppa X på ett aningen aningen snällare sätt via en SSH anslutning. Annars kan jag stoppa xinit, eller döda X, även om det inte är lika snällt.

Bar-Code

Post by Bar-Code » 18 January 2006, 01:36

mikma wrote:I Debian körs inte heller displayhanteraren direkt av init, utan den startas av rc-skriptet.
Japp, det har jag utnyttjat också :)

Sourcer

Post by Sourcer » 18 January 2006, 06:48

Bar-Code wrote:
Sourcer wrote:Föresten så behöver du inte köra runlevel 5 för att starta en display manager. Det är bara att ändra en siffra i /etc/inittab för att den ska starta i runlevel 3.

Runlevel 3

Runlevel 5

Jag vet, men du säger att jag "inte behöver köra runlevel 5" men det är ju precis det man gör om man förändrar inittab.
Jasså, det gör man? :)

Det är okey att vara nybörjare, men då ska man ta åt sig när de mer erfarna har något att säga. För mig verkar det som att du hade redan bestämt dig för att köra startx. Om några år kanske du inser att det inte fanns några fördelar, samt att du körde fler processer med nuvarande sätt.

Post Reply