ftp-server som funkar som shh?
ftp-server som funkar som shh?
Hej!
Finns det någon ftp-server som fungerar som ssh?
Med "fungerar som ssh" menar jag att man kan logga in via ssh med dom konton som finns som vanligt på datorn.
// Johan
Med "fungerar som ssh" menar jag att man kan logga in via ssh med dom konton som finns som vanligt på datorn.
// Johan
Så sant. Vet inte hur det är med andra servrar men på vsftpd måste man manuellt aktivera detta i en config.RagnArok wrote:Om jag förstått frågan rätt är mitt svar att de flesta FTP servrar fungerar på det viset.
Vilken server kör du med Re-JeeP?
"det kom upp en ruta där det stog "du måste vara root" elr ngt, root är väl typ frukt? elr jag vet inte.."
-
Re: ftp-server som funkar som shh?
Jag tänkte med "fungerar som ssh" att båda inloggning och filtrafiken ska vara krypterad och säkert. Alla ftpservar jobbar per default med okrypterad trafik, dvs lösenord skickas klartext. Det går att konfigurera t.e.x vsftpd m.h.a SSL. Finns dokumentation här på forumet nånstans...Re-JeeP wrote:Hej!
// Johan
Okej!drbrno wrote:Om du kör servern i "active mode", ja. I "passive mode" används en slumpvald port. Men vissa klienter kan ha problem med det.Re-JeeP wrote:Måste man föresten port-forwarda både port 20 och 21 i routern?
Jag kom på en till fråga angående användare.
Nu har jag ett konto till min server. Men jag vill skapa ett till konto som andra ska kunna logga in med. Dock vill jag bara att detta kontot ska kunna se sin egen home katalog och kanske någon annan katalog i filsystemet. Dom också bara kunna skriva i sin home katalog.
Går det att lösa?
Ändra i configfilen växeln som är i stil med:Re-JeeP wrote:Dock vill jag bara att detta kontot ska kunna se sin egen home katalog och kanske någon annan katalog i filsystemet. Dom också bara kunna skriva i sin home katalog.
Går det att lösa?
chroot_local_users till = YES
"det kom upp en ruta där det stog "du måste vara root" elr ngt, root är väl typ frukt? elr jag vet inte.."
Dumpa FTP och kör SFTP istället. Är igång redan om du har ssh-server igång (villket jag antar att du har).
sftp user@ipnummer, klart. Som tidigare skrivare sade, i windows har du programet WinSCP.
Funkar utmärkt och du behöver inte confa något (fast du bör givetvis confa configen för ssh och inte köra defaulten om du kompilerat ssh själv.)
sftp user@ipnummer, klart. Som tidigare skrivare sade, i windows har du programet WinSCP.
Funkar utmärkt och du behöver inte confa något (fast du bör givetvis confa configen för ssh och inte köra defaulten om du kompilerat ssh själv.)
Du behöver ingen FTP på port 21. Räcker med SSH på t ex port 22. Sen kör du WinSCP eller likvärdigt som klient på MS. Detta kallas SFTP.Re-JeeP wrote:Bra tips! vsftpd funkade prima och tjusig tråd i FAQ'en.Emil.s wrote:vsftpd eller proftpd skulle jag föreslå.
Kolla översta tråden i FAQen.
Jag har för mig att jag sett den förut men glömt bort den.
Tack för hjälpen!
Edit*
Måste man föresten port-forwarda både port 20 och 21 i routern?
-_-;;
Jag brukar inte säga till folk att de svamlar och påstår att det är skitsnack bara för att de råkar ha fel, eller uttryck sig fel. Min attityd brukar rikta sig till felaktigheter i samhället, inte rena personangrepp mot någon som råkar ha fel, eller skriva fel. Det är en jäkla skillnad på dessa saker, och den ena av dem är inte accepterad i samhället. Vad det är får du lista ut själv, det ska ingen behöva förklara, för det självklart vad som är rätt och fel.
Är man inte säker så kan man precis som jag just skrev i en annan tråd: Hålla truten istället.Sourcer wrote:Jag brukar inte säga till folk att de svamlar och påstår att det är skitsnack bara för att de råkar ha fel, eller uttryck sig fel. Min attityd brukar rikta sig till felaktigheter i samhället, inte rena personangrepp mot någon som råkar ha fel, eller skriva fel. Det är en jäkla skillnad på dessa saker, och den ena av dem är inte accepterad i samhället. Vad det är får du lista ut själv, det ska ingen behöva förklara, för det självklart vad som är rätt och fel.
Om det är något jag är mindre säker på så brukar jag för det mesta avvakta med att skriva något och följer kanske istället tråden och ser hur det utvecklar sig.. Kanske artar sig trådskaparens installation av en speciell mjukvara på ett helt annat sätt än vad den gjorde för mig och då vet jag med säkerhet att det finns andra vägar än mina egna att gå.
Att göra som du gör, d.v.s. misslyckas med något och sen skriva om det på ett sätt som får andra att kanske tro att bara för att du inte lyckades så kommer heller inte någon annan att göra det..
Som t.ex: "Enda problemet med sftp är att det går för långsamt"...
Jag tolkar detta som du egentligen skulle ha skrivit det, men jag tror inte alla gör det.
Du kan i detta läget välja att skriva såhär:
"Enda problemet jag har med sftp är att det går så långsamt. Finns det någon annan som har samma problem som jag har".
Du har kanske läst någon annan persons inlägg där denne skrivit precis vad du själv skrev i denna tråden (och många andra trådar).
Inte alls säkert att du själv har testat utan du sprider helt enkelt det du läst vidare till andra utan att kontrollera äktheten i påståendet.
Tyvärr verkar många tro att bara för att man gör 100 inlägg om dagen i ett forum som behandlar ett visst ämne, så är man väldigt insatt i detsamma.
Ännu värre är det när andra personer, framförallt nybörjare, tror att denna person är någon att lita på och även tar denne helt på ordet för att sen sprida budskapet vidare.. Detta väldigt ofta som "egen kunskap".
Visst kan jag ha tagit en öl eller två för många en kväll och kanske fäller kommentarer som inte är passande, men det är mycket sällan (om ens någon gång) dessa inlägg handlar om Linux eller likn. nymodigheter.
edit: Kan tillägga att jag var nykter i hela certifikattråden

Beträffande sftp så har jag testat, och det kräver mer cpukraft än vanlig-ftp. Ditt inlägg om Red Hat Enterprise tog jag som ren provokation från din sida.
Det var hursomhelst inte inlägget till mig i denna tråd som irriterade mig, utan det var efter att ha läst andra trådar där du mog bara skriver ordet skitsnack utan att komma med något vettigt. Hade du skrivit skitsnack och kompleterat med lite fakta så hade det inte verkat som trolling i mina ögon.
Jag hitta en sak som inte rätt konfigurerad i forumet. Skriver man ftp. så blir det en länk.
Det var hursomhelst inte inlägget till mig i denna tråd som irriterade mig, utan det var efter att ha läst andra trådar där du mog bara skriver ordet skitsnack utan att komma med något vettigt. Hade du skrivit skitsnack och kompleterat med lite fakta så hade det inte verkat som trolling i mina ögon.
Jag hitta en sak som inte rätt konfigurerad i forumet. Skriver man ftp. så blir det en länk.
Hm, mysko. Om du håller musen över länken så ser du att det står "http://ftp.". Det var konstigt...Sourcer wrote: Jag hitta en sak som inte rätt konfigurerad i forumet. Skriver man ftp. så blir det en länk.