ftp-server som funkar som shh?

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
Re-JeeP

Post by Re-JeeP » 4 December 2006, 13:22

Hej!

Finns det någon ftp-server som fungerar som ssh?
Med "fungerar som ssh" menar jag att man kan logga in via ssh med dom konton som finns som vanligt på datorn.

// Johan

mikma

Post by mikma » 4 December 2006, 14:53

Jag trodde de flesta ftp-servrar fungerade så. Iaf wu-ftpd.

torkel2k

Post by torkel2k » 4 December 2006, 15:07

Har du någon ftp-server installerad, och i såna fall vilken? Dom brukar gå confa till så att lokala användare kan loggas in.
"det kom upp en ruta där det stog "du måste vara root" elr ngt, root är väl typ frukt? elr jag vet inte.."

jmakor

Post by jmakor » 4 December 2006, 15:26

Varför duger inte sftp?

RagnArok

Post by RagnArok » 4 December 2006, 15:30

Hur fungerar det nu? Kan inte den lokala användaren pelle logga in på ftp'n som pelle?

Om jag förstått frågan rätt är mitt svar att de flesta FTP servrar fungerar på det viset.
Image

torkel2k

Post by torkel2k » 4 December 2006, 15:39

RagnArok wrote:Om jag förstått frågan rätt är mitt svar att de flesta FTP servrar fungerar på det viset.
Så sant. Vet inte hur det är med andra servrar men på vsftpd måste man manuellt aktivera detta i en config.

Vilken server kör du med Re-JeeP?
"det kom upp en ruta där det stog "du måste vara root" elr ngt, root är väl typ frukt? elr jag vet inte.."

Re-JeeP

Post by Re-JeeP » 4 December 2006, 16:34

torkel2k wrote:Vilken server kör du med Re-JeeP?
Jag testade att installera ftpd-ssl nu men det verkar inte funka.

Har ni någon som ni kan rekomendera och vet hur man konfar så att det funkar med dom vanliga användarna?

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 5 December 2006, 06:53

Kör den som finns default till din dist. (dom flessta distar har med en ftp server vid installationen som klarar det du kräver)
Så vilken dist kör du. (i min dist finns proftpd, wu-ftpd och vsftpd vid installation)
The more linux u go, The slacker u get

jmakor

Re: ftp-server som funkar som shh?

Post by jmakor » 5 December 2006, 09:32

Re-JeeP wrote:Hej!

Finns det någon ftp-server som fungerar som ssh?
Med "fungerar som ssh" menar jag att man kan logga in via ssh med dom konton som finns som vanligt på datorn.

// Johan
Jag tänkte med "fungerar som ssh" att båda inloggning och filtrafiken ska vara krypterad och säkert. Alla ftpservar jobbar per default med okrypterad trafik, dvs lösenord skickas klartext. Det går att konfigurera t.e.x vsftpd m.h.a SSL. Finns dokumentation här på forumet nånstans...

Emil.s

Post by Emil.s » 5 December 2006, 12:59

vsftpd eller proftpd skulle jag föreslå. :)
Kolla översta tråden i FAQen. :)
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

Re-JeeP

Post by Re-JeeP » 5 December 2006, 19:47

Emil.s wrote:vsftpd eller proftpd skulle jag föreslå. :)
Bra tips! vsftpd funkade prima och tjusig tråd i FAQ'en.
Jag har för mig att jag sett den förut men glömt bort den.

Tack för hjälpen!

Edit*
Måste man föresten port-forwarda både port 20 och 21 i routern?

drbrno

Post by drbrno » 5 December 2006, 20:33

Re-JeeP wrote:Måste man föresten port-forwarda både port 20 och 21 i routern?
Om du kör servern i "active mode", ja. I "passive mode" används en slumpvald port. Men vissa klienter kan ha problem med det.

Re-JeeP

Post by Re-JeeP » 5 December 2006, 20:46

drbrno wrote:
Re-JeeP wrote:Måste man föresten port-forwarda både port 20 och 21 i routern?
Om du kör servern i "active mode", ja. I "passive mode" används en slumpvald port. Men vissa klienter kan ha problem med det.
Okej!

Jag kom på en till fråga angående användare.
Nu har jag ett konto till min server. Men jag vill skapa ett till konto som andra ska kunna logga in med. Dock vill jag bara att detta kontot ska kunna se sin egen home katalog och kanske någon annan katalog i filsystemet. Dom också bara kunna skriva i sin home katalog.
Går det att lösa?

Guest

Post by Guest » 6 December 2006, 00:37

WinSCP är ju en fin klient. körs via SSH

kika in den här länken http://winscp.net/eng/index.php

torkel2k

Post by torkel2k » 6 December 2006, 00:58

Re-JeeP wrote:Dock vill jag bara att detta kontot ska kunna se sin egen home katalog och kanske någon annan katalog i filsystemet. Dom också bara kunna skriva i sin home katalog.
Går det att lösa?
Ändra i configfilen växeln som är i stil med:
chroot_local_users till = YES

Tronic

Post by Tronic » 6 December 2006, 17:32

Dumpa FTP och kör SFTP istället. Är igång redan om du har ssh-server igång (villket jag antar att du har).
sftp user@ipnummer, klart. Som tidigare skrivare sade, i windows har du programet WinSCP.
Funkar utmärkt och du behöver inte confa något (fast du bör givetvis confa configen för ssh och inte köra defaulten om du kompilerat ssh själv.)

mrfestis

Post by mrfestis » 16 December 2006, 00:38

Re-JeeP wrote:
Emil.s wrote:vsftpd eller proftpd skulle jag föreslå. :)
Bra tips! vsftpd funkade prima och tjusig tråd i FAQ'en.
Jag har för mig att jag sett den förut men glömt bort den.

Tack för hjälpen!

Edit*
Måste man föresten port-forwarda både port 20 och 21 i routern?
Du behöver ingen FTP på port 21. Räcker med SSH på t ex port 22. Sen kör du WinSCP eller likvärdigt som klient på MS. Detta kallas SFTP.
-_-;;

Sourcer

Post by Sourcer » 16 December 2006, 01:38

Enda nackdelen med sftp är att det går så jäkla sakta. Hur snabb burk behövs innan man når wire speed? 100 000 Bogomips? :)

mrfestis

Post by mrfestis » 16 December 2006, 01:47

SFTP har inte så mkt mer overhead än FTP.. men visst, bättre säkerhet.

Jag har 8MB / sek för SFTP mot en server på nätet jag kör mot. Ca 70Mbits.
-_-;;

mog

Post by mog » 16 December 2006, 02:25

Sourcer wrote:Enda nackdelen med sftp är att det går så jäkla sakta. Hur snabb burk behövs innan man når wire speed? 100 000 Bogomips? :)
Kör man Red-Hat Enterprise och tror man har koll på grejer så är det säkert kass.

Borage

Post by Borage » 16 December 2006, 04:27

Är det inte så att sftp är långsam på grund av att trafiken krypteras? Jag har sett att folk klagat på att maxhastigheten endast är 20-30 KB/s. :D

En dator på 700 bogomips (PII 350 MHz) borde klara ca. 550 KB/s (4,5 Mbit/s). Kör man vanlig ftp så kommer man nog upp i hastigheter runt 70 Mbit/s.

Sourcer

Post by Sourcer » 26 December 2006, 22:29

mog wrote:Kör man Red-Hat Enterprise och tror man har koll på grejer så är det säkert kass.
Jag börjar bli jäkligt trött på din attityd. Hade jag varit admin så hade ditt konto makulerats på rotmos.

trekkie78

Post by trekkie78 » 26 December 2006, 23:39

Sourcer wrote:Jag börjar bli jäkligt trött på din attityd. Hade jag varit admin så hade ditt konto makulerats på rotmos.
Det kan ju faktiskt vara så att det finns de som har samma åsikt, fast om dig och din attityd.

//trekkie

Sourcer

Post by Sourcer » 27 December 2006, 03:50

Jag brukar inte säga till folk att de svamlar och påstår att det är skitsnack bara för att de råkar ha fel, eller uttryck sig fel. Min attityd brukar rikta sig till felaktigheter i samhället, inte rena personangrepp mot någon som råkar ha fel, eller skriva fel. Det är en jäkla skillnad på dessa saker, och den ena av dem är inte accepterad i samhället. Vad det är får du lista ut själv, det ska ingen behöva förklara, för det självklart vad som är rätt och fel.

mog

Post by mog » 27 December 2006, 15:22

Sourcer wrote:
mog wrote:Kör man Red-Hat Enterprise och tror man har koll på grejer så är det säkert kass.
Jag börjar bli jäkligt trött på din attityd. Hade jag varit admin så hade ditt konto makulerats på rotmos.
:o

mog

Post by mog » 27 December 2006, 15:34

Sourcer wrote:Jag brukar inte säga till folk att de svamlar och påstår att det är skitsnack bara för att de råkar ha fel, eller uttryck sig fel. Min attityd brukar rikta sig till felaktigheter i samhället, inte rena personangrepp mot någon som råkar ha fel, eller skriva fel. Det är en jäkla skillnad på dessa saker, och den ena av dem är inte accepterad i samhället. Vad det är får du lista ut själv, det ska ingen behöva förklara, för det självklart vad som är rätt och fel.
Är man inte säker så kan man precis som jag just skrev i en annan tråd: Hålla truten istället.

Om det är något jag är mindre säker på så brukar jag för det mesta avvakta med att skriva något och följer kanske istället tråden och ser hur det utvecklar sig.. Kanske artar sig trådskaparens installation av en speciell mjukvara på ett helt annat sätt än vad den gjorde för mig och då vet jag med säkerhet att det finns andra vägar än mina egna att gå.

Att göra som du gör, d.v.s. misslyckas med något och sen skriva om det på ett sätt som får andra att kanske tro att bara för att du inte lyckades så kommer heller inte någon annan att göra det..
Som t.ex: "Enda problemet med sftp är att det går för långsamt"...

Jag tolkar detta som du egentligen skulle ha skrivit det, men jag tror inte alla gör det.
Du kan i detta läget välja att skriva såhär:
"Enda problemet jag har med sftp är att det går så långsamt. Finns det någon annan som har samma problem som jag har".

Du har kanske läst någon annan persons inlägg där denne skrivit precis vad du själv skrev i denna tråden (och många andra trådar).
Inte alls säkert att du själv har testat utan du sprider helt enkelt det du läst vidare till andra utan att kontrollera äktheten i påståendet.

Tyvärr verkar många tro att bara för att man gör 100 inlägg om dagen i ett forum som behandlar ett visst ämne, så är man väldigt insatt i detsamma.
Ännu värre är det när andra personer, framförallt nybörjare, tror att denna person är någon att lita på och även tar denne helt på ordet för att sen sprida budskapet vidare.. Detta väldigt ofta som "egen kunskap".

Visst kan jag ha tagit en öl eller två för många en kväll och kanske fäller kommentarer som inte är passande, men det är mycket sällan (om ens någon gång) dessa inlägg handlar om Linux eller likn. nymodigheter.

edit: Kan tillägga att jag var nykter i hela certifikattråden :wink:

Sourcer

Post by Sourcer » 28 December 2006, 01:44

Beträffande sftp så har jag testat, och det kräver mer cpukraft än vanlig-ftp. Ditt inlägg om Red Hat Enterprise tog jag som ren provokation från din sida.

Det var hursomhelst inte inlägget till mig i denna tråd som irriterade mig, utan det var efter att ha läst andra trådar där du mog bara skriver ordet skitsnack utan att komma med något vettigt. Hade du skrivit skitsnack och kompleterat med lite fakta så hade det inte verkat som trolling i mina ögon.

Jag hitta en sak som inte rätt konfigurerad i forumet. Skriver man ftp. så blir det en länk.

Emil.s

Post by Emil.s » 28 December 2006, 13:20

Sourcer wrote: Jag hitta en sak som inte rätt konfigurerad i forumet. Skriver man ftp. så blir det en länk.
Hm, mysko. Om du håller musen över länken så ser du att det står "http://ftp.". Det var konstigt...
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

Borage

Post by Borage » 28 December 2006, 13:56

Hmm, kan det vara en sån där smygcencur mot ftp länkar. :wink:

ftp.linux.se

Det där fungerar nog väldigt bra mot sunet. :D

ftp.sunet.se

Japp, det gjorde det he he.

Post Reply