Loggfilerna, var finns dom?

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
Shawn

Loggfilerna, var finns dom?

Post by Shawn » 11 March 2007, 12:28

Hej!

När jag startar upp FC6 så ser jag att det är något fel, men det syns så kort tid att man inte hinner att läsa det.

Jag undrar var den loggfilen finns?
Har tittat i /var/log/ men hittar inget där.

Finns det andra ställen där loggfiler finns, i så fall var?

\ Shawn

drbrno

Post by drbrno » 11 March 2007, 12:50

Kärnan loggar till /var/log/dmesg under uppstart. Om felet inträffar senare (efter init) kan du försöka med boot.log.

Shawn

Post by Shawn » 11 March 2007, 13:31

Felmedelandet kommer upp alldeles efter biosboten och när han skall hämta FC6 från hårdisken. Det är något angående brandväggen mer uppfattar jag inte.
I loggfilen som du angav fanns inga fel, allt OK. tak för tipser har aldrig varit inne i den filen.

Så, problemet återstår och frågan är bara när FC6 börgar att logga de felen som finns från börgan.

\ Shawn

drbrno

Post by drbrno » 11 March 2007, 13:42

Det är fortfarande lite oklart vad du menar. Alldeles efter BIOS, är det Grub då alltså? Men det låter konstigt att det skulle ha något att göra med en brandvägg.

Om du har en digitalkamera kan du ta ett foto...

Shawn

Post by Shawn » 11 March 2007, 15:01

När man startar datorn utan operativsystem så letar den efter ett på Disketten mm.
När den hittar operativsystemet (bot) mm så börgar den att ladda, det är här som jag får ett mycket kort medelande om att det är något som den inte kommer åt, något om firewall.
Skulle vara fint om man kunde stoppa prosessen så man kunde läsa vad det stod där.

\ Shawn

Shawn

Post by Shawn » 11 March 2007, 20:34

Första felmedelandet och andra:

Startar firewall-start: /etc/init.d/ functions: /etc/rc5.d/S01firewall-start: /bin/sh^M: bad interupter: Filen eller katalogen finns inte

Startar firewall: /etc/init.d/ functions: /etc/rc5.d/S12firewall: /bin/sh^M: bad interupter: Filen eller katalogen finns inte

Kollade dessa filer och i börgan stod det:
#!/bin/sh

Vad skall jag göra för att detta felet inte skall komma?

\ Shawn

fagerjan

Post by fagerjan » 11 March 2007, 21:39

Troligen finns inte skalet (Bourne shell) /bin/sh. Du kan istället använda bash genom att göra en symlänk:

Code: Select all

ln -s /bin/bash /bin/sh
Fagerjan

Shawn

Post by Shawn » 11 March 2007, 22:41

Gjorde det och fick detta.

[root@localhost ~]# ln -s /bin/bash /bin/sh
ln: skapa symbolisk länk "/bin/sh" till "/bin/bash": Filen existerar
[root@localhost ~]#

Har bara hållt på med FC6 i några månader så man lär sig hela tiden.

Behöver jag göra något mer eller ligger detta fast nu så jag inte får detta felmedelande vid start?

Taaack för hjälpen!

\ Shawn

drbrno

Post by drbrno » 12 March 2007, 09:26

Shawn wrote:Startar firewall-start: /etc/init.d/ functions: /etc/rc5.d/S01firewall-start: /bin/sh^M: bad interupter: Filen eller katalogen finns inte

Startar firewall: /etc/init.d/ functions: /etc/rc5.d/S12firewall: /bin/sh^M: bad interupter: Filen eller katalogen finns inte
Det ser ut som att du har DOS-radavslutningar i filerna. Tecknet ^M är CR, ASCII 13. Har du redigerat dessa filer själv eller kopierat dem på något sätt? Det finns verktyg för att konvertera filerna, t.ex. dos2unix.

Shawn

Post by Shawn » 12 March 2007, 13:19

Hej!

Jag får detta medelande när jag kör dos2unix

[root@localhost ~]# dos2unix -o /home/shawn/orion_server/firewall /home/shawn/orion_server/firewall.txt
dos2unix: converting file /home/shawn/orion_server/firewall to UNIX format ...
dos2unix: converting file /home/shawn/orion_server/firewall.txt to UNIX format ...
dos2unix: problems converting file /home/shawn/orion_server/firewall.txt

Har även provat utan -o

Vet inte hur jag skall göra. Som du sa så jar jag kopierat och även lagtill. Jag har använt mig av Kwrite och Kedit som är mina favoriter.

/ Shawn

fagerjan

Post by fagerjan » 12 March 2007, 17:03

I Kwrite kan du ställa in hur radslut skall kodas (unix, DOS/Windows eller Mac) under verktyg/radavslut.
Fagerjan

Shawn

Post by Shawn » 12 March 2007, 19:45

Det låter fint. Men jag är nog fortfarande nybörgare i linux och vill få allt riktigt och utan missförstånd.

Jag har öppnat Kwrite och gort följande ändringar:
Kodning: Unicode (UTF8)
Radslut: Unix
Automatisk detektering av radslut (skall denna ruta vara ikryssad)?

Är det andra inställningar som skall göras?

\ Shawn

fagerjan

Post by fagerjan » 12 March 2007, 22:07

När du skriver skript skall den vara av. Automatisk radbrytning gör fel i skript. När du skriver vanlig text är det behändigt med automatisk radbrytning.
Fagerjan

Shawn

Post by Shawn » 14 March 2007, 17:23

Detta var svårt och efter många timmare och mer Er hjälp så löste sig allt till slut.
Jag fixade den ena men den andra var det värre med.
Jag fick använda NANO och skriva om den filen och sen lägga tillbaka allt.
Så, fast jag inte förstod riktigt vad felet bestod i så kommer det nog med tiden, man lär sig nog inte Linux på bara några månader och som jag med mitt handikapp, ordblind tar det lite längre tid.

TACK FÖR ALL HJÄLP!

\ Shawn

Post Reply