logwatch report fråga sendmail

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
DigiHz

logwatch report fråga sendmail

Post by DigiHz » 22 March 2007, 09:08

Jag fick för första gången upp följande i min nattliga logwatch fil.

Code: Select all

--------------------- sendmail-largeboxes (large mail spool files) Begin ------------------------ 

Large Mailbox threshold: 40MB (41943040 bytes)
  Warning: Large mailbox: digihzdata (45020943)

---------------------- sendmail-largeboxes (large mail spool files) End -------------------------
Tittar jag hur stor mappen mail är under användaren så är den ca 358 Mb
Så vad betyder medelandet från sendmail?
Vad är 40MB gränsen för ngt?
Är det ngt allvarligt eller kan man ignorera dettta?
Jag kör Fedora Core 4 med allt uppdaterat.

drbrno

Post by drbrno » 22 March 2007, 11:50

Det är inte några filer hos användaren som kollas, det är brevlådan i /var/spool/mail. Den är enligt meddelandet större än 40 MB. Det bör du nog kolla upp.

DigiHz

Post by DigiHz » 22 March 2007, 19:32

drbrno wrote:Det är inte några filer hos användaren som kollas, det är brevlådan i /var/spool/mail. Den är enligt meddelandet större än 40 MB. Det bör du nog kolla upp.
Jag kollade /var/spool/mail/digihzdata
Filen är 43.1 Mb
Men frågan är vad jag bör göra?
vad används filen till?
Är det ok att ta bort filen?
Kan jag någonstans ändra på 'Large Mailbox threshold-värdet' från 40 Mb till något större värde?
Jag kör Dovecot imap server på maskinen.

drbrno

Post by drbrno » 23 March 2007, 13:08

Filen är en brevlåda, mail som kommer till användaren digihzdata hamnar här om du inte gör något med dem. Du kan förstås titta i filen och se vad den innehåller. Du kan säkert ta bort den, men det är ju inte en lösning på problemet. Försök ta reda på varför filen har blivit stor.

Om du vill ändra tröskelvärdet för storleken på mailfiler kan du leta efter sendmail-largeboxes.conf.

DigiHz

Post by DigiHz » 24 March 2007, 07:55

drbrno wrote:Filen är en brevlåda, mail som kommer till användaren digihzdata hamnar här om du inte gör något med dem. Du kan förstås titta i filen och se vad den innehåller. Du kan säkert ta bort den, men det är ju inte en lösning på problemet. Försök ta reda på varför filen har blivit stor.

Om du vill ändra tröskelvärdet för storleken på mailfiler kan du leta efter sendmail-largeboxes.conf.
Men då jag kör imap-sever Dovecot , hamnar inte ALL mail till/från digihzdata i /home/digihzdata/mail/ ?
Eller kan det vara att min inkorg innehåller 1365 mail?
Jag har kört på den här dator/servern i över två år och hämtar några konton med fetchmail till kontot digihzdata. Sen använder jag imap för att kolla mina mail genom olika maskiner/gränssnitt.

drbrno

Post by drbrno » 24 March 2007, 15:20

Har du kollat i filen i /var/spool/mail -- vad finns där?

Du kan ha felkonfigurerat någonting. Hur levereras mail till användarkatalogen? Vanligtvis sparas mail i spool av sendmail. Man använder procmail för att filtrera eller lägga i maildir i stället. Fetchmail kan skicka mail till procmail direkt om man vill det.

DigiHz

Post by DigiHz » 24 March 2007, 16:21

drbrno wrote:Har du kollat i filen i /var/spool/mail -- vad finns där?

Du kan ha felkonfigurerat någonting. Hur levereras mail till användarkatalogen? Vanligtvis sparas mail i spool av sendmail. Man använder procmail för att filtrera eller lägga i maildir i stället. Fetchmail kan skicka mail till procmail direkt om man vill det.
drbrno:Du har ett IM :)

drbrno

Post by drbrno » 24 March 2007, 17:23

DigiHz wrote:drbrno:Du har ett IM :)
Jag tackar för ditt förtroende, men jag tvivlar på att jag kan vara till mycket mer hjälp än vad jag kan skriva här i forumet.

Den största ledtråden du kan få är vad filen innehåller. Om du inte ännu har tittat i den; gör det!

DigiHz

Post by DigiHz » 24 March 2007, 17:48

drbrno wrote:
DigiHz wrote:drbrno:Du har ett IM :)
Jag tackar för ditt förtroende, men jag tvivlar på att jag kan vara till mycket mer hjälp än vad jag kan skriva här i forumet.

Den största ledtråden du kan få är vad filen innehåller. Om du inte ännu har tittat i den; gör det!
Filen innehåller inkommande mail, vad jag kan se, men frågan är om inkommande mail även ligger i /home/digihzdata/mail/Inkorgen/

DigiHz

Troligen löst problemet

Post by DigiHz » 25 March 2007, 10:51

Hej, idag så fick jag inte något felmedelande längre i logwatch.
Det jag hade gjort i dagarna innan var att jag hade flyttat mail ifrån Inkorgen till underliggande mappar i Kmail. Så problemet verkar vara att om man har för mycket mail direkt i Inkorgen så kommer felmeddelandet upp

Code: Select all

--------------------- sendmail-largeboxes (large mail spool files) Begin ------------------------ 

Large Mailbox threshold: 40MB (41943040 bytes)
  Warning: Large mailbox: digihzdata (45020943)

---------------------- sendmail-largeboxes (large mail spool files) End -------------------------
Så lösningen verkar vara att flytta undan mail i inkorgen helt enkelt!

Post Reply