Ändra storlek på partition

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
benway

Ändra storlek på partition

Post by benway » 5 September 2008, 10:29

Hej!

Jag har insett att min bootpartition är alldeles för liten eftersom Debian gärna intallerar nya kärnor utan att ta bort de gamla (vilket ju iofs. är bra, men inte när man har 40 megs partition och ett par tre hemkompilerade kärnor där redan).
Så jag undrar om man skulle kunna ta lite utrymme från / och lägga till på bootpartitionen? Jag antar att man får köra en live-skiva och mounta disken därifrån och sen köra fdisk?
Är det möjligt? Är det farligt? nån som provat?
-:- Linux 2.6.25.10 -:- Debian-testing/unstable -:- GNOME/Openbox -:-

Per_

Re: Ändra storlek på partition

Post by Per_ » 5 September 2008, 14:13

benway wrote:Hej!

Jag har insett att min bootpartition är alldeles för liten eftersom Debian gärna intallerar nya kärnor utan att ta bort de gamla (vilket ju iofs. är bra, men inte när man har 40 megs partition och ett par tre hemkompilerade kärnor där redan).
Så jag undrar om man skulle kunna ta lite utrymme från / och lägga till på bootpartitionen? Jag antar att man får köra en live-skiva och mounta disken därifrån och sen köra fdisk?
Är det möjligt? Är det farligt? nån som provat?
GParted (http://gparted.sourceforge.net/livecd.php) finns ju till exempel. Jag har inte testat det själv och vet inte hur stabilt det är. Det är ju alltid rekommenderat att ta backup på de data du inte vill mista. Lycka till
Det finns tre sorters människor:
De som kan räkna och de som inte kan.

li

Post by li » 5 September 2008, 17:32

Har du en separat boot-partition?

Jag ser ingen vits med det. Avmontera den permanent i /etc/fstab och kopiera alla kärnor till /boot om du vill ha dem där.
Själv har jag alla kärnor på min windowspartition. Både grub (for dos) och lilo hittar dem där.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

benway

Post by benway » 6 September 2008, 12:33

li wrote:Har du en separat boot-partition?

Jag ser ingen vits med det. Avmontera den permanent i /etc/fstab och kopiera alla kärnor till /boot om du vill ha dem där.
Själv har jag alla kärnor på min windowspartition. Både grub (for dos) och lilo hittar dem där.
Jag kan faktiskt inte svara på varför jag har en separat boot partition. Tror jag läste att det var bra för... någonting :roll: när jag gjorde min första Linux installation för några år sen, och sen har det bara fått hänga med...

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Visst kan jag väl avmonterra partitionen i fstab, men partitionen är ju /boot. Eller ska jag bara skapa en boot mapp på / sen? Jag tror dessutom inte att min / partition är bootbar, så då måste jag ju ändå göra åverkan på filsystemet?
Per_ wrote:
GParted (http://gparted.sourceforge.net/livecd.php) finns ju till exempel. Jag har inte testat det själv och vet inte hur stabilt det är. Det är ju alltid rekommenderat att ta backup på de data du inte vill mista. Lycka till
Tack för den! Ser intressant ut.
Om någon har erfarenhet av gparted så får ni gärna berätta om hur ni tyckte det funkade så jag slipper pajja min dator i onödan...

Per_

Post by Per_ » 6 September 2008, 13:00

benway wrote:
li wrote:Har du en separat boot-partition?

Jag kan faktiskt inte svara på varför jag har en separat boot partition. Tror jag läste att det var bra för... någonting :roll: när jag gjorde min första Linux installation för några år sen, och sen har det bara fått hänga med...
Förr var det viktigt att kärnan låg före en viss cylinder på hårddisken och skapade man en /boot-partition i början på hårddisken riskerade man inte att kärnan hamnade i slutet av disken. Nu är det inte längre något problem om kärnan ligger i slutet av hårddisken.
Det finns tre sorters människor:
De som kan räkna och de som inte kan.

li

Post by li » 6 September 2008, 14:26

/boot är egentligen inget partition -- det är en mapp där du kan montera en partition om du vill.

Som sagt är det enklast om du tar bort monteringen (se /etc/fstab) och kopierar in kärnor etc till mappen: /boot
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

benway

Post by benway » 6 September 2008, 18:26

li wrote:/boot är egentligen inget partition -- det är en mapp där du kan montera en partition om du vill.

Som sagt är det enklast om du tar bort monteringen (se /etc/fstab) och kopierar in kärnor etc till mappen: /boot
Ok, nu är jag med igen... Problemet är att jag inte kan boota från / partitionen, kan det aktiveras i efterhand?

li

Post by li » 6 September 2008, 19:56

Om du använder lilo så måste du köra om

lilo -C /etc/lilo.conf

om du flyttat filerna

(Grub går på filnamnet och det är bara att uppdatera menu.lst)
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

benway

Post by benway » 7 September 2008, 11:26

Jag kanske var otydlig. Men är det inte så att när man partitionerar disken med fdisk/cfdisk så sätter man en 'boot flagga' på de partitioner man vill boota ifrån...

Så här ser output från fdisk ut:

Code: Select all

[root@soledad]oddball# fdisk -l

Disk /dev/sda: 120,0 GB, 120034123776 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 14593 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x0000a172

Enhet Start     Början        Slut     Block    Id  System
/dev/sda1   *           1           6       48163+  83  Linux
/dev/sda2           14345       14593     2000092+  82  Linux växling / Solaris
/dev/sda3               7        1222     9767520   83  Linux
/dev/sda4            1223       14344   105402465   83  Linux

Posterna i partitionstabellen är inte i diskordning
Vad jag syftar på är alltså den lilla asterisk:en i Start kolumnen...

Om jag unmountar sda1 i fstab så kommer jag boota ifrån sda3...

li

Post by li » 7 September 2008, 14:40

Jaha jag förstår. Det är kanske enklast att ha kvar den lilla sda1-partitionen, men du behöver inte montera den i fstab. För att datorn ska boota så laddas bara de första 417? bytes i sda1 (master boot record). Alternativt kan du ändra med fdisk så att boot-flaggan flyttas exempelvis till sda3 och uppdatera mbr där med hjälp av lilo
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

benway

Post by benway » 10 September 2008, 00:33

Jag kanske är lite för trött och feltolkar det här helt nu, men... kan datorn alltså boota från sda1 även om jag inte mountar disken i fstab? Det verkar ju faktiskt helt naturligt nu när jag tänker på det eftersom kärnan kommer läsas in innan fstab, antar jag...

Jag hade uppfattningen att MBR var början på den fysiska disken, kan man skapa en MBR i början på en partition?? Om någon skulle kunna förklara vad den där boot-flaggan egentligen gör så skulle jag uppskatta det...

fagerjan

Post by fagerjan » 16 September 2008, 15:41

MBR är hårddiskens första sektor. De första 446 byten påbörjar booten. De 64 följande byten är den primära partitionstabellen och de två sista en signatur. Bootloadern för modärna OS ryms inte i MBR:s 446 B. Resten av bootloadern kan ligga i sektorerna efter MBR (grub) eller i början av den aktiva partitionen (Windows). /boot behöver inte ligga på en aktiv partition om grub används. Jag vet inte om lilo fodrar det. Windows gör det.
Fagerjan

benway

Post by benway » 17 September 2008, 21:08

Hej!

Har varit väldigt upptagen med skolan den senaste veckan och glömt av/förträngt mina datorproblem...

Då verkar det ju som jag kan unmounta sda1 i fstab och flytta kärnorna till sda3 utan problem, precis som li skrev i sitt första svar... :oops:
Men grub kommer fortfarande ligga kvar på sda1 och köra därifrån, right?
Tack för att ni tagit er tid att svara på mina ganska förvirrade frågor!

Post Reply