Börjar spy på MS, men vad gör man? Hur gör ni?

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
stelben

Börjar spy på MS, men vad gör man? Hur gör ni?

Post by stelben » 10 November 2008, 11:32

Tjena!

Premiärinlägg på linux.se!
Under de 16 år jag jobbat som tekniker har det i stort sett bara varit Windows med undantag för några RH eller SUSE-servrar de senaste åren.
Min fråga är:
- Hur kan ni köra annat än Windows hos användarna? De skall ju köra SPCS, något sketet bankprogram mm som inte (gissar jag) funkar på Linux.
De vill ju även ha Windows Mobile i nallen som synkar mot Exchangen, som synkar mot cachedmode-Outlook på sin arbetsstation osv.
När man summerat de grejerna så får jag det till att det inte är lönt att försöka trycka ut Linuxklienter hos mina kunder.

Även om jag vill bli av med den oändliga administrationen av Windowsklienterna...
Sen ska ju tusan inte en företagare behöva köpa en ny arbetsstation bara för att Bill släpper Vista som kräver en sprillans ny Cray.

Så, vad är erat upplägg? Jag vill slänga ut Windows, men jag kan inte!!!

Jag är inte ute efter ett svar från en hemanvändare som med mycket möda precis lyckats få igång SPCS Administration i Wine och det fungerar hjälpligt.
Jag är ute efter synpunkter från administratörer som driftar system och har erfarenhet av deployment, kompatibilitetsproblem, ominstallationer på distans och som har kunder som kör Pyramid, Axapta, GARP, SPCS, Navision eller något annat.

Jag kan ärligt säga att jag är lättövertalad.
Tack på förhand!

JO

Re: Börjar spy på MS, men vad gör man? Hur gör ni?

Post by JO » 15 November 2008, 20:39

Mycket av vad du frågar efter, får du gå till de enskilda programvaruhusen och ställa de kraven.
Det är även en politisk fråga, när nu fri- öppen källkod (programvara), kommer att efterfrågas inom den offentliga sektorn.

Sveriges Kommuner och Landsting:
http://www.programverket.org/

Göteborg:
http://www.idg.se/2.1085/1.192954/var-u ... -microsoft

/Jens
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

Bjurran

Post by Bjurran » 25 November 2008, 12:37

Nyregistrerad, och sitter i precis samma situation jag med.
Följer gärna denna diskussion.
Vi kör Pyramid som affärssystem, och jag diskuterade med vår konsult om huruvida detta skulle fungera på en linuxserver. Han säger att det inte ska vara något bekymmer men att man måste ha en Pervasive SQL med stöd för Linux. Vi kör version 9.5, enligt vad jag kan se ska iaf version 10 vara cross platform. så det kanske räcker med en uppgradering?
Frågan är då, om jag kan få själva systemet att fungera bra där så känns ju möjligheten att flytta över helt till linux.
Tar emot alla råd man kan få, jag har också tröttnat. För övrigt, för min del är förbättrad mobilitet ett måste då vi arbetar globalt.

kratz

Post by kratz » 10 November 2009, 09:58

Vi har gjort som så att vi utvärderat vilka som behöver Windows och inte. De enda som hittills fått gå över till GNU/Linux permanent är eleverna på skolorna. Deras laptops kör Kubuntu. Domäninloggning och uppmappning av diskar fungerar ju nu för tiden och de har tillgång till alla program de ska.
Övriga kommunarbetare har fått skippa MS Office nu iallafall. Vi kör OOo på alla klienter, och det har gått förvånansvärt smärtfritt. Allt går med små steg i rätt riktning hela tiden nu tycker jag och vi godkänner inga verksamhestprogram som kräver MS Servrar längre, utan alla servrar ska vara BSD/Linux. Det sätter press på tillverkarna om man väljer bort deras produkt pga. obefintligt Linux-stöd.
Välkommen till http://archlinux.se !

Post Reply