Speglande filsystem på katalognivå?

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
erik_persson

Speglande filsystem på katalognivå?

Post by erik_persson » 27 July 2009, 00:52

Problem:
* Jag har data som jag inte vill förlora.
* Ovanstående data är lokaliserad på några ställen tillsammans på några partitioern, fär varje partition också har en mkt stor mängd data som jag INTE bryr mig om.
* Jag vill inte köra något program som synkroniserar kataloger etc vid givna tidpunkter

Lösningside:
* Ett filsystem, tex baserat på FUSE, som kopierar skrivning till en katalog till även en annan katalog så att katalogerna är synkroniserade.

Dvs finns det något sätt att spegla en enstaka katalog till en annan katalog, dvs då skrivning sker till katalog A så kommer filen att sparas i såväl katalog A som B? Dvs någon form av RAID 1 fast inte på samma låga nivå.

Ideer och hjälp?

/erik

erik_persson

Re: Speglande filsystem på katalognivå?

Post by erik_persson » 31 July 2009, 05:33

Inte någon?

Andra bra förslag då?

/ep

vfr

Post by vfr » 31 July 2009, 10:15

Det borde ju gå att göra, tycker man. Typ som envägsreplikering i en databas. Det blir ju liknande en rsync-lösning, fast utan dessa intervaller mellan synkningar. Mer kontinuerlig funktion.

Jag kan hålla med om att det skulle kunna vara användbart i vissa fall. Vad är det, i ditt fall, som gör att du inte vill använda vanlig rsync?

Tyvärr har jag inga tankar om lösningar...

erik_persson

Post by erik_persson » 1 August 2009, 00:13

vfr wrote:Det borde ju gå att göra, tycker man. Typ som envägsreplikering i en databas. Det blir ju liknande en rsync-lösning, fast utan dessa intervaller mellan synkningar. Mer kontinuerlig funktion.

Jag kan hålla med om att det skulle kunna vara användbart i vissa fall. Vad är det, i ditt fall, som gör att du inte vill använda vanlig rsync?

Tyvärr har jag inga tankar om lösningar...
Det finns ju en hel del lösningar på lägre nivå, t.o.m. sådana som fungerar över nätverk.
Kanske skulle man försöka bygga något själv baserat på inotify och rsync? Det skulle inte bli som spegling, men ändå inte som att köra rsync från cron.

Jag har inte något mot rsync, men jag vill ha en lösning för detta som är mer lik spegling, dvs att det sker omedelbart och helst utan att jag ska behöva fundera så mycket över det.

/erik

li

Post by li » 1 August 2009, 15:12

Ja, inotify är intressant. Jag installerade inotify-tools, och testade kommandot inotifywatch för att lista accesser och förändringar i filsystemet. Framtidens operativsystem är händelsestyrda!

Det måste vara bättre att en händelse triggar en åtgärd än att ständigt gå omkring och fråga sig om det eventuellt hänt något! :D
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

vfr

Post by vfr » 1 August 2009, 17:31

Det måste vara bättre att en händelse triggar en åtgärd än att ständigt gå omkring och fråga sig om det eventuellt hänt något!
Absolut! Det blir ju sannolikt mindre trafik av det. Och ska man ha någon form energisparläge eller något liknande som bygger på inaktivitet, så går det ju inte att köra såna jämförelser alltför ofta. Visst, en gång om dygnet eller nåt sånt är väl ok. Men knappast något som skall simulera en kontinuerlig funktion.

mrfestis

Post by mrfestis » 13 February 2010, 16:13

erik_persson wrote:Problem:
* Jag har data som jag inte vill förlora.
* Ovanstående data är lokaliserad på några ställen tillsammans på några partitioern, fär varje partition också har en mkt stor mängd data som jag INTE bryr mig om.
* Jag vill inte köra något program som synkroniserar kataloger etc vid givna tidpunkter

Lösningside:
* Ett filsystem, tex baserat på FUSE, som kopierar skrivning till en katalog till även en annan katalog så att katalogerna är synkroniserade.

Dvs finns det något sätt att spegla en enstaka katalog till en annan katalog, dvs då skrivning sker till katalog A så kommer filen att sparas i såväl katalog A som B? Dvs någon form av RAID 1 fast inte på samma låga nivå.

Ideer och hjälp?

/erik
Det du söker heter drdb (Distributed Replicated Block Device), funkar klockrent i datacenters och enterprise miljöer... och även hemma såklart :)
-_-;;

erik_persson

Post by erik_persson » 15 February 2010, 03:34

mrfestis wrote: Det du söker heter drdb (Distributed Replicated Block Device), funkar klockrent i datacenters och enterprise miljöer... och även hemma såklart :)
Tack, men jag har tittat på drdb tidigare, och det är egentlingen inte alls vad jag vill ha.
Jag vill inte replikera ett blockdevice. Jag vill replikera en *katalog* med filer och underkataloger etc.

/ep

Post Reply