Postfix forward domains

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
k1piee

Postfix forward domains

Post by k1piee » 2 December 2009, 14:09

Tjena!

Jag är lite osäker på en sak och har googlat runder men hittar inte riktigt vad jag letar efter.
Jag har just nu en mail-server med Postfix och spamassassin osv, ochdet jag undrar är om jag t.ex har en domän (exemple.com) som har alla mailkonto på en annan server men vill använda min server som spam-koll, hur gör jag då?
Jag har kommit fram till att jag måste lägga till några rader i transport -filen, men scannar den automatiskt igenom mailen för spam och virus och Sen skickar vidare mailen eller måste man ställa in det själv?

k1piee

Re: Postfix forward domains

Post by k1piee » 13 January 2010, 09:34

Ingen som kan hjälpa mig här?
Är fortfarande osäker på hur det fungerar.
Ett exempel: Min polare har en mailserver (smtp.polare.se) med massa mail-konton på men han har ingen spamcheck (spamassassin eller liknande) så han vill använda min mailserver (smtp.min.se) så hans mail blir spamcheckade. Han pekar då sin MX till smtp.min.se så all hans mail kommer till min server, smtp.min.se, för att bli spamcheckade. Men hur ska jag göra för att jag ska acceptera hans mail och skicka vidare det till hans server, smtp.polare.se?

Behöver fortfarande hjälp och har sökt en del på google men hittar inget direkt som kan hjälpa mig.
Kom gärna med länkar som kan peka mig i rätt väg eller om ni själva vet hur det fungerar!

Jag har följt denna länken: http://www.purplehat.org/?page_id=4
Jag använder Postfix med virtuella användare i en MySQL-databas osv.

erik_persson

Re: Postfix forward domains

Post by erik_persson » 14 January 2010, 17:56

Det finns nog massor av sätt, och det beror av hur du konfigurerar såväl postfix som spamassassin!
Jag har gjort något liknande för länge sedan, men glömt det mesta och har heller inte kvar konfigurationen, men det finns massor av information om det på nätet.
Rent principiellt kan jag tänka mig följande:
Han tar emot mailen och sätter din dator som spamkontrollant
Du tar primärt emot all epost för hans domän, spamkontrollerar den och transporterar den vidare till hans dator

Jag tippar det andra alternativet är lättare att åstadkomma.

/ep

Post Reply