dns - nameservers

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
kjell-e

Re: dns - nameservers

Post by kjell-e » 20 July 2010, 07:32

Cpanel har jag aldrig använt så den vet jag inte hur du gör med men om det är till någon hjälp så vet jag hur man för hand sätter upp bind. Du kan läsa mer om det på http://www.lysator.liu.se/~kjell-e/tekla/linux/

klein

Re: dns - nameservers

Post by klein » 20 July 2010, 07:46

Förstår inte problemet! Du har domäner hos en leverantör Y, där du kan peka om DNS:en till en IP.

Hos leverantör X så talar du om att du skall fånga upp domänen xyz.org, om du sedan göra detta i cpanel "GUI" eller i apache är en smak sak. Men föredra nog att Apache.

Om du inte kan byta DNS på din domän, eller peka om den där du har den. Bör du byta registrar på domänen.

vakuum wrote:Hejsan

Jag handla i dag in en VPS - server som jag tänkte ha till några gratis sajter. När jag prata med supporten så lovade dom att det bara var att köra igång, som hosting. Jag var extra noga att fråga om domäner. Svar från support: Det är bara att lägga till dom. Så man tänkte det kan ju inte bli bättre.

Nu kommer mitt problem. Jag har inte lyckats på hela dagen att styra om en enda domän till servern. När jag prata med support för 10:e gången så fick jag samma svar men ingen hjälp. Servern har
Cent OS 5.5 och Cpanel. Dom jävlarna som har skiten, har gjort så man inte kan styra om till deras nameservers. Som ni förstår så har jag slängt upp en bra slant.

Finns det något sätt att sätta upp en egen dns servers ? eller kan man via bolaget som har mina domäner styra om, inte bra för seo. Om jag styr om domänen bara vad ska man då göra i cpanel. Kom med förslag.

Vore verkligen tacksam för långa svenska svar!

Post Reply