Felsöka hårdvara.

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
k1piee

Felsöka hårdvara.

Post by k1piee » 21 September 2010, 11:54

Tjenare!

För några veckor sedan så köpte jag en helt ny dator, egentligen en gaming dator men kör mest linux.
Den består av:

Moderkort: Asus Rampage III Extreme
CPU: Intel i7 930
RAM: DDR3 Corsair 1600MHz
GFX: Nvidia GTX 460

Sen en SSD som systemet ligger på.
När jag först installerade Ubuntu 10.04 på det så fungerade det hur bra som helst, men efter en liten stund så bara frös bilden, man kunde röra på musen och ljudet var igång om jag hade en låt igång men den fortsätter inte till nästa låt.
Jag trodde först det var fel på minnena jag hade köpt, så jag testade några andra, samma fel där.
Testade ett annat grafik-kort och då började hela moderkortet pipa som bara den så jag tänkte att det var fel på moderkortet för det var en del andra små problem också.
Jag skickade in det på reperation och fick tillbaka ett helt nytt. Då tänkte jag att problemet inte skulle uppstå längre, men efter bara 10minuter så hängde sig datorn Igen..

Jag började bli lite smått irriterad och undrade om det kan vara CPUn det är fel på!?
Eftersom det inte går att göra något när datorn hänger sig förutom att stänga strömmen så vet jag inte riktigt hur jag ska ta reda på hur/var felet uppstår.

Kan någon rekommendera något sätt att t.ex sätta igång debug-mode så man ser i stort sätt nästan allt så man kan se var det är som orsakar hängningarna!?

Jag testade att installera Windows 7 och där är det inte några som helst problem.
Jag är rätt intresserad av OS X, aka Hackintosh, och har kört det på mina gamla dator. Där har jag också testat en hel del att försöka komma in i installationen men jag får bara massa error meddelande hela tiden, det enda jag kan se är något om CPUn..
Här är en bild för er som kanske kan se vad felet är just där: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/IMG ... 140736.jpg

På det moderkortet jag hade innan jag skickade in det så kunde jag iaf komma in i installationen osv. men nu vill den inte det alls.
Jag började fundera om CPUn kanske har gått sönder under tiden jag fick vänta på ersättnings moderkortet, den låg på skrivbordet under tiden så det kan mycket möjligt varit något som har stött till den eller liknande..

Man kanske kan testa något benchmark program och se om det hänger sig under belastning osv!? Vad kan ni rekommendera då?

Tack för all hjälp!
-Patric

k1piee

Re: Felsöka hårdvara.

Post by k1piee » 21 September 2010, 11:56

Kan tillägga att jag har testat grafikkortet i min förra dator och det fungerar utmärkt där så jag tror inte det är något fel på det.
Kör med Nvidias drivrutiner också om någon undrar.

andersajja

Post by andersajja » 21 September 2010, 13:49

En gissning är (om det är ett splitt nytt moderkort) att drivrutinerna som BIOS använder inte riktigt lirar med *nix.
Antingen någon inställning i BIOS som behöver ändras eller en uppdatering som uttalat söder *nix/alla OS.
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

kratz

Post by kratz » 10 October 2010, 08:38

Hade exakt samma problem för ca 2 år sedan, och den gången var det för att jag använde ett för gammalt BIOS. CPUn var för ny, men det halvfunkade, som du säger. Uppdaterade BIOS och vips så funkade det klockrent.
Välkommen till http://archlinux.se !

Post Reply