Seger debian lenny

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
warzo

Seger debian lenny

Post by warzo » 2 January 2011, 00:00

Hej,
jag kör en linux maskin med debian lenny installerat. Maskinen är en dubbelkärnig amd64 athlon X2 3800+, med 4GB minne.
Har fungerat bra en längre tid. Men här nyligen blev den väldigt seg. jag är inte 100 säker, men det verkar som det började efter att jag aktiverade det andra inbyggda nätkortet. Jag tycker att hela datorn blivit väldigt seg. När jag skall koppla upp mig till den med vnc tar det över 12 sekunder att få fram lösenords förfrågan. Och om jag skall öppna t.ex. .avi filer så tar det länge för den att öppna dem i totem spelare. VLC öppnar dem direkt, så jag antar att de inte har med hårdskivan att göra. Det är också väldigt segt första gången jag från windows maskinen skall åt filerna via samba. Tar upp till 30 sekunder innan kontakt är uppgjord. När kontakten väl är gjord går det bra. Jag har försökt följa med med top för att se, men största delen av tiden ligger processorn ledig.
Det underliga med det nätverkskort jag aktivera är att jag inte kan få data att gå över kortet. Antingen tappas en massa paket bort eller så går ingen data fram. Men även fast jag inaktiverar det nätverket igen, så fortsätter maskinen att ha dessa sega stunder.
Är det någon som har någon ide om var jag kan börja söka efter fel?

andersajja

Re: Seger debian lenny

Post by andersajja » 3 January 2011, 08:54

Testa med att svartlista kärnmodulen för kortet, starta om och se om systemet blir piggare.
Om det blir piggare så byt ut kortet mot ett annat kort om inte så är det inte kärnmodulen utan någonting annat (kanske drivrutin som laddas till fel kort).
Använder inte Debian men i Ubuntu finns filen 'blacklist.conf' i '/etc/modprobe'.
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

warzo

Post by warzo » 3 January 2011, 19:34

Tack för iden. Har provat att helt enkelt "disable" hela nätverkskortet från biosen pånytt. Men det hjälper inte. (Nätverkschippet är ett Marvell Yukon gigabit) på ett Asus A8N-SLI deluxe moderkort.
Trots att jag har det avstängt och inte hittar några kernel moduler som borde ha med det att göra så är datorn aningen seg. Första gången jag startat upp arbetsdatorn och tar kontakt till samba servern, tar det 15 sekunder. EFter det fungerar allt helt normalt igen. Och jag har kollat på top tillika som jag gör det, och inget indikerar på att den skulle jobba med något extra.

När jag senast provade att starta med Marvell kortet aktiverat fick jag en kernel panic. Och det har hänt några gånger tidigare när jag haft det aktiverat. Medans när jag inte har det aktiverat kommer det inte heller något kernel-felmeddelande. Men datorn fortsätter ändå att vara seg.

andersajja

Post by andersajja » 4 January 2011, 08:35

Modulen heter 'sk98lin' (enligt google).
Finns linuxdrivare hos http://www.marvell.com/support.html

Nu fann jag ingen instruktion för Debian utan bara för Ubuntu men hoppas att den kan ge lite hjälp om du ger dig på att byta ut Debians egna drivare mot den som Marvell tillhandahåller.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1055931

Lite lurigt att du drabbas av kernel panic kan det vara en irq-krock?
Går det att flytta på kortet?
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

warzo

Post by warzo » 4 January 2011, 13:01

andersajja wrote:Modulen heter 'sk98lin' (enligt google).
Finns linuxdrivare hos http://www.marvell.com/support.html

Nu fann jag ingen instruktion för Debian utan bara för Ubuntu men hoppas att den kan ge lite hjälp om du ger dig på att byta ut Debians egna drivare mot den som Marvell tillhandahåller.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1055931

Lite lurigt att du drabbas av kernel panic kan det vara en irq-krock?
Går det att flytta på kortet?
Jo, ena modulen heter sk98lin och sedan finns det även en annan. Minns inte vad den heter just nu, sk..... någonting :)

Ubuntu är ju byggt på debian så många ubuntu-råd brukar fungera fint i debian med små modifikationer.

Jag har inte hittat en log som skulle säga vad som händer vid tillfället som kernel-panik uppstår, så jag vet faktiskt inte riktigt vad som orsakar det.
jag skall kolla om man kan flytta runt på kortet i biosen vad häller irq. Men det kan gå ett antal dagar, eftersom datorn aggerar filserver, och jag behöver komma åt den rätt ofta

Post Reply