Svenska tecken Ubuntu server

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
lammhult

Svenska tecken Ubuntu server

Post by lammhult » 23 July 2011, 21:14

Hej!
Jag har problem med svenska tecken. Jag har kodat /var/www/index.htm med text innehållande svenska tecken. Dessa blir felaktiga när man survar in till den filen. Likaså har jag problem med svenska tecken i filnamn när man accessar via ftp.
Någon som vet hur och var man konfar detta?

arvid

Re: Svenska tecken Ubuntu server

Post by arvid » 26 July 2011, 00:02

Du kan ändra default charset i apache eller vad du har. Men om du lägger en sån här tagg inuti <head> i varje html-fil så bör det funka ändå. Ersätt bara utf-8 med ISO-8859-1 eller vad du nu skriver med.

Code: Select all

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8" >
ÅÄÖ i filnamn undviker jag helst, ersätter med AAO. Det krånglar alltid nånstans annars och stavningen i filnamn är ju inte så viktig. Du kan säkert hitta nån inställning i ftp-servern om du vill dock.

lammhult

Post by lammhult » 28 July 2011, 11:23

Hej och tack för svaret!
Dock funkar det inte ändå. Kolla gärna adressen "picaform.dyndns.org". Sidan finns i /apache/www/ och blir felaktig trots metataggar. Dessutom fungerar inte ftp-servern som jag vill. Jag kan inte beordra kunder att skicka filer utan åäö.
Jag har läst att jag bör ändra i fstab, men jag vet ej hur jag ska göra. Senast jag försökte skrev jag fel, varvid hela maskinen vägrade boota. Jag fick installera om hela systemet.

arvid

Post by arvid » 28 July 2011, 12:05

Om jag kör din sida i w3c validator så rapporterar den bland annat följande.
Character Encoding mismatch!

The character encoding specified in the HTTP header (iso-8859-1) is different from the value in the <meta> element (utf-8). I will use the value from the HTTP header (iso-8859-1) for this validation.
Så att det är nog så att din webbserver behöver konfigureras.

FTP-server har jag aldrig kört, men i samba och liknande kan man ställa in "översättningar" för filnamn med tecken som kanske inte stöds av klienten. Det beror ju förstås på vilken server du använder.

Vilka program kör du som webb- och ftpserver?

lammhult

Post by lammhult » 28 July 2011, 13:05

Om jag gör "visa källkod" i Firefox blir tecknen också tokiga. Men jag har skrivit in dem i index.html på "rätt" sätt. Jag tror att det blir fel från början så att säga. Det ser ok ut på min konsolskärm, men sedan omtolkas nog tecknen.
Förmodligen skall maskinen sättas till svenska någonstans (fstab?), men jag vet som sagt inte hur.
Hittills har jag kodat sidan rakt in i /apache/www/index.html via min konsol. Vsftp fixar inte heller de svenska tecknen - problem med till exempel svenska låttitlar.
Eftersom maskinen ska användas som ftp-server åt kunder, måste den klara detta på rätt sätt.
Stort tack för att du engagerar dig!

arvid

Post by arvid » 28 July 2011, 14:10

/etc/fstab är tabellen för dina filsystem, möjligen kan det påverka hur åäö hanteras i filnamn men jag är 99% säker på att ditt filsystem redan kan hantera åäö i filnamn. Sedan behöver den ju inte hantera dem på samma sätt som andra datorer, men då är det ju ftpservern som ska översätta. Och vad som finns inuti filerna har ju filsystemet inget att säga till om.

Vad menar du med konsol förresten, sitter du vid datorn eller kör du nån ssh eller liknande? En sak du kan kolla är att skriva en liten textfil test.txt med enbart bokstaven å. Sedan kör du kommandot "od -x test.txt". Då ser du datan så att säga utan kodning. Den bör spotta ut antingen c4 eller c3a5. I det första fallet har du skrivit ISO-8859-1 och i det andra UTF-8 och kan ställa in webbservern därefter. Får du något helt annat är det fel i inmatningen.

Vad får du exakt för fel med ftp? Kan du inte flytta filer med åäö, kan du inte se dem, kraschar det, får de fula namn, försvinner de..? Flyttar du filer åt båda hållen, blir det samma fel då?

arvid

Post by arvid » 28 July 2011, 14:37

Denna tråd kan vara intressant: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?t=6423. Enligt den verkar det som att du antingen får se till att alla ftp-klienter är inställda på utf-8 eller installera en annan server (proftpd?).

lammhult

Post by lammhult » 28 July 2011, 16:21

Intressant! Jag skapade en fil (med vi) och körde od. Fick tillbaka a5c3.
Jag misstänker att jag kan skriva svenska tecken och de presenteras ok på serverskärmen (min konsol). Men kommer man "utifrån" blir dessa blaha blaha.
Kolla gärna "hemsidan" picaform.dyndns.org. Den ser helt ok ut på min serverskärm, men blir skräp när man kommer utifrån. Någonting får mig att tro att jag i /etc/fstab borde ange 8859-1. Är inte det specifikt för Sverige? Vill gärna prova, men jag vet inte hur jag ska ändra UUID-strängen som just nu inte innehåller någon "landskod"

arvid

Post by arvid » 28 July 2011, 21:14

Jaha, a5c3, jag hade det baklänges men det ser ju ut som utf-8. iso-8859-1 är västeuropeisk kodning som används ofta i Sverige (fast det finns en nyare iso-8859-15 som innehåller eurosymbolen.) Jag har aldrig lagt in nån landskod i /etc/fstab. Och även om man var tvungen att göra det borde ju unicode eller västeuropeisk kodning vara standard (om du inte kört nån rysk installationsskiva?) :)

Jag kollade på din webbsida, och som du säger blir tecknen konstiga. Men går jag in i menyerna och ändrar till UTF-8 så blir den helt rätt! I firefox 5.0 är det "Webbutvecklare" - "kodning" - "unicode". Kolla här.

Jag kopierade även över filen till min egen webbserver och där såg den bra ut direkt utan att ändra något i klienten. Eftersom validatorn ovan påstår att det står "iso-8859-1" i http-headern tror jag att det är apache som är felkonfigurerat. I min installation finns filen /etc/apache2/conf.d/charset som ser ut så här:

Code: Select all

# Read the documentation before enabling AddDefaultCharset.
# In general, it is only a good idea if you know that all your files
# have this encoding. It will override any encoding given in the files
# in meta http-equiv or xml encoding tags.

#AddDefaultCharset UTF-8
Det vill säga, bortkommenterat så ingen default charset. Kolla om din är inställd på något annat, och kommentera bort eller ändra till UTF-8. Har du inte denna filen kanske inställningen ligger i /etc/apache2/httpd.conf.

Vad gäller din ftp skulle jag personligen testa med proftpd efter att ha läst tråden jag länkade tidigare. :)

lammhult

Post by lammhult » 29 July 2011, 08:45

Arvid - proffset!
Nu blev det ju bra. Har gjort precic som du sade och nu funkar det som det ska. Stor tack!
Nu ska jag slänga mig över ftp-problematiken så fort jag har en minut.
Stort tack!

Post Reply