Lägga MySQL på SSD

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
klein

Lägga MySQL på SSD

Post by klein » 13 December 2013, 20:04

Finns några vinster med att lägga MySQL på SSD? Märker ibland att serven börja ta slå i toppen, då har mysql väldigt många frågor i kön...

Getrb

Re: Lägga MySQL på SSD

Post by Getrb » 15 December 2013, 14:22

Vore det jag skulle jag förmodligen titta på att köra ett scsi-kort som kör direktskrivning till SSD'n. (Går förbi inbyggd cach och batteribehov)
Det är dock en snårig djungel att välja ut vad man bör satsa på då skillnaderna är enorma i prestanda/pris.
Och då specarna egentligen inte säger någonting när det står "upp till".............

Därför föreslår jag att gå på oberoende tester, där du kan jämföra olika SSD kontra 15k, Sata etc.

Vad har du för prestanda på ditt system idag?
En i910 (enligt länken) klarar tex. ca 150 MiB per sekund kontinuerligt.
http://www.mysqlperformanceblog.com/search/i910/

Men som sagt, det är avgjort förmodligen på vad du väljer för utrustning/ inställningar.
Kolla tex. här http://stackoverflow.com/questions/3844 ... erformance
Vilket ju vore ett nedköp......

Annars gillar jag SSD för i de flesta andra tillämpningar tycker jag att du får minst dubbla prestandan.

klein

Re: Lägga MySQL på SSD

Post by klein » 15 December 2013, 22:03

Getrb wrote:Vore det jag skulle jag förmodligen titta på att köra ett scsi-kort som kör direktskrivning till SSD'n. (Går förbi inbyggd cach och batteribehov)
Det är dock en snårig djungel att välja ut vad man bör satsa på då skillnaderna är enorma i prestanda/pris.
Och då specarna egentligen inte säger någonting när det står "upp till".............
Grejen är att Serven är 1U maskin, en HP ProLiant DL120 G6 typ HP enklaste rackmaskin. Nästa maskin få bli en maskin klara SAS diskar , ProLint DL360 eller DL380, men dom kostar en slant..

Post Reply