SElinux hindrar mappflyttning

Frågor kring allt som rör systemadministration.
Post Reply
Yonta

SElinux hindrar mappflyttning

Post by Yonta » 14 February 2014, 17:17

Hej!

Fakta.
- Nyinstallerad centos 6.4 server med 2 hdd (OS och data).
- OS-hdd (450 GB) är spleglad i BIOS och data-hdd (4 TB) spegling kontrolleras av centos (det gamla moderkortet klarar inte spegla mer än två hdd).
- data-disken monteras automatiskt i mappen data, alltså '/data'
- Användarens hemmakatalogerna ligger på standarplats från scratch på OS-hdd (450 GB), alltså '/home'
- Sambas SElinux-rekomendationer är fixade
- MySQL-DB-filerna ligger också på OS-disken (från installationen)
- Böherigheterna på ALLA nyskapta mappar är trippel kollade

Frågan.
När jag ändrar placering av hemmakatalogerna (efter att ha stoppat samba) i smb.conf, ändrat SElinux ettiketerna för den nya hemmakatalogsmappen (/data/anv som ligger på data-disken) och startat om samba igen, vägrar SElinux användarna använda den nya mappen (t. ex: namn1 ska ha '/data/anv/namn1'). Jag har försökt även med en symlink i original platsen (/home/namn1) till den nya användarens platsen (/data/anv/namn1) och ändrat SElinux ettikerten för länken, men det fungerar inte heller. Ändrar jag tillbaka till original platsen och startar om samba, så fungerar allt som det ska.
Nästan samma sak händer med MySQL: motor kan inte starta pga 'access deny' i mappen '/data/DB', men här lyckas den skapa några filer DB-mappen, men inga i mysql-mappen, det är då det blir stopp.

Tack på förhand.

Post Reply