SCADA

Här diskuterar vi GIMP, OpenOffice, Emacs, VI och andra applikationer som finns under Linux / UNIX.
Post Reply
Michaelis

SCADA

Post by Michaelis » 21 July 2010, 00:12

Hej,

Finns här någon eller några automationsingenjörer/tekniker som har funderat på att skapa ett fritt SCADA-system månntro?

kjell-e

Re: SCADA

Post by kjell-e » 21 July 2010, 07:30

Vad innebär SCADA?

Michaelis

Re: SCADA

Post by Michaelis » 21 July 2010, 10:27

SCADA står för Supervisory Control And Data Acquisition. Det är en mjukvara som, enkelt förklarat, används vid datainsamling, kontroll och övervakning av en anläggning, t.ex. ett sjukhus.
SCADA:t sköter denna uppgift genom kommunikation med datorer ute i anläggningen, oftast PLC:er (Programmable Logic Controller), som i sin tur är programmerade för att helt och hållet automatisera specifika delar av anläggningen.
Sök efter SCADA och PLC på nätet så blir du klokare.

Idag domineras marknaden nästan helt och hållet av proprietära Windows-mjukvaror och en "obegränsad" SCADA-server-licens kostar minst 100.000 kr. Klienterna kan kosta mellan 10.000 kr och 50.000 kr beroende på tillverkare.

Ett öppet alternativ finns och det är svenskt och kallas Proview som man finner på:
http://www.proview.se/

Dock har jag inte undersökt saken helt och hållet och därför vet jag inte med säkerhet om det är ett komplett SCADA-system eller om det mera är en soft-PLC (mjukvaru-PLC, i Windows OS givetvis). Av det jag läst så lutar det mot det senare.

Post Reply