Hunspell och svenska ordstammar

Här diskuterar vi GIMP, OpenOffice, Emacs, VI och andra applikationer som finns under Linux / UNIX.
Post Reply
lagrave

Hunspell och svenska ordstammar

Post by lagrave » 15 May 2012, 10:09

Har just börjat använda hunspell tillsammans med (al)pine och stötte omedelbart på problem: ordlistan jag hade kände inte igen ordet mötestid. Detta är ju ett tydligt sammansatt ord och för att, om jag förstått saken rätt, man inte ska behöva lägga till mötestid, mötestiden, mötesplats, mötesanledning, mötesrum osv ska man stamma ordet, dvs ange att möte är en ordstam som kan följas av många infix (mötestid), suffix (mötestid) och/eller prefix (förmöte) eller allt samtidigt (förmötesplats), men hur gör man detta?

När jag kommer till mötestid i texten jag rättstavar har jag lite olika val, bla just "Stem". När jag väljer detta får jag en prompt:

Code: Select all

New word (stem):
Om jag anger möte som ordstam där dyker sedan en ny prompt upp

Code: Select all

Model word (a similar dictionary word):
Jaha? Hur ska jag veta vad ett liknande ord är? Någon som har en lista över svenska ordstammar? Eller kan jag, som hyfsat språkkunnig och -intresserad hitta dem själv med hjälp av någon tankefigur?

För att förtydliga, jag behöver lite hjälp med både hunspell resp hitta en bra webbsida som beskriver den här delen av svensk grammatik/lingvistik. Förslag?

Post Reply