Vilket Linux för nybörjare?

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
Runaway

Vilket Linux för nybörjare?

Post by Runaway » 16 August 2006, 16:41

Jag har sappat runt i forummet och kollat vad som skrivs om Linux, men det är så många olika uppfattningar om vilken av Linux som är lättast att börja med. Det är inte lätt att välja med så många uppfattningar om vilket som är bäst.

Så min fråga är helt enkelt följande.
Vilket Linux är bäst för en nybörjare?

jof

Post by jof » 16 August 2006, 17:03

Det finns inget enkelt svar på den frågan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... tributions

Du kan köra Knoppix från CD och testa olika fönsterhanterare mm tills du har fått en känsla för vad du vill ha. Sedan kan du lättare välja en dist du själv tycker verkar vettig.
Slackware 10.1 - 2.4.29

Runaway

Post by Runaway » 16 August 2006, 17:19

Jag har provat Knoppix på CD men det ger mej inget, vad jag vill ha är ett operativsystem installerat på min HD.

Tack för svaret.

Runaway

Post by Runaway » 16 August 2006, 17:28

Jag ser att det är många som tycker att Ubuntu är lämpligt att börja med, eller?

zeal

Post by zeal » 16 August 2006, 17:44

Du har läst på forumet och kommit fram till att ett par olika distar rekommenderas för nybörjare, sedan frågar du ändå vilken som rekommenderas. Du tror inte att svaren kommer bli ungefär de samma som du redan hittat?

gholen

Post by gholen » 16 August 2006, 18:45

Fedora Core <-- enkel installatin, stora möjligheter, allt från proffs till n0bs använder det.
ubuntu <-- mycket enkel installatin, många möjligheter, extrema mängder med program att installera.
Debian <-- den disten som anses förutom slackware vara den bästa, gammal men enkel installtion, men en genomtänkt och mycket stabil dist.
Slackware <-- Den äldsta, den otroliga. helt underbar, kan du den kan du alla, Enkel att förstå, men mycket text att jobba med.
Knoppix <-- Kan installeras på hårddisken, enkel, bygger på debian. behöver det sägas så mycket mer?
Fluxbox,urxvt under Ubuntu Dapper Drake
Image

vanten

Post by vanten » 16 August 2006, 23:23

Tillhör gentoo en svår?... bara undra.

Gentoo: Gamla hederliga text-install cdn (minimal) kan va lite å hanskas med som total nybörjare, men läser man bara den medföljande handboken nogrant så ska det inte va några problem. Installen i sig är inte svårare än någon annan dist, bara att man gör den manuellt.
Text-install cdn, har fått en ny, tyngre vän, Live-cdn (universial). Aldrig använt, aldrig haft behov till att ladda ner 600mb extra, men ska tydligen fungera precis som vilken "vanlig" live-cd insall som hälst.

Plus i topp för gentoo:
+ + + Underbar dist.
+ + Portage fungerar bättre än vad jag lyckats pressa ut ur apt-get, tex.
+ + Systemet med "package.mask" funkar super.
+ + + + Underbart community.

Minus då:
- - - - - Att kompilera saker kan ta sin lilla tid, vilket man gott kan ge dem. kan bli lite för mycket med vissa packet dock.

Annars är det nog inga större skillander, förutom de små "gentoo sätten" man löser saker på.
.: GNU/Linux :: Gentoo :: Fluxbox :.
.: BSD/Darwin :: Mac :: OS X :.

Runaway

Post by Runaway » 17 August 2006, 09:07

gholen wrote:Fedora Core <-- enkel installatin, stora möjligheter, allt från proffs till n0bs använder det.
ubuntu <-- mycket enkel installatin, många möjligheter, extrema mängder med program att installera.
Debian <-- den disten som anses förutom slackware vara den bästa, gammal men enkel installtion, men en genomtänkt och mycket stabil dist.
Slackware <-- Den äldsta, den otroliga. helt underbar, kan du den kan du alla, Enkel att förstå, men mycket text att jobba med.
Knoppix <-- Kan installeras på hårddisken, enkel, bygger på debian. behöver det sägas så mycket mer?
Tror jag ska prova Ubuntu, finns det något bra nedladdningsställe som du kan rekommedera, vilken är den nyaste versionen?

Tack för bra svar.

mikma

Post by mikma » 17 August 2006, 09:55

Ubuntu 6.06 LTS is kodnamn Dapper Drake finns att ladda ner från t.ex.
http://ftp.du.se/ubuntu-releases/6.06/
http://ftp.port80.se/ubuntu-cd/6.06/

klein

Re: Vilket Linux för nybörjare?

Post by klein » 17 August 2006, 18:22

Börja med en mainstream distrubtion typ SuSE eller Fedora. Eller varför inte PCBSD? Vissligen inte linux, men det är Unix.. PCBSD är mycket trevlig.

Runaway wrote:Jag har sappat runt i forummet och kollat vad som skrivs
om Linux, men det är så många olika uppfattningar om vilken av Linux som är lättast att börja med. Det är inte lätt att välja med så många uppfattningar om vilket som är bäst.

Så min fråga är helt enkelt följande.
Vilket Linux är bäst för en nybörjare?

plock

Post by plock » 17 August 2006, 22:07

Håller med. Välj någon av de stora etablerade distarna som har många användare och brett stöd. Det tjänar du som användare på i längden. Ubuntu, Fedora och SUSE är dem som är populärast och erbjuder Gnome 2.14, som skrivbordsmiljö, den som är vanligast. När du sedan har blivit lite varm i kläderna och vill mickla och pula, erbjuder visserligen Fedora en hel del bakom den snygga fasaden, mer troligtvis får du mer roligt med Slackware eller Gentoo.

klein

Post by klein » 18 August 2006, 07:56

Prövade installera Gentoo på en av mina Sparc 5or, den distrubtionen sög. Vissligen fick den ingång svensk keybord, vilket inte t.e.x FreeBSD ..
Men jag får välja mellan Gentoo och FreeBSD, så är FreeBSD att föredra.
plock wrote:Håller med. Välj någon av de stora etablerade distarna som har många användare och brett stöd. Det tjänar du som användare på i längden. Ubuntu, Fedora och SUSE är dem som är populärast och erbjuder Gnome 2.14, som skrivbordsmiljö, den som är vanligast. När du sedan har blivit lite varm i kläderna och vill mickla och pula, erbjuder visserligen Fedora en hel del bakom den snygga fasaden, mer troligtvis får du mer roligt med Slackware eller Gentoo.

lotek

Post by lotek » 18 August 2006, 08:07

m wrote:Prövade installera Gentoo på en av mina Sparc 5or, den distrubtionen sög. Vissligen fick den ingång svensk keybord, vilket inte t.e.x FreeBSD ..
Men jag får välja mellan Gentoo och FreeBSD, så är FreeBSD att föredra.
Hmm, låter mer som PEBKAC än att distributionen suger:-)

plock

Post by plock » 18 August 2006, 12:18

Har aldrig provat Gentoo, men jag antar att det är väl meningen att man själv får konfigurera upp systemet så att det fungerar som man vill ha det.

Emil.s

Post by Emil.s » 20 August 2006, 11:45

plock wrote:Har aldrig provat Gentoo, men jag antar att det är väl meningen att man själv får konfigurera upp systemet så att det fungerar som man vill ha det.
Typ så ja. :)

Men som alltid rekommenderar jag:
http://www.zegeniestudios.net/ldc/
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

MimmiWeb

Post by MimmiWeb » 25 August 2006, 14:10

Jag känner igen mig i detta. Jag är också relativ nybörjare när det gäller linux. För den som kommer direkt från Windows och vill ha ett system som det bara är att installera och köra, så kan jag varmt rekommendera Suse - autokonfigureringen av hårdvaran är fantastisk.
(Dock bör man ha minst 256 MB RAM, gärna 512 för att upplevelsen skall bli njutbar).
Sedan, när man börjar bli lite varm i kläderna och vill fixa och dona och installera nya program mm, är en rpm-baserad distribution med "beroende-eländet" inte lika kul för en nybörjare.
Så, som steg 2, när det är dags att gå vidare (det är där jag befinner mig nu) rekommenderar jag i all ödmjukhet att du provar Debian eller Ubuntu.
(Jag blir alltmer förtjust i Debian ju längre tiden går..ett gott tecken :D .)

Emil.s

Post by Emil.s » 25 August 2006, 15:08

Nu när det finns ett eget forum så kan man ju faktiskt flytta dit den här tråden...

Någon som kan?
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

Post Reply