Läs först! ("vilken dist?")

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
vanten

Läs först! ("vilken dist?")

Post by vanten » 24 August 2006, 18:31

Den här delen av forumet är det perfekta stället för att ställa frågor som "Vilken dist ska jag använda?". Eftersom svaret inte är konstant, och beror mycket på Dig som ställer frågan, och Dina behov, så är det självklart att även Du ska få ställa frågan.

Om du kan och vet vad du behöver eller vad du vill få ut av Linux/BSD, så är det bra om du även tar upp det i ditt inlägg eller så nämner Du bara de funderingar Du har.

Eftersom frågan jag hittills kretsat tråden om, redan har blivit ställd ett antal gånger både här och på andra ställen, så rekommenderar jag att Du som är fundersam använder sök funktionen (här på forumet.) Läs gärna även FAQs (Vilken distribution ska jag välja?). Båda tipsen kan ge Dig bra information.
En annan bra funktion, som man kan ta del av över www, finns på den här addresen: zegeniestudios.net. Det är en liten quiz/test som rekommenderar olika Linux distrubutioner, efter hur du har valt att svara på deras frågor.
Last edited by vanten on 15 September 2006, 16:23, edited 3 times in total.
.: GNU/Linux :: Gentoo :: Fluxbox :.
.: BSD/Darwin :: Mac :: OS X :.

Emil.s

Post by Emil.s » 24 August 2006, 22:09

Bra bra! Äntligen kanske man slipper alla trådar i allmänna forumet! :)
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

Vampis

Post by Vampis » 25 August 2006, 16:41

Klistra tråden? :)

Emil.s

Post by Emil.s » 25 August 2006, 20:04

Vampis wrote:Klistra tråden? :)
Ja, det tycker jag. Någon som kan göra det?
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

CUBErt

Post by CUBErt » 2 September 2006, 19:42

Vill inte leka språkpolis, men ska inte "Unix" och "dialekt" vara ett ord?

torkel2k

Post by torkel2k » 2 September 2006, 20:27

CUBErt wrote:Vill inte leka språkpolis, men ska inte "Unix" och "dialekt" vara ett ord?
http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=32320
"det kom upp en ruta där det stog "du måste vara root" elr ngt, root är väl typ frukt? elr jag vet inte.."

Borage

Post by Borage » 20 November 2006, 09:34

Ett generellt tips om man inte är beredd att göra egna installationspaket (.deb, .tgz, .rpm etc.), kompilera program själv för att det råkar saknas något, eller att en libfil har fel version, så rekomenderar jag att hålla er ifrån distributioner som är kommersiella.

Som ett exempel så behövde jag installera ett program i Redhat Enterprise som krävde libpcap 0.9 eller senare. Redhat kör fortfarande med libpcap version 0.8x i deras senaste uppgradering av Enterprise Server 4 uppdate 4. I ett par år har det diskuterats att överge libpcap version 8 på grund av säkerhetsbrister, men Redhat bara patchar 0.8 versionen istället för att gå över till 0.9 versionen.

Med facit i hand så hade det varit bättre att installera Fedora, Debian eller OpenSUSE istället för att behöva krångla med att kompilera ihop egna paket.

En distribution baserad på Debian är enligt min åsikt det absolut bästa för de som inte har lust att krångla. Det är bara att köra kommandot apt-get install "programpaket" och sedan är det bara att luta sig bakåt i stolen tills det är klart (det kallar jag fire and forget). En annan sak som är underbar är att på en del program så får man frågan om man vill installera tillbehör som kan vara bra att ha till just det programmet. T.ex. om du installerar en filhanterare så kan du få frågan att installera unrar & dylika upppackningsprogram, och då är det bara att svara ja på frågan.

kjell-e

Post by kjell-e » 21 November 2006, 02:56

Ett generellt tips om man inte är beredd att göra egna installationspaket (.deb, .tgz, .rpm etc.), kompilera program själv för att det råkar saknas något, eller att en libfil har fel version, så rekomenderar jag att hålla er ifrån distributioner som är kommersiella.
......Med facit i hand så hade det varit bättre att installera Fedora...
Jag håller inte med. För hemmamaskiner och arbetsstationer där man vill köra nya saker kan det kanske vara bättre att köra Fedora än att köra RedHat Enterprise men ska man sätta upp servrar av olika slag med lång livslängd och support under lång tid vill man ha någon av de varianter av enterprise som finns, t.ex. RedHat Enterprise.

Borage

Post by Borage » 21 November 2006, 06:14

Var det något fel i mitt tips i och med att du inte håller med? Som företagare kanske det känns tryggare att välja en kommersiell distribution, men som privatperson så finns det ingen anledning att köpa en distribution med ett supportkontrakt.

Skillnaden mellan t.ex. Fedora och Red Hat Enterprise är ganska små. I Red Hat Enterprise får du färdigkompilerade kärnor anpassade för serverbruk samt support (som du betalar för) och några enstaka program som inte föjer med Fedora. Det som du däremot inte får i Red Hat Enterprise är det absolut senaste i programväg, vilket de flesta föredrar att ha på skrivbordet.

ErikW

Post by ErikW » 22 November 2006, 08:58

Problemet som jag ser det är att folk rekommenderar distar efter deras smala uppfattning, vilket ger myror i huvudet för nybörjaren. Det absolut viktigaste för en nybörjare måste ju vara att använda samma dist som de flesta andra, kanske Ubuntu. Support är i min mening det viktigaste för en nybörjare.

Dags att oklistra denna tråd inom kort och lägga till det i FAQen. Kanske också kopiera det inlägget och klistra här i "Vilken fri Unixsmak skall jag välja?"[/b][/i]

vanten

Post by vanten » 23 November 2006, 23:40

ErikW wrote:Det absolut viktigaste för en nybörjare måste ju vara att använda samma dist som de flesta andra,..
Hade du bara sagt det där hade jag pekat på windows och sedan inte brytt mig mera om saken.
ErikW wrote:Support är i min mening det viktigaste för en nybörjare.
Klart att möjligheten till support är viktig om man ska försöka sig på något nytt. Support och möjligheten till en diskussion ska de kunna få här, på forumet.(Nybörjare eller inte). Användarvänligt är å andra sidan inget man ska ta fasta på, för det är som sagt diskutabelt. Du nämner Ubuntu, det är tex inte nybörjarvänligt enligt mig.
.: GNU/Linux :: Gentoo :: Fluxbox :.
.: BSD/Darwin :: Mac :: OS X :.

Borage

Post by Borage » 24 November 2006, 05:53

Det krävs ändå en viss datorvana för att ge sig på att installera Linux. Windows får de flesta förinstallerat idag på grund av att man mer eller mindre blir påtvingad det av leverantörerna. Bygger man en dator själv så krävs det naturligtvis en annan sorts datorvana, men då kan man själv välja samt att man slipper betala för Windows. Förr i tiden så fick man med Windows oinstallerat så att kunden själva fick installera. Det tycke jag var bra på grund av att det höjde kunskapsnivån redan från början. Idag vet folk inte hur de ska installera om Windows om det skulle behövas på grund av haveri av något slag.

Kommer man direkt från Windows som var förinstallerad redan vid datorköpet så krävs det en hel del innan man blir varm i kläderna, och då är det naturligtvis bra med en distribution som är relativt enkel att installer. Där faller många distributioner bort på grund av att de kräver en datorvana utöver vad de flesta har. Med andra ord måste man ha begreppen klar för sig betträffande partitionering av hårddisk, samt kanske veta exakt vad som sitter i datorn beträffande grafikkort, nätverkskort, samt portar som behövs för mus & skrivare etc. Eventuellt behövs det kunskap om kommandon samt hur operativsystemet är uppbyggt vid eventuella problem med hårdvara som inte installeras automatisk, eller att det helt enkelt är fel drivrutin för någon enhet, t.ex. nätverkskortet som det kan finnas flera varianter på drivrutin, t.ex. Realtec 8139 som finns i två versioner. Den distribution som väljs bör också ha ett rikligt utbud av färdigkopilerade program som är enkel att få tag i samt installera.

vulfgar

Post by vulfgar » 24 November 2006, 08:46

Borage wrote:Det krävs ändå en viss datorvana för att ge sig på att installera Linux. Windows får de flesta förinstallerat idag på grund av att man mer eller mindre blir påtvingad det av leverantörerna. Bygger man en dator själv så krävs det naturligtvis en annan sorts datorvana, men då kan man själv välja samt att man slipper betala för Windows. Förr i tiden så fick man med Windows oinstallerat så att kunden själva fick installera. Det tycke jag var bra på grund av att det höjde kunskapsnivån redan från början. Idag vet folk inte hur de ska installera om Windows om det skulle behövas på grund av haveri av något slag.

Kommer man direkt från Windows som var förinstallerad redan vid datorköpet så krävs det en hel del innan man blir varm i kläderna, och då är det naturligtvis bra med en distribution som är relativt enkel att installer. Där faller många distributioner bort på grund av att de kräver en datorvana utöver vad de flesta har. Med andra ord måste man ha begreppen klar för sig betträffande partitionering av hårddisk, samt kanske veta exakt vad som sitter i datorn beträffande grafikkort, nätverkskort, samt portar som behövs för mus & skrivare etc. Eventuellt behövs det kunskap om kommandon samt hur operativsystemet är uppbyggt vid eventuella problem med hårdvara som inte installeras automatisk, eller att det helt enkelt är fel drivrutin för någon enhet, t.ex. nätverkskortet som det kan finnas flera varianter på drivrutin, t.ex. Realtec 8139 som finns i två versioner. Den distribution som väljs bör också ha ett rikligt utbud av färdigkopilerade program som är enkel att få tag i samt installera.
Efter att ha gjort massor med win-installationer och några linux-insallationer så vill jag påstå att t ex ubuntu är enklare att installera än windows. Eftersom man slipper ett antal programinstallationer efteråt också så blir det ännu enklare. Det är väl just det att win kommer förinstallerat som gör att många tror att det är enklare att installera. :wink:
På internet vet ingen att du är en hund
Image

JorjanKlykan1973

Re: Läs först! ("vilken dist?")

Post by JorjanKlykan1973 » 23 March 2009, 15:53

En annan sak som är underbar är att på en del program så får man frågan om man vill installera tillbehör som kan vara bra att ha till just det programmet. T.ex. om du installerar en filhanterare så kan du få frågan att installera unrar & dylika upppackningsprogram, och då är det bara att svara ja på frågan. Det är bara att köra kommandot apt-get install programpaket och sedan är det bara att luta sig bakåt i stolen tills det är klart (det kallar jag fire and forget.

--------------------------------
Ljud Bra Musik

Lason

Post by Lason » 31 March 2009, 22:28

Håller med Wulfgar.

Installerade Ubuntu 8.10 på min gamla dator för lite sen, och det vart betydligt enklare än Windows. Och snabbare.. När det va installerat va det bara att köra igång :) Inga extra program eller nånting :)

Tror att Linux, i alla fall Ubuntu, kan ersätta Windows även hos oinsatta numer. La in Ub untu 8.10 på min brors dator efter en virusattack, då han snabbt ville ha igång datorn, och han är helt ointresserad av datorer, och värgar lära sig, men jag har aldrig behövt komma och hjälpa honom med nånting. Allt funkar perfekt. Mobiltelefonen är bara att plugga in och den hittar den direkt, digitalkamera, extern hårddisk, nätverket, grafikkortet.. Ja allt :) Vart rätt smidigt då man måste installera bl.a mobiltelefonens program i Windows för att det ÖHT ska hitta den. Även skrivare (Canon IP5200) gick smidigt i Linux... Välja i en lista och trycka OK istället för massa skumma program.

Sen det bästa! För numer behövs knappt terminalen längre :) Finns ett verktyg som gör att man kan installera paket utanför den egna programlistan utan att ens öppna terminal :D

Och jag är verkligen ingen stjärna på datorer. :oops:
"Everything that can be invented has been invented"
Charles H. Duell, Chef Am. Patentverket. År 1899

cmdQ

Post by cmdQ » 6 December 2009, 23:50

Hej forumet *vinkar nervöst*

Jag har en imac som jag vill installera ett Ubuntu Os på istället för MacOs9 jag kan typ inget om Ubuntu Os men då det ska vara gratis så tycker jag det låter toppen :P

Min imac används inte så mkt längre, men det var tänkt att jag skulle försöka ha den kopplad till internet 24/7 för att agera typ server eller nåt, men samtidigt vill jag kunna ha den och skriva HTML kod på typ.

det står inget om Processor under Om den här datorn det ända som står där är Os och minne,

Version: MacOS S1-9.0
Mac OS ROM S1-3.11
Inbyggt minne 192mb
Virtuelt minne 319mb
Största lediga block 291,9mb

Anledningen till att jag inte gillar Mac Os är att det är väldigt segt, det tar 5 minuter att starta datorn och sän om man vill göra något tar det lång tid att utföra kommandon som att öppna ett program etc.

Vilken Ubuntu dist ska jag skaffa? och var laddar jag ner den?

klein

Post by klein » 7 December 2009, 06:17

Är det inte PowerPC Mac du har? Jag kan ingenting om Mac, men tittar man på minnes mängderna, så ser det ut som en "äldre" mac , antaligen en PowerPC.

Du kan kolla den här URL:en om den säger något :

https://wiki.ubuntu.com/PowerPCFAQ
cmdQ wrote:Hej forumet *vinkar nervöst*

Jag har en imac som jag vill installera ett Ubuntu Os på istället för MacOs9 jag kan typ inget om Ubuntu Os men då det ska vara gratis så tycker jag det låter toppen :P

Min imac används inte så mkt längre, men det var tänkt att jag skulle försöka ha den kopplad till internet 24/7 för att agera typ server eller nåt, men samtidigt vill jag kunna ha den och skriva HTML kod på typ.

det står inget om Processor under Om den här datorn det ända som står där är Os och minne,

Version: MacOS S1-9.0
Mac OS ROM S1-3.11
Inbyggt minne 192mb
Virtuelt minne 319mb
Största lediga block 291,9mb

Anledningen till att jag inte gillar Mac Os är att det är väldigt segt, det tar 5 minuter att starta datorn och sän om man vill göra något tar det lång tid att utföra kommandon som att öppna ett program etc.

Vilken Ubuntu dist ska jag skaffa? och var laddar jag ner den?

Crazzuz

Imac g5

Post by Crazzuz » 18 April 2013, 17:28

Hallå! Newbee här!
Jag har sparkat igång en gammal imac g5.
mitt mål med denna dator är att lära mej linux.
så 256mb ram.

Vilken dist?

behöver ej vara någon desktop då jag är ute efter utmaningen att lära mej terminal språket.

vore jätte tacksam för svar!

klein

Re: Imac g5

Post by klein » 19 April 2013, 08:15

Du har den här tråden i ubuntu forum ( http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2030184 ) , grejen är den disten skall vara PPC kompilerad. Debian finns säkert också i PPC format.. Annars terminal språket kan lära dig i Mac OS. Mac OS har UNIX i botten, dock mera BSD style än Linux, så skillnade förekommer framförallt i vilka parametrar som fungerar.

Crazzuz wrote:Hallå! Newbee här!
mitt mål med denna dator är att lära mej linux.
så 256mb ram.

Vilken dist?

behöver ej vara någon desktop då jag är ute efter utmaningen att lära mej terminal språket.

vore jätte tacksam för svar!

exton

Re: Imac g5

Post by exton » 19 April 2013, 13:38

Crazzuz wrote:Hallå! Newbee här!
Mitt mål med denna dator är att lära mej linux.
Så 256mb ram.

Vilken dist?

Behöver ej vara någon desktop då jag är ute efter utmaningen att lära mej terminalspråket.

Vore jättetacksam för svar!
Du behöver ju inte precis hålla dig till Ubuntu, men är här en lättläst artikel om hur du kommer igång: http://lifehacker.com/5934942/how-to-du ... e-hardware (förklarar det här med dual boot m m)
Image

kjell-e

Post by kjell-e » 22 April 2013, 09:36

Yellow dog har stöd för åtminstone några varianter av PPC. Se http://www.yellowdoglinux.com/

Post Reply