Vilken dist är bäst för detta...

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
Thesplatt

Vilken dist är bäst för detta...

Post by Thesplatt » 20 December 2006, 15:21

Tjenare:P jag är en liten nybörjare på 13 vårar som har en gammal data som jag just nu använder som server. Jag kör just nu Debian på den men jag funderar på om det är bäst...

Servern:
400 mhz
128mb ram
6 gb? hårdisk (tror jag xd)

Jag kör just nu en Counter-strike 1.6 server på den med 10 slots på samt lite andra småserversaker. men när alla är inne så kan det bli lite långsamt..
Jag funderar på hur man kan på något vis göra servern snabbare på något vis. Som att t.ex. byta dist till en som inte kräver lika mycket... någon ide eller har ni någon annan intressant lösning? då är jag jätte nyfiken :P obs. Hårdvara.. tänk på min budget på 300 i månaden xd

mikaelho

Post by mikaelho » 20 December 2006, 15:38

skulle tipsa om xubuntu. om du skulle vilja köra grafiskt i framtiden. den är även bra i textlägesåklart.

http://www.xubuntu.org/

annars är debian väldigt bra. men debian är mer avancerad och kräver lite mer av användaren.
Last edited by mikaelho on 20 December 2006, 15:40, edited 1 time in total.
Linux är dagens och framtidens Amiga!

cannibalcow

Post by cannibalcow » 20 December 2006, 15:38

Du får nog spara månadspengen ett par månader och införskaffa lite bättre hårdvara eller be tomten komma med ett nytt moderkort,cpu och minne :)

Jag tror inte det gör någon skillnad i att byta dist. Du kanske ska se över kernlen eller liknande så du har så ultimat konfigurerad server som möjligt.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Thesplatt

Post by Thesplatt » 20 December 2006, 15:40

hmm :P kanske det men vad rekommenderas att byta upp på hårdvaran? Processorn, ram minnet? skull3e vara bra att veta :P föresten tack för dom snabba svaren :P räknade inte med något föräns imon xd

cannibalcow

Post by cannibalcow » 20 December 2006, 15:42

mikaelho wrote:skulle tipsa om xubuntu. om du skulle vilja köra grafiskt i framtiden. den är även bra i textlägesåklart.

annars är debian väldigt bra. men debian är mer avancerad och kräver lite mer av användaren.
Varför X på en server?

mikaelho

Post by mikaelho » 20 December 2006, 15:43

oops du körde debian. så går det när man inte läser ordentligt.

men ram och processor är det viktigaste. grafikkortet kan du behålla. men ett nytt moderkort är såklart bra att ha också om du vill kunna köra den senaste hårdvaran.

många nybörjarfel jag vet om, är att många köper ett värsting 3d-grafikkort för att köra datorn som server i textläge.

Thesplatt

Post by Thesplatt » 20 December 2006, 15:43

ubuntu har jag aldrig använt... käns inte direkt "nära" :P har använt slackware, debian :P ingen mästare på något av det men jag kan basic iaf xd

cannibalcow

Post by cannibalcow » 20 December 2006, 15:44

Thesplatt wrote:hmm :P kanske det men vad rekommenderas att byta upp på hårdvaran? Processorn, ram minnet? skull3e vara bra att veta :P föresten tack för dom snabba svaren :P räknade inte med något föräns imon xd
Tror du ska köpa nytt. Sånt där gamalt rammel håller inte måtten för cs-servrar. Det här borde funka bra för det du kör.

http://www.datorbutiken.com/home/defaul ... duct=UPA31

mikaelho

Post by mikaelho » 20 December 2006, 15:44

cannibalcow wrote:
mikaelho wrote:skulle tipsa om xubuntu. om du skulle vilja köra grafiskt i framtiden. den är även bra i textlägesåklart.

Varför X på en server?
tänkte om han i framtiden ville ha datorn till något annat.

Thesplatt

Post by Thesplatt » 20 December 2006, 15:45

har inte ens en skärm till denna datan :P kör ssh från min data :P men snabb fråga. Skulle det ändra något om jag fixar ett till ramminne????

mikaelho

Post by mikaelho » 20 December 2006, 15:46

Thesplatt wrote:har inte ens en skärm till denna datan :P kör ssh från min data :P men snabb fråga. Skulle det ändra något om jag fixar ett till ramminne????
menar du 128mb minneskort? nja knappast. bättre med nytt moderkort. som klarar snabbare minnen, och bättre processor.

Thesplatt

Post by Thesplatt » 20 December 2006, 15:47

mikaelho: Täker inte göra något annat med den :P har ju min data xd och om jag vill ha något med skärm är det nog bara att fixa en bättre xd men det har jag inte råd med nu iaf

cannibalcow

Post by cannibalcow » 20 December 2006, 15:47

Thesplatt wrote:har inte ens en skärm till denna datan :P kör ssh från min data :P men snabb fråga. Skulle det ändra något om jag fixar ett till ramminne????
Gör det säkert. Googla efter vad för hårdvara som rekomenderas för en cs-server.

Thesplatt

Post by Thesplatt » 20 December 2006, 15:49

Hopp det verkar ju som att jag antingen får sänka slotsen på servern eller uppdatera den :P och uppdatera har jag itne direkt råd med... men då skiter vi i hårdvaran :P finns det några standard funktioner ni vet i debian som kan ta lite kraft ur datan som jag kan stänga ner?!

mikaelho

Post by mikaelho » 20 December 2006, 15:50

kan dock vara knivigt att få tag i gamla minneskort. eventuellt begagnat. svåråtkomliga minnen är ruggigt dyra att köpa nytt.

Thesplatt

Post by Thesplatt » 20 December 2006, 15:51

mikaelho: Ram minne har jag till servern från en annan gammal sketdata :P så det kan jag fixa men frågan är om det är någon nytta med tanke på att jag måste dra ner server och trycka i en massa grejjer osv...

mikaelho

Post by mikaelho » 20 December 2006, 15:52

Thesplatt wrote:Hopp det verkar ju som att jag antingen får sänka slotsen på servern eller uppdatera den :P och uppdatera har jag itne direkt råd med... men då skiter vi i hårdvaran :P finns det några standard funktioner ni vet i debian som kan ta lite kraft ur datan som jag kan stänga ner?!
du kan alltid kompilera om kärnan.

brain

Post by brain » 20 December 2006, 15:52

Ta reda på exakt vad flaskhalsen är när den börjar gå trögt.

CPU? Tar CS-servern upp all CPU? Fixa snabbare CPU!
Minne? Börjar OS'et swappa minne? Köp mer minne!
Väntar CPU'n på disk-IO? Köp snabbare disk/kontroller!
Bandbredd? Är uppkopplingen fullt belastad? Snabbare uppkoppling!

Att byta dist hjälper med största sannolikhet inte.
I'd rather shuffle a deck of cards in my rectum than read about Microsoft.

mikaelho

Post by mikaelho » 20 December 2006, 15:53

Thesplatt wrote:mikaelho: Ram minne har jag till servern från en annan gammal sketdata :P så det kan jag fixa men frågan är om det är någon nytta med tanke på att jag måste dra ner server och trycka i en massa grejjer osv...
är tveksam. men det kan inte skada dock. när du ändå har ett extra minne kan du testa. tex på natten när ingen spelar.

drbrno

Post by drbrno » 20 December 2006, 15:55

Sätt in mer minne och se vad som händer. Så svårt är det väl inte? Jag har en PII-baserad PC som blev som ny med lite extra RAM.

mikaelho

Post by mikaelho » 20 December 2006, 15:56

ett annat tips är att du begränsar antalet användare som får vara inloggade samtidigt.

med en begränsad budget finns det inte mycket man kan göra.

brain

Post by brain » 20 December 2006, 16:00

mikaelho wrote:du kan alltid kompilera om kärnan.
...och du har lite statistik på hur mycket det skulle snabba upp datorn eller?

Utan några belägg skulle jag nog vilja påstå att detta är väldigt överskattat. Har du någon gång kollat hur mycket tid CPU'n spenderar i kärnan? Det är oftast en försvinnande lite del av den totala körtiden för ett program.

mikaelho

Post by mikaelho » 20 December 2006, 16:02

brain wrote:
mikaelho wrote:du kan alltid kompilera om kärnan.
...och du har lite statistik på hur mycket det skulle snabba upp datorn eller?

Utan några belägg skulle jag nog vilja påstå att detta är väldigt överskattat. Har du någon gång kollat hur mycket tid CPU'n spenderar i kärnan? Det är oftast en försvinnande lite del av den totala körtiden för ett program.
har ingen statistik. kanske inte ens hjälper. men kärnan tar utrymme den också. det kan inte skada att testa. är svårt att köpa ny hårdvara med 300 kr.

Thesplatt

Post by Thesplatt » 20 December 2006, 16:09

Jag vet faktiskt inte hur man egentligen ser hur mycket den används av processorn :P brukar använda ps -a -all för att få lite statiskik över processerna :P men iaf jag ska se om jag kan sätta i ett Ramminne inatt och se om det hjälper :P jag antar att byta dist inte är värt jobbet... Men annars har ni några bra rekomendationer? det enda jag fått ut av detta egentligen är att jag borde uppdatera servern lite... ska se vad jag kan göra åt det men finns det något i servers hårdisk :P som går att snabba upp lite xd

brain

Post by brain » 20 December 2006, 16:14

Thesplatt wrote:Jag vet faktiskt inte hur man egentligen ser hur mycket den används av processorn
Du kan använda top för i realtid kontrollera minnesanvändning, CPU-användning osv för alla processer som körs.

Thesplatt

Post by Thesplatt » 20 December 2006, 16:18

ps -A -all -top ?

brain

Post by brain » 20 December 2006, 16:29

Thesplatt wrote:ps -A -all -top ?
Nej, kommandot heter top. Dvs, kör top istället för ps.

Thesplatt

Post by Thesplatt » 20 December 2006, 16:54

hmm just nu är det 8 pers inne HLDS använder snitt 50 % av både CPU och Minnet...

Getrb

Re: Vilken dist är bäst för detta...

Post by Getrb » 20 December 2006, 17:08

Thesplatt wrote:Jag funderar på hur man kan på något vis göra servern snabbare på något vis. Som att t.ex. byta dist till en som inte kräver lika mycket... någon ide eller har ni någon annan intressant lösning? då är jag jätte nyfiken :P obs. Hårdvara.. tänk på min budget på 300 i månaden xd
Med dina uppgifter skulle jag säga att hårddisken förmodligen är seeg.
Att köpa en beg. disk av någon polare skulle jag ta som steg 3.
(ata100 eller så)
Steg 1. jag har bestämt för mig att det redan finns optimerade distrubutioner för just cs och quake. (sök på forumet & google-linux)

Steg 2. som tidigare kolla vad alla beståndsdelar du behöver heter, och använd just inte något mer. (Kärn kompilering, swap-hantering o andra liknande optimeringar.)

Steg 4. ramminne mer är bättre =)

cannibalcow

Post by cannibalcow » 20 December 2006, 17:11

Börja lira quake istället ..

:)

Getrb

Post by Getrb » 20 December 2006, 17:47

cannibalcow wrote:Börja lira quake istället ..

:)
Hehe ja fast CS är ju kul med....
Stora problemen ligger väl i att få rätsida på allt fusk egentligen vid lan.
Det är ju roligare om alla får samma förutsättningar 8)

Ytterligare lite bidrag till din efterforskning.. CS-server på Linux (Finns massor med tips och info på denna sida ;-)

mikaelho

Post by mikaelho » 20 December 2006, 17:47

Getrb wrote:
Thesplatt wrote:

är du riktigt säker? :). *ironisk*

Getrb

Post by Getrb » 20 December 2006, 17:49

mikaelho wrote:
Getrb wrote:
Thesplatt wrote:

är du riktigt säker? :). *ironisk*
Nej snabbare kan vara lika viktigt ;-)

Fedor

Post by Fedor » 20 December 2006, 22:45

kör du en CS server på den där :o

en spel server bör väl ligga på 1 Ghz 512 MB minst :s

mikaelho

Post by mikaelho » 20 December 2006, 23:23

Fedor wrote:kör du en CS server på den där :o

medhåller. men tänk på hans låga budget. Alla minns väl hur det var att vara 14-15 år.

cannibalcow

Post by cannibalcow » 21 December 2006, 00:19

mikaelho wrote:
Fedor wrote:kör du en CS server på den där :o

medhåller. men tänk på hans låga budget. Alla minns väl hur det var att vara 14-15 år.
då fanns bara quake och den där datorn var grym ;)

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 21 December 2006, 02:29

Thesplatt du har kört både slackware och debian och dessa är tyngre distar.
Så helt färsk är du nog inte.
Angående om lite mera minne skulle hjälpa så hjälper det nog lite men gör inga underverk.
Men kolla hur mycket minne du har fritt när den börjar sega.
Du kollar lättast med 'free -m'.
Om det finns minne fritt så hjälper det nog inget med nytt minne.
Men den servern du har är inte så kraftig och kan inte hantera någon större belastning.
Jag skummade endast genom tråden men såg inte något om din internet uppkoppling.
Om din lina belastas hårt så ökar användandet av systemresurser.
Detta då att paket blir droppade eller kanske defekta och kräver då flera anrop.
Men din budget gör att du inte kan byta hårdvara.
För man vill väl även använda sina pengar till annat.
Möjligtvis kan du minska minnesanvändningen lite med en egenkompilerad kernel men inte mycket.
The more linux u go, The slacker u get

PJ

Post by PJ » 21 December 2006, 04:11

Jag är förvånad över att ingen ännu har gett tipset att stänga ner daemons som inte används. Fast det är möjligt att någon redan har nämnt det redan då jag mest skummade igenom tråden. Om daemons som inte används har stängts ner så kan det vara en bra idé att stänga ner dessa för att spara systemresurser.

larsak

Post by larsak » 21 December 2006, 09:16

cannibalcow wrote:Du får nog spara månadspengen ett par månader och införskaffa lite bättre hårdvara eller be tomten komma med ett nytt moderkort,cpu och minne :)
Det kanske inte behöver sparas så mkt om man inte vill uppgradera massor... Jag bytte från celeron 433MHz till en celeron 733MHz i min stationära burk i somras. Total kostnad ~60kr inkl frakt från tradera. Begagnade prylar av sådana årgångar är billiga, det kan ju alltid vara värt att kolla iaf.. (Sen vet jag alldeles för lite om kraven på spelservrar för att kunna avgöra om det är värt besväret...)

mvh
Lars

OErjan

Post by OErjan » 21 December 2006, 12:33

cannibalcow, du menar att då fans inte mer än 286,sinclair, ABC8...
100Mhz med 32M minne och 16 bitars färg var en omöjlig dröm om en avlägsen framtid, ljud var lite pip och så, 800x600 grafik?? inte en chans.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

Post Reply