Bye-bye, windoze, men vilket os ska jag ta?

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
cobot

Bye-bye, windoze, men vilket os ska jag ta?

Post by cobot » 28 July 2007, 14:04

Hallå!

Är en van windowsanvändare som maschokistiskt nog har fortsatt använda detta avskyvärda os trots att jag sean länge varit trött på alla problem.
Har länge velat testa på ngt annat os men blivit avskräckt av tanken på att sitta och krångla med ngt nytt.
Nu har jag äntligen insett att de problem som skapas och den tid som går åt till att lära mig ngt nytt är betydligt mindre än de problem som skapas av att jag håller i med att använda Microsofts vanskapta mutant-barn.

Vill ha ett snabbt, stabilt os med så få problem som möjligt som är relativt enkelt att lära sig grunderna i. Hade sedan tänk gå in på lite djupare kunskaper. Älskar Mac Os X, men tyvärr så går inte det ihop med min knapra student-budget.
Vad ska jag testa, tycker ni?

kratz

Post by kratz » 28 July 2007, 14:16

Det beror ju lite på HUR enkelt du vill att det skall vara. Jag tror (som vanligt) på någon GNU/Linux variant, och framförallt så rekommenderar jag min favorit-dist Archlinux.
Arch kan, för den helt ovane, verka lite krångligt i början innan man förstått uppbyggnaden och grundprincipen med systemet. Du säger att du vill skaffa djupare kunskaper och därför rekommenderar jag detta. Kom ihåg att bbs.linux.se alltid finns tillhands när du stöter på problem (för det kommer du att göra).

Annars finns ju alltid den jättepopulära disten Ubuntu som har exploderat i både användande och windowsmodellen av användarvänlighet. Den går att kör i princip helt grafiskt, vilket enligt mig är oerhört jobbigt, men kanske för en windowsvan människa känns bra.

Det finns tiotusentals distar. En bra sida att kolla upp fakta om dem är distrowatch.com ..

prost! // Kratz
Välkommen till http://archlinux.se !

bnet

Post by bnet » 28 July 2007, 14:24

Du kan väl pröva [kx]ubuntu till en början, finns många guider till hur man kommer igång med denna enkla distrubition. Du skulle kunna använda denna guiden som jag har skrivit, som även behandlar hur man får igång dualboot med Win 2000.

http://www.techsweden.org/index.asp?mod=artiklar&id=26

Annars så finns väl alltid Mandriva, Fedora och många många fler. Du får läsa i FAQ'n på de olika distrubitionernas hemsidor och se efter om just detta OS'et är det som passar dig. Här finns en ganska bra sida med de flesta distarna som du bör besöka.

http://distrowatch.com/

Edit: Kratz var viss lite före mig där. ;)

cobot

Post by cobot » 28 July 2007, 15:17

Med relativt enkelt så menar jag en dist som jag inte behöver sitta i flera dagar och lära mig innan jag kan använda den utan som jag kan lära mig medans jag använder den.

Ska ta en titt på både archlinux och ubuntu till att börja med så får vi se hur det slutar.

Tack för tipsen! :D

phm

Post by phm » 29 July 2007, 20:53

Testa annars Fedora 7
Fedora är en stabil och bra dist för noobs som vill lära sig under tiden som man använder systemet.

Fedora var min första Linuxdist och den har alltid varit en kär bekantskap.
Fedora är också bra på att hitta maskinvaran.

Men som sagt man måste nog pröva sig fram.

Min nybörjardist var Fedora men nu när jag är lite mer pro 8) så väljer jag Gentoo. http://gentoo-wiki.com/Gentoo
Sen kan du ju alltid lägga lite olika distar sidan om varandra på hårddisken och dualboota lite olika varianter för att testa vilken du trivs med.

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 30 July 2007, 00:03

Som nybörjar dist så skulle jag kolla på Ubuntu, Suse eller Fedora. Väldigt mycket peka och klicka och låg inlärningsnivå. Klarar du av det så kanske du får mersmak på mer och kan då fråga efter råd efter en mer avancerad dist om du har behovet :)
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

Bear_Spirit

Post by Bear_Spirit » 30 July 2007, 13:46

Kör Debian!

Dom har utvecklats mycket i och med deras senaste release: Etch.

Emil.s

Post by Emil.s » 31 July 2007, 17:12

Bear_Spirit wrote:Kör Debian!

Dom har utvecklats mycket i och med deras senaste release: Etch.
Men paketen i Debian stable är ju inte direkt de nyaste. ;)

Vill man ha "modern" mjukvara så är det Debian Testing som gäller. :)
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

Bear_Spirit

Post by Bear_Spirit » 31 July 2007, 17:17

Skulle aldrig vilja rekommendera deras testing release till någon annan än en developer eller buggtestare.

Det viktigaste är inte att ha dom allra senaste versionerna av alla program jämt tycker jag själv utan vad jag tycker är bäst, är om distributionen är stabil!

Många andra distributioner blandar stabila och instabila paket i distributionen...

Emil.s

Post by Emil.s » 31 July 2007, 17:20

Bear_Spirit wrote:Skulle aldrig vilja rekommendera deras testing release till någon annan än en developer eller buggtestare.

Det viktigaste är inte att ha dom allra senaste versionerna av alla program jämt tycker jag själv utan vad jag tycker är bäst, är om distributionen är stabil!

Många andra distributioner blandar stabila och instabila paket i distributionen...
Nja, debian Testing motsvarar väl typ Ubuntu stable. Ubuntus MOTU tar väl paket från Debian testing så...

Nya paket, oftast fler "features". ;)Så testing är helt klart att rekommendera till skrivbordet.
Till servern så är det dock helt klart bättre med stable.
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

phm

Post by phm » 1 August 2007, 14:00

Har precis raderat CentOS disten. Usch väck väck väck ...
Den var ju stabil och så, men värdelös som desktopdist, fattades t ex glipper som är min favorit.
Rekommenderar bara den till serversidan och ej desktop.

torslund

Post by torslund » 1 August 2007, 15:14

Sidux funkar bra och är byggd på Debian sid.

Zenox

Post by Zenox » 1 August 2007, 16:08

Inte för att vara den, men jag skulle nog hellre köra äkta Debian Live (som finns i Etch, Lenny och Sid varianter) numera än Sidux offspringen.

Hemsidan med info och nerladdningslänkar:
http://debian-live.alioth.debian.org/

Här är tex Debian Live Sid för nertankning:
http://live.debian.net/cdimage/sid-builds/current/i386/

gothenburg

Debian

Post by gothenburg » 2 August 2007, 11:33

Som många redan sagt

Debian GNU/Linux.
Netinstallern
Image Image

KiXeR

Post by KiXeR » 18 August 2007, 08:07

Kan bara tillägga det som kratz svara. Arch är snabb och enkel dist. som är byggd på CRUX.

Enkel installguide finner du här vid intresse;

http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=25508

Goodluck

/K
/usr/bin/drinking

donic1989

Post by donic1989 » 30 October 2007, 21:41

hmm jag var helt nybörjare på det där linux för 1 månads sen tyvärr har hårddisken krashat så jag kan inte använda linux längre måste dras med win xp det är inte bra hatar windows!! Jag hade samma problem som du jag kände inte riktigt var jag skulle börja men en kompis hjälpte mig med installationen av Linux Mandriva. Kan rekommendera detta väldigt enkelt att använda. iaf vad jag upplevde när jag emigrerade från win xp till linux.

Jag rekommenderar varmt Linux Mandriva powerpack eller one som är gratis.

oabocw

Post by oabocw » 30 October 2007, 22:38

donic1989 wrote:hmm jag var helt nybörjare på det där linux för 1 månads sen tyvärr har hårddisken krashat så jag kan inte använda linux längre måste dras med win xp det är inte bra hatar windows!! Jag hade samma problem som du jag kände inte riktigt var jag skulle börja men en kompis hjälpte mig med installationen av Linux Mandriva. Kan rekommendera detta väldigt enkelt att använda. iaf vad jag upplevde när jag emigrerade från win xp till linux.

Vad tvingar dig att dras med WinXP? Pistolhot? Du kan ju faktiskt låta bli.
(r 'tfm)

donic1989

Post by donic1989 » 30 October 2007, 23:10

oabocw wrote:
donic1989 wrote:hmm jag var helt nybörjare på det där linux för 1 månads sen tyvärr har hårddisken krashat så jag kan inte använda linux längre måste dras med win xp det är inte bra hatar windows!! Jag hade samma problem som du jag kände inte riktigt var jag skulle börja men en kompis hjälpte mig med installationen av Linux Mandriva. Kan rekommendera detta väldigt enkelt att använda. iaf vad jag upplevde när jag emigrerade från win xp till linux.

att spela hindrar mig. vet att det går på linux också men vill lära mig lite mer om linux innan jag byter helt!

oabocw

Post by oabocw » 31 October 2007, 05:11

donic1989 wrote:
oabocw wrote:

att spela hindrar mig. vet att det går på linux också men vill lära mig lite mer om linux innan jag byter helt!
Då förstår jag inte varför du gnäller om att du "måste" använda det när du gör ett aktivt val att använda det. Det går ju, som sagt, att låta bli. Spela går definitivt att låta bli.
(r 'tfm)

donic1989

Post by donic1989 » 31 October 2007, 11:26

oabocw wrote:
donic1989 wrote:
oabocw wrote: Vad tvingar dig att dras med WinXP? Pistolhot? Du kan ju faktiskt låta bli.
Då förstår jag inte varför du gnäller om att du "måste" använda det när du gör ett aktivt val att använda det. Det går ju, som sagt, att låta bli. Spela går definitivt att låta bli.
oki

Post Reply