behöver hjälp . vilken!!

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
muki

behöver hjälp . vilken!!

Post by muki » 29 July 2007, 00:18

hej jag har windows media center nu men vill byte till någon av linux eller os gratis operativsistem (orkar inte med windows längre bara virus tur att jag har norton anti virus) har provat ubuntu men bildupplösning är liten 800*600 vill gårna ha större
vilken rekomenderar ni skriv hemsida till operativsistemet
------------------------------------------------------------------------------------
amd 64
3500+
2.20 ghz
1 gig minne
200 hardisk
geforce 6150 256 mb

depeo

Post by depeo » 29 July 2007, 12:08

Du kommer få lika många olika svar som personer som svarar, jag svarar Fedora :)

Här har du en guide hur du ändrar upplösningen i Ubuntu
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=83973

muki

Post by muki » 29 July 2007, 12:19

ok men var skriver man koden(är nybörjare på linux)

kjell-e

Post by kjell-e » 29 July 2007, 13:40

Du startar ett terminalfönster och i det skriver du de första kommandona i beskrivningen/ HOWTOn. Lite längre ned startar du editorn nano och läser in filen som ska ändras och då är det i den filen som du ändrar enligt vad de beskriver i denna HOWTO.

Så du ska börja med ett terminalfönster och sedan följa guiden.

muki

Post by muki » 29 July 2007, 18:13

jag har laddat ner fedota måste jag bränna iso fileb på dvd eller kan jag installera den men deamon tool

bnet

Post by bnet » 29 July 2007, 18:27

Du måste bränna ut den och sedan boota den.

muki

Post by muki » 29 July 2007, 18:47

jag är nybörjare vad är boota
kommer allt att rederas från dator när jag installer fedota och kan jag bytta till någon annan operativsystem

kjell-e

Post by kjell-e » 29 July 2007, 20:48

Han menar att du efter att ha bränt skivorna ska stoppa i den första och boota om datorn (starta om datorn) och boota (starta) från skivan.

Du har möjlighet att välja hur du ska partitionera dina diskar i installationsprogrammet. Du bör se till att ha åtminstone 3 partitioner, en för ditt rootfilsystem /, en för hemkataloger /home och en partition för swap (swap motsvarar windows växlingsfil).

Om du t.ex. har kvar windows brukar Fedora upptäcka den och lägga in den i bootmanagern grub så att du får välja om du vill boota linux eller windows när du bootar datorn.

muki

Post by muki » 29 July 2007, 21:21

ok tack för hjälpen
jag har provat fedoro och har märkt att ubuntu och fedoto är jätte lika är alla likadåna

depeo

Post by depeo » 29 July 2007, 21:37

Både Fedora och Ubuntu kör skrivbordssystemet gnome och är därför till synes ganska lika, även om det skiljer sig en del under.
Kubuntu kör KDE och ser helt annorlunda ut.

http://shots.osdir.com/slideshows/slide ... 34&slide=4

Så ser Kubuntu ut, man får prova sig fram om man gillar KDE eller Gnome eller nåt helt annat, jag ogillar dock KDE, för plottrigt, gillar enkelheten i Gnome.
muki wrote:ok tack för hjälpen
jag har provat fedoro och har märkt att ubuntu och fedoto är jätte lika är alla likadåna

muki

Post by muki » 29 July 2007, 21:43

ok hur ser Gentoo och är den bra
jag såg nåra bilder på google den såg som vista ungefär
jag läste på ubuntu.se att det fins många program att ladda ner var hittar man dom

tack för alla svar

depeo

Post by depeo » 29 July 2007, 21:46

Jag reomenderar inte att du börjar med Gentoo, den kräver väldigt mycket av användaren.

Du kan ju konfigurera ditt Desktop hur du vill oavsett vilken distribution du väljer.
På exempelvis www.gnome-look.org finns många olika teman att ladda ner.

muki wrote:ok hur ser Gentoo och är den bra
jag såg nåra bilder på google den såg som vista ungefär
jag läste på ubuntu.se att det fins många program att ladda ner var hittar man dom

tack för alla svar

muki

Post by muki » 29 July 2007, 21:51

ok vad är skilnaden mellan fedoro och Gentoo
vad mer kan man göra med gentoo

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 30 July 2007, 00:07

muki wrote:ok vad är skilnaden mellan fedoro och Gentoo
vad mer kan man göra med gentoo
Mer och mer. Beror på hur man ser på saker. Jag tycker inte att man kan göra "Mer" i gentoo eller någon annan dist än fedora eller <valfri dist>.

Systemen fungerar olika bara. I gentoo är tankegången mer att man ska "optimera" systemet igenom att bygga det exakt efter den datorn och hårdvaran du sitter på. De flesta distar skiljer sig i pakethanteringen och hur man ändrar inställningar. Lite hur "Hardcore" man vill vara, hur mycket inställningsmöjligheter man vill kunna klämma ut.
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

muki

Post by muki » 30 July 2007, 14:00

ok men jag vill gärna ha lite avancerad med 3D (vill prova)
var laddar man ner program och till dessa operativsystem

wrls

Post by wrls » 30 July 2007, 14:07

De flesta distrubutioner har sin egen pakethanterare som man installerar/tar bort program med. I Ubuntu så finns det i menyn ett val där man kan installera/ta bort program (synaptic eller vad det nu heter). I gentoo så har vi portage för att installera/ta bort program.

Man behöver sällan leta upp sidor som har program för linux utan det sköter ofta pakethanteraren själv.

För 3D desktop så får man installera Compiz eller Beryl (dessa ska tydligen gå ihop igen och bli ett som det var i början) och beroende på vilken dist du kör så har de sina egna installationsguider för det.

Ta och kika lite mer på ubuntu och deras forum så borde du lätt hitta hur du ska göra.
HP NC4010, Pentium M 1.6GHz w/1GB ram and 60GB IBM 7200rpm HD running Gentoo 2.6.19-r5

muki

Post by muki » 30 July 2007, 14:28

ok tack såg på youtube älskar compiz var kan jag ladda ner den och finns den på svenska

wrls

Post by wrls » 30 July 2007, 16:25

Som jag skrev tidigare, beroende på vilken dist du väljer att använda så har de lite olika installations instruktioner. Så bestäm dig för en dist, installera den och sedan så kollar på den forumet för den disten efter en installations beskrivning för den. Compiz i sig är ingen dist utan ger bara 3D desktopen.
HP NC4010, Pentium M 1.6GHz w/1GB ram and 60GB IBM 7200rpm HD running Gentoo 2.6.19-r5

muki

Post by muki » 30 July 2007, 17:02

ok då har jag tänkt fedoro
finns det compiz eller beryl till fedoro
om det finns skriv hemsida
tack

kratz

Post by kratz » 30 July 2007, 17:25

muki wrote:ok då har jag tänkt fedoro
finns det compiz eller beryl till fedoro
om det finns skriv hemsida
tack
Ja, installeras med pakethanteraren för Fedora. Borde finnas officiella repos innehållande Beryl/Compiz..
Välkommen till http://archlinux.se !

Bear_Spirit

Post by Bear_Spirit » 31 July 2007, 22:49

Debian.

muki

Post by muki » 31 July 2007, 23:46

jag har nyss installerat fedoro och när jag startade om dator står det ''input not supported''
vad har jag gjort fel?

muki

Post by muki » 1 August 2007, 15:54

är PCLinuxOS 2007 Final Released något att ha på min dator

compaq presario 2019
amd 64
3500+
2.20 ghz
1 gig interminne
200 hardisk
geforce 6150 256 mb
har nu windows media center

kjell-e

Post by kjell-e » 1 August 2007, 17:37

'input not supported''
Du får väl det efter att datorn har bootat men innan den startar din grafiska inloggning?

Det beror i sådana fall på att du har felaktiga inställningar för din skärm eller ditt grafikkort. Det kan t.ex. vara uppdateringsfrekvensen för skärmen som är fel eller skärmstorlek eller något liknande.

Prova och boota om datorn och när du kommer till bootmanagern, grub, så väljer du bootalternativet linux och trycker på e för att editera/ändra det bootalternativet. Gå till raden där det står kernel och tryck på e för att editera/ändra på den raden. Gå till slutet på den raden och lägg till texten init 3. Boota nu med b. Om allt går som det ska så kommer du till slut till en textinloggning. Logga nu in som root och kör kommandot system-config-display .
Förhoppningsvis ska du kunna konfigurerar grafiken rätt med hjälp av det programmet.

muki

Post by muki » 1 August 2007, 19:06

nu har jag installerat pclinuxos 2007 men det finns inga 3D effekter kan man ladda ner dom

phm

Post by phm » 1 August 2007, 19:57

muki wrote:nu har jag installerat pclinuxos 2007 men det finns inga 3D effekter kan man ladda ner dom
http://docs.pclinuxos.com/3d

Bra forum:
http://www.pclinuxos.com/index.php?opti ... &Itemid=58

muki

Post by muki » 2 August 2007, 16:54

phm wrote:
muki wrote:nu har jag installerat pclinuxos 2007 men det finns inga 3D effekter kan man ladda ner dom

Bra forum:
hittat ingen hjälp på dom sidor

en sak till varför är linux bättre än xp förutom inga virus och 3D

finns det spela till linux som är lite mer avancerade som conter strike

kratz

Post by kratz » 2 August 2007, 17:43

muki wrote:
phm wrote:

Bra forum:
hittat ingen hjälp på dom sidor

en sak till varför är linux bättre än xp förutom inga virus och 3D

finns det spela till linux som är lite mer avancerade som conter strike
Har du hört talas om punkt och STOR bokstav? :lol:

Vad som är bättre med GNU/Linux finns det många åsikter om.
Men om du frågar mig så är det bättre framförallt för att det är skrivet med helt fri kod, vilket ger dig som användare möjlighet att förbättra för dig själv och för andra.
Det är extremt användarvänligt, i den bemärkelsen att datorn gör som DU vill, och inte vad någon annan kostymnisse har bestämt att du ska göra.
Du får helt enkelt ett snabbt, stabilt och pålitligt operativsystem om du väljer att använda ett GNU-system.
Hög säkerhet är också en viktig punkt.

Det finns mängder med spel till GNU/Linux. Även väldigt avancerade spel också. Ta gärna en titt på www.happypenguin.org om du söker efter något speciellt.
Om du letar efter något som är likt CS fast lite mer avancerat så skulle jag absolut rekommendera 'True combat elite' som är en mod. till Wolfenstein Enemy Territory. Nästan samma regler som CS, bara lite snyggare, och framförallt roligare.

muki

Post by muki » 2 August 2007, 18:15

Jag kan skriva med STORA och små bokstäver.
Vad kan jag göra med '' fri kod ''.
Vad har man det till?

wrls

Post by wrls » 2 August 2007, 18:56

Fri kod innebär att den är helt öppen, vem som helst kan ladda hem den och titta i den och göra förändringar som passar dem själva. Det kostar dessutom ingenting.

Kan du inte något programmerings språk så kan du inte göra så mycket, men du kan fortfarande tanka hem den för att kompilera till en binär (en körbar fil) utan att det kostar något.

muki

Post by muki » 2 August 2007, 20:46

finns det någon hemsida där jag kan lära mej hur man gör förändringar på svenska

funkar alla spel som är till linux på andra linux operativsystem

kratz

Post by kratz » 2 August 2007, 21:06

Alltså, jag tror att en bra idé för dig skulle vara att börja någonstans. Börja med att installera valfritt OS. Sedan, när du lyckats med detta så kan du koncetrera dig på att lösa grundläggande saker så som att installera grafikkort, ljud mm. Du kommer inte komma någon vart om du börjar med GNU/Linux med inställningen att kunna lösa allt direkt. Ta problemen som de kommer och tänk inte för långt fram.
Du har förmodligen inte använt något liknande system innan, och du skall veta att INGENTING fungerar som i Windows. Du måsste lära dig allt från den absoluta grunden.

muki

Post by muki » 2 August 2007, 21:20

jag har installerat pclinux 07 och det funkade ganska bra men kunde inte installera 3D
finns 3D på ubuntu

kratz

Post by kratz » 2 August 2007, 23:33

muki wrote:jag har installerat pclinux 07 och det funkade ganska bra men kunde inte installera 3D
finns 3D på ubuntu
Har du inte läst de tidigare inläggen? I stort sätt alla program finns till alla distar. Beryl+XGL/AIGLX finns visst till PC Linux OS.

Installera via din pakethanterare och konfigurera enligt guide, som det finns mängder av om du skulle bry dig om att söka lite information själv. Jag tror inte att du riktigt vet var du håller på med.

http://justfuckinggoogleit.com/

phm

Post by phm » 2 August 2007, 23:39

Om du är helt nybörjare på Linux rekommenderar jag att du använder en RPM-dist typ Fedora 7 som du laddar ner här och bränner på DVD-media:
http://fedoraproject.org/wiki/Distribution/Download

RPM-dist är det absolut lättaste att börja med.

Till Fedora finns också mycket hjälp att få iform av forum, faqs osv ...

Fedora är lättinstallerad och du kommer igång snabbt med den.
Sen lär du dig under tiden som du använder linuxsystemet.

Lycka till !!!

...och du, köp eller låna en bok om Linux på Biblioteket, det lönar sig, jag lovar !!! :)

muki

Post by muki » 2 August 2007, 23:45

kratz wrote:
muki wrote:jag har installerat pclinux 07 och det funkade ganska bra men kunde inte installera 3D
finns 3D på ubuntu
Har du inte läst de tidigare inläggen? I stort sätt alla program finns till alla distar. Beryl+XGL/AIGLX finns visst till PC Linux OS.

Installera via din pakethanterare och konfigurera enligt guide, som det finns mängder av om du skulle bry dig om att söka lite information själv. Jag tror inte att du riktigt vet var du håller på med.

jag är 16 år ( spelar ingen roll ) och hörde om linux för högst 1 månader sen
och du skriver i ¨¨stort sätt¨¨ då är det inte alla då är det nästan alla, och jag vill ha med 3D då frågar jag om det finns på ubuntu för att det fungerade inte på pclinux 07

kratz

Post by kratz » 3 August 2007, 10:13

muki wrote:
kratz wrote:
finns 3D på ubuntu

och du skriver i ¨¨stort sätt¨¨ då är det inte alla då är det nästan alla, och jag vill ha med 3D då frågar jag om det finns på ubuntu för att det fungerade inte på pclinux 07
Jag ger upp, tyvärr.

wrls

Post by wrls » 3 August 2007, 13:06

muki wrote:
kratz wrote:
finns 3D på ubuntu

3D finns visst till pclinux, om du bara läser inläggen och följer vad som står i länkarna så går det att få igång. Men det kräver att du "pillar lite själv i systemet". Det hjälper inte att hoppa till en annan dist bara för att något inte fungerar i en dist. Som kratz säger så får man ta små steg i början och det tar tid innan man har kontroll på vad man gör.

Linux är inte som windows och man får helt enkelt ta den tid det tar och vara beredd på att försöka lösa problem själv, med hjälp av forum på nätet självklart.

När du säger 3D, menar du då Compis/Beryl desktop kuben/effekter? eller menar du att du inte får igång ditt grafikkort med 3D stöd? Börja med att får 3D stöd till dit grafikkort och sedan ordna 3D desktopen. Man måste gå i den ordningen för annars blir det bara pannkaka av allt.

Som någon gav förslag om, gå till biblioteket och låna en bok om GNU/Linux eller köp en bok hos bokhandlaren. Du verkar vilja ta för stora steg och att allt bara ska fungera.

plock

Post by plock » 23 September 2007, 12:51

Vill du ha 3D-skrivbord "out-of-the-box" är det Mandriva Live-CD som gäller. Den installerar Nvidia/ATI automatiskt och konfigurerar upp det hela åt dig. Rekommenderar den varmt.

http://www.mandriva.com/en/download

oabocw

Post by oabocw » 23 September 2007, 13:53

Herregud vilken tråd.

Jag rekommenderar varmt Linux From Scratch. Det är en utmärkt introduktion till linux. Fedora och dylikt lämnar jag till Linus Torvalds. :roll:

Vidare så rekommenderar jag varmt att du lär dig tillräckligt god engelska för att inte fråga efter information på svenska.
(r 'tfm)

muki

Post by muki » 21 October 2007, 00:05

går det på ubuntu att ändra upplösninger till 1280x1024

innan skrev någon men det är bara 1024x768

oddball

Post by oddball » 23 October 2007, 15:29

går det på ubuntu att ändra upplösninger till 1280x1024

Du muki, den här tråden är rätt märklig. Finns du verkligen eller är du någon som bara vill ställa till besvär här?

Vad är det här för en mening ?
Vad betyder det?

Du bör nog coola ner dig lite och läsa igenom vad som skrivits förut i denna tråden annars kommer du antagligen inte att få någon (mer) hjälp här.

De flesta linuxdistributioner ser likadana ut med en viss skillnad beroende på vilket användargränssnitt som används. Exempel på användargränssnitt är Kde och Gnome som är de två mest använda men det finns ett antal andra exempelvis XFCE. Det innebär att om du kör Fedora eller Debian med KDE kommer de att se nästan likadana ut, och samma sak om du kör Ubuntu eller Debian med Gnome.
Däremot om du tittar på den synliga skillnaden mellan exempelvis Debian med Gnome och Debian med KDE kommer de att se helt annorlunda ut men du har i stort sett exakt samma program och funktioner. Som du ser kan man alltså köra en och samma distribution med olika gränssnitt, man kan välja det man tycker bäst om själv. Jag föredrar exempelvis KDE.

Som det har skrivits här förut har de flesta stora linuxdistributioner alla de program och funktioner, inklusive möjlighet till 3d desktop, som du efterfrågar.

Du bör göra som någon också skrivit förut, bestämma dig för en distribution du ska jobba vidare på Fedora, Debian, Mandriva, openSUSE eller kanske Mepis. Själv föredrar jag riktiga Debian-baserade system så möjligen skulle du kunna testa Mepis, en liten bra Distribution som du kan testa direkt från cd:n utan att installera. Men om du vill så fortsätt med Ubuntu, där finns mycket på svenska.

Sedan måste du nog försöka läsa lite på respektive forum och manualer till den distribution du använder även om de är på engelska, är du 16 år borde du ha en viss förmåga att läsa engelska. Kanske ska du läsa lite mer allmänt om vad Gnu/Linux är, det finns på svenska det är bara att söka på internet.

Du kan inte begära att du ska få all information om en viss distribution till din dator här, du måste lägga manken till lite själv och söka svaren och manualerna där de finns.

När du har kommit så lång tycker jag att du kan ställa fler frågor här på forumet men du måste också formulera dina frågor och meningar vettigt så att andra kan förstå vad du menar.

Vad gäller din fråga om upplösning på skärmen så går det att att ändra till en annan upplösning på alla distributioner beroende på vad ditt grafikkort och din skärm klarar av. Sedan exakt hur man gör får du kolla på manualerna till den distribution du har och testa/prova dig fram.

slyna

Post by slyna » 30 October 2007, 13:30

muki wrote:går det på ubuntu att ändra upplösninger till 1280x1024

Du kan få alla upplösningar din skärm klarar oavsett vilken distro du väljer. Skillnaden mellan de olika distrubutionerna, Fedora, Ubuntu, Gentoo etc, ligger främst i pakethanteringssystem och liknande. En annan sak som skiljer sig är installationsprocessen. Men när det gäller kapacitet (kan Ubuntu köra samma spel som Fedora? Vilka upplösningar kan jag använda? Etc) så skiljer det absolut noll.

Någon skrev i ett inlägg om linux vs. xp att linux var användarvänligt... ordvalet var lite tokigt, då det är raka motsatsen. Det existerar exempelvis ännu ingen linuxdist som klarar att konfigurera hårdvara pålitligt på alla maskiner. Risken är stor att du blir tvungen att sitta i en prompt och gräva i textbaserade konfigurationsfiler för att över huvud taget få igång en accelererad skrivbordsmiljö.

Som exempel kan nämnas att om du (som jag ;)) sitter med ett Radeon X1950 Pro AGP och försöker använda ubuntu's autokonfigureringsverktyg slutar det med att du inte längre har något grafiskt gränssnitt. Sådana saker är helt enkelt oacceptabla om man vill försöka skapa ett användarvänligt operativsystem; det SKA fungera, och KAN man inte få det att fungera ska man heller inte lova för mycket. Visst, du kan på manuell väg genom diverse plockande med drivrutiner och configfiler få saker att fungera "ok", men det är sådant som den genomsnittlige windowsanvändaren knappast väntar sig att behöva göra.

Likväl, sådant är läget idag. Konfigurationsverktyg som dödar systemen, dåligt utvecklade drivrutiner, eller drivrutiner som helt enkelt inte finns alls. Accelererad 3D, TV-utgång, etc kommer sannolikt att gå att få igång på de flesta grafikkort, men för den totala nybörjaren kommer det att ta en evighet och många misstag. Wave-lan på Acer-laptops är en annan grej som åtminstone för något halvår var en ren plåga att få att fungera; speciellt i somliga "användarvänliga" distros som inte kommer med kompileringsverktyg förinstallerade.

Är linux dåligt? Nej... men det är långt ifrån moget för den stora massan. Har man turen att ha ett system som funkar från början, och gör man inte särskilt mycket mer än surfa på nätet eller skriva dokument så visst... då duger det gott, och kräver väldigt lite underhåll. Men vill man göra mer får man vara beredd på att lära sig hur saker och ting fungerar; dom smidiga, distrobaserade config-verktygen är trevliga men när dom inte räcker till bilr det genast väldigt mycket mer avancerat och väldigt mycket mer tidskrävande än vad man någonsin råkar ut för i Windows-miljö.

li

Post by li » 30 October 2007, 14:01

Revolutionen kommer snart.

Jag är också besviken på Ubuntu och slängde ut det. Men för normala användare är det definitivt framtiden. Som ser ut så här:

1) Lenovo förinstallerar pc med Ubuntu och säljer dem för mellan 1999-3999kr beroende på prestanda. Även alla drivrutiner förinstalleras.

2) Alla andra fabrikanter följer efter.

3) Microsoft försöker dumpa marknaden med drastiska prissänkningar. Men det är kört för dem. Alla nya prylar förses med öppna och flexibla system (minix, linux, bsd etc) eftersom de helt enkelt blir billigare att följa en öppen standard.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

JO

Post by JO » 30 October 2007, 14:02

slyna wrote: Men vill man göra mer får man vara beredd på att lära sig hur saker och ting fungerar; dom smidiga, distrobaserade config-verktygen är trevliga men när dom inte räcker till bilr det genast väldigt mycket mer avancerat och väldigt mycket mer tidskrävande än vad man någonsin råkar ut för i Windows-miljö.
Ähumm ... Hade nyligen en obehaglig upplevelse med XP (min mors).
Skulle visa henne en USB-flashdrive.
I med den i usb-porten och klicka på ikonen, installera ny hårdvara.
Ingen ikon på skrivbordet. Filhanteraren; vilken pryl är det?
C: E: eller F:?
Det visade sig vara F:.
Ta bort den. Först klicka på hårdvaru-grej-ilonen. Sedan ett trevals alternativ.
Testade ett och det sades vara säkert att ta bort den. OK!
Skulle visa en gång till, så i med den igen. Ingen ikon, den lös ej och gick ej att hitta.
Boota om. Fortfarande ingen upptäkt av ny hårdvara.
In i registret. Leta .... Leta! Hittade rätt namn på devicen. Klicka! Sedan gick den att få fungerande.
Slackware 12.0 samma device.
In i usb-porten och en ikon visar sig omgående på skrivbordet (XFce).
Bara till att dubbelklicka så startar filhanteraren och innehållet är fullt synligt.
För att ta bort. Avmontera genom att högerklicka på ikonen och välj den markerade avmontera. Sedan är det bara att ta bort den. Kan upprepas hur många gånger man känner för.
Inget rotande i registret, inget att bry sig om. Räcker att förevisa en gång, så kan vilken idiot som helst fixa det.
Dessutom är det default, hos den distron. Inga ändringar, trixande eller fixande i configfiler.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

slyna

Post by slyna » 30 October 2007, 15:23

JO wrote:
slyna wrote: Men vill man göra mer får man vara beredd på att lära sig hur saker och ting fungerar; dom smidiga, distrobaserade config-verktygen är trevliga men när dom inte räcker till bilr det genast väldigt mycket mer avancerat och väldigt mycket mer tidskrävande än vad man någonsin råkar ut för i Windows-miljö.
Ähumm ... Hade nyligen en obehaglig upplevelse med XP (min mors).
Skulle visa henne en USB-flashdrive.
I med den i usb-porten och klicka på ikonen, installera ny hårdvara.
Ingen ikon på skrivbordet. Filhanteraren; vilken pryl är det?
C: E: eller F:?
Det visade sig vara F:.
Ta bort den. Först klicka på hårdvaru-grej-ilonen. Sedan ett trevals alternativ.
Testade ett och det sades vara säkert att ta bort den. OK!
Skulle visa en gång till, så i med den igen. Ingen ikon, den lös ej och gick ej att hitta.
Boota om. Fortfarande ingen upptäkt av ny hårdvara.
In i registret. Leta .... Leta! Hittade rätt namn på devicen. Klicka! Sedan gick den att få fungerande.
Slackware 12.0 samma device.
In i usb-porten och en ikon visar sig omgående på skrivbordet (XFce).
Bara till att dubbelklicka så startar filhanteraren och innehållet är fullt synligt.
För att ta bort. Avmontera genom att högerklicka på ikonen och välj den markerade avmontera. Sedan är det bara att ta bort den. Kan upprepas hur många gånger man känner för.
Inget rotande i registret, inget att bry sig om. Räcker att förevisa en gång, så kan vilken idiot som helst fixa det.
Dessutom är det default, hos den distron. Inga ändringar, trixande eller fixande i configfiler.
Well, "någonsin" kanske var att ta i från min sida. Men man får ju se på det stora hela... något sådant du beskriver är väldigt sällsynt, och med tanke på hur pass väl fungerande XPs hårdvarustöd faktiskt är så kan man nog i detta fall fråga sig om det inte var några speciella omständigheter... hårdvarufel, inkompatibilitet etc...
Revolutionen kommer snart.

Jag är också besviken på Ubuntu och slängde ut det. Men för normala användare är det definitivt framtiden. Som ser ut så här:

1) Lenovo förinstallerar pc med Ubuntu och säljer dem för mellan 1999-3999kr beroende på prestanda. Även alla drivrutiner förinstalleras.

3) Microsoft försöker dumpa marknaden med drastiska prissänkningar. Men det är kört för dem. Alla nya prylar förses med öppna och flexibla system (minix, linux, bsd etc) eftersom de helt enkelt blir billigare att följa en öppen standard.
Jo, man kan ju hoppas. Problemet jag har med distar som Ubuntu är att de ger sig ut på djupt vatten när de hela tiden försöker hitta på egna lösningar för hårdvaruidentifiering och konfiguration som i praktiken visar sig vara långt ifrån vattentäta. Personligen föredrar jag en dist som är renare, där jag vet vad jag har att arbeta med och där jag sköter sådana saker själv. Visst, färre genvägar, men i gengäld färre problem i längden.

Vista verkar iofs vara på god väg att bli en bra anledning till att byta till *nix. Synnerligen irriterande operativsystem som helt enkelt inte är redo än.

erik_persson

Post by erik_persson » 30 October 2007, 16:48

li wrote:Revolutionen kommer snart.

Tråkigt nog, eller hur man nu vill se det, så kommer förmodligen punkt 3 att för den närmaste överskådliga framtiden vara det som den stora massan mest kommer att ha nytta av open source, dvs den kunkurrensberoende prisreduktion tex MS blir tvungna till.
Detta naturligtvis under förutsättning att inte en massa mjukvarupatent kan lägga hinder i vägen för den fortsatta utvecklingen av open source.

/erik

Post Reply