Säker dist till server

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
EvilClaes

Säker dist till server

Post by EvilClaes » 30 January 2008, 14:06

Hej, jag undrar vilken dist som är lämplig att ha till företagets server? Den bör vara väääääldigt stabil och säker. Tips på detta? Behöver inte vara grafisk..
/C

li

Post by li » 30 January 2008, 14:31

FreeBSD kanske.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

ErikW

Post by ErikW » 30 January 2008, 14:45

OpenBSD inriktar sig annars på just säkerhet och stabilitet.

Hur som helst beror ju allt på hur duktig han/hon som administrerar datorn är.

Vilken brandvägg trivs du med?

gothenburg

Post by gothenburg » 2 February 2008, 13:56

FreeBSD
(fast det är ingen distribution)
Image Image

Zenox

Post by Zenox » 2 February 2008, 14:17

Beror på hur stort företaget är, om ni behöver telefonsupport osv. Kör ni för Linux skulle jag nog välja:

Debian. Stabil som få, har eget säkerhetsfolk som trycker ut patchar åt en och håller koll på sånt så man slipper själv, lätt att administrera.

RedHat Enterprise Server. Om ni behöver kommersiell support osv.

fagerjan

Post by fagerjan » 2 February 2008, 14:59

CentOS. http://www.centos.org/
På Red Hat Enterprise Server baserad fri distribution.
Fagerjan

depeo

Post by depeo » 2 February 2008, 21:59

Håller med, Debian eller CentOS, har man kompetensen behöver man väl inte betala för Redhat
Zenox wrote:Beror på hur stort företaget är, om ni behöver telefonsupport osv. Kör ni för Linux skulle jag nog välja:

Debian. Stabil som få, har eget säkerhetsfolk som trycker ut patchar åt en och håller koll på sånt så man slipper själv, lätt att administrera.

RedHat Enterprise Server. Om ni behöver k
ommersiell support osv.

miixter

Re: Säker dist till server

Post by miixter » 3 February 2008, 11:20

EvilClaes wrote:Hej, jag undrar vilken dist som är lämplig att ha till företagets server? Den bör vara väääääldigt stabil och säker. Tips på detta? Behöver inte vara grafisk..
/C
Ett sätt att bygga datorsystem är att börja med att definera vilka uppgifter det är tänkt att systemet/servern skall utföra. Därefter kan man undersöka vad man kan tänkas behöva i form av support och annat stöd under systemets livslängd. Jag skulle vilja påstå att många linux distributioner och varanter av bsd idag håller en nvå av säkerhet och stabilitet att de kan användas till att bygga system som hanterar till exempel kreditkortstransaktioner. Generellt är stabilitet och säkerhet i ett datorsystem avhängigt av administratörens kunnskaper om sitt system.

/mixter
Key power of Linux - freedom to choose.

Post Reply