Till alla som har svårt att välja linuxdistribution

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
exton

Till alla som har svårt att välja linuxdistribution

Post by exton » 19 October 2008, 11:55

Det finns förvisso väldigt många distar att välja på. Ett sätt att hitta en dist som passar ens dator samt tycke och smak m m är att testa distar live innan man ev. installerar någon till hårddisk.

LINUX.EXTON.NET | Boot- och körbara linuxskivor på svenska kan man f n gratis hämta 55 olika Linux live system. Alla skivorna/systemen, utom EXTON NX, KioskCD-Firefox och DSL-Exton, är på svenska. Alla utom fyra kan dessutom installeras till hårddisk av den som så önskar. Det är dock inte nödvändigt. Alla system kan köras direkt från skiva, (varför ingenting egentligen b e h ö v e r installeras).

Per den 19 oktober 2008 kan följande system hämtas: ExTiX v6.0, Exton-Defender, EXTON-OpSuS 11.0 (openSUSE) LiveDVD, EXTON-OpSuS KDE4 (SUSE) LiveCD, KNOPPIX-EXTON v5.3.1 LiveDVD, KNOPPIX-EXTON v5.3.1 LiveCD, DebEX-OpenGEU 8.04.1 LiveCD, PCLinuxOS-EXTON 2008 LiveDVD, PCLinuxOS-EXTON 9.3 Xfce, PCLinuxOS-EXTON Gnome LiveCD, EXTON-PAR 2008 (Pardus) LiveDVD, Exton-Slack Gnome 11.0 DVD, Exton-RHF8 (Fedora), Exton-RHF9 Maxi (Fedora 9) LiveDVD, EXTON-MAN (Mandriva Linux One 2009) Maxi 2009 LiveDVD, EXTON-MAN 2007 LiveCD, Exton-Hardy (Ubuntu 8.04) LiveCD, DebEX-Ubuntu 8.04 3DSpel LiveDVD, Exton-Laptop LiveCD, Exton-MiniSlack NX, DebEX-Kubuntu (Kubuntu 8.04) LiveDVD, Exton-Hardy Maxi (Ubuntu 8.04) LiveDVD, DebEX-Debian, Exton-Gentoo v4, Exton G-xgl (Gentoo), Exton G-xgl 2007 (Gentoo) LiveDVD, Berry-Exton (Fedora 9), morEX - Morphix, coLinux-Exton Debian, coLinux-Exton Gentoo DeLuxe, Puppy-Exton 3.01 Maxi, EXTON-ME (Mepis) LiveCD, Puppy-Exton 3.01 Mini, Exton-Surf kioskcd, Exton-Opera kioskcd, EXTON NX kioskcd, KioskCD-Firefox, DSL-Exton 4.2.5 Qemu, DSL-Exton 4.2.5, Puppy-Exton Xfce 2007, Puppy-Exton Gnome 2007, EXTON-BAY (Gentoo) LiveDVD, EXTON-USB, DebEX-Xubuntu, Exton-Slack 12.0 LiveDVD, EXTON-CR (Crux) LiveCD, EXTON-CR-KDE4 (Crux) LiveDVD, EXTON-ETCH (Debian) LiveCD, EXTON-AR KDE (Arch) LiveCD, EXTON-AR Xfce4 (Arch) LiveCD, Puppy-Exton KDE 2008, GRML-EXTON (Debian) LiveDVD, Exton-Fore LiveDVD (Foresight Linux), Exton-Boll LiveCD (Dyne:Bolic 2.5.2), Puppy-Exton E17 (Enlightenment) och LFS-EXTON LiveCD - Linux From Scratch. Åt var och en efter hans behov.

En kort beskrivning av resp. system kan läsas här: http://linux.exton.net/content.php?content.157

Senast utlagda dist är EXTON-MAN (Mandriva Linux One 2009) Maxi 2009 LiveDVD. Läs om den här: http://linux.exton.net/content.php?content.116
Image

li

Re: Till alla som har svårt att välja linuxdistribution

Post by li » 20 October 2008, 15:57

Väldigt bra initiativ!

Jag skulle vilja se ett gentoo-liknande system som vände sig till slutanvändare. Liknande Suse eller Ubuntu men där alla program byggs lokalt från källkod. Några enkla konfigurationsfiler som beskriver hur man vill ha datorn skulle vara allt som behövdes.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

exton

Post by exton » 22 October 2008, 18:04

li!

Det du föreslår är väl i princip en normal Gentoo-installation?

Den som snabbt vill komma igång med Gentoo kan testa EXTON-BAY (Sabayon 3.4) LiveDVD. Läs mera här: http://linux.exton.net/content.php?content.163
EXTON-BAY kan enkelt och snabbt (på ca 15 min) installeras till hårddisk. Det innebär att alla som inte "orkat" genomföra en normal gentooinstallation - som kan ta upp till ett par dygn - har chansen att få in detta fantastiska linuxsystem på sina datorer på ett enkelt sätt. Installationer och uppgraderingar kan sedan ske "the Gentoo way". D v s Sabayon är helt kompatibelt med Gentoo.

Nu är emellertid EXTON-BAY lite gammal. Den som vill installera till hårddisk gör sannolikt klokt i att istället välja Sabayon 3.5 i original. Det kan hämtas här: http://www.sabayonlinux.org/
Image

li

Post by li » 23 October 2008, 10:52

Jo, jag kör själv nästan bara Gentoo. Men tyvärr är det inte i närheten av Ubuntu när det gäller enkelhet. Jag ser enorma fördelar med källkodsdistribution (alla anpassningar görs innan programmen byggs). Idag, med snabba datorer, tycker jag att fler borde satsa på att göra en slutanvändarvänligare källkodsdistribution.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

exton

Post by exton » 24 October 2008, 09:10

li!

En "källkodsdistribution" kan sannolikt aldrig bli lika enkel som t. ex. Ubuntu. Å andra sidan ska man inte överdriva svårigheterna med t. ex. Gentoo. Det finns en viss inlärningströskel, men den är inte särskilt hög. Själv "byggde" jag Exton-Gentoo live boot cd på svenska från scratch för ett par år sedan. Tog mig ett par dagar. (Då hade jag aldrig sysslat med Gentoo förut). Läs mera om Exton-Gentoo här: http://linux.exton.net/content.php?content.72
Image

kratz

Post by kratz » 24 October 2008, 09:34

Det finns ju inget som begränsar en källkodsdistribution till att vara svår? De skulle mycket väl kunna ha alla bekvämligheter som tex. Ubuntu har. Det ända som skiljer är jut att allt kompilleras. Och om man har ett automatiskt, beroendelösande system för det så är det ju ingen skillnad.
Välkommen till http://archlinux.se !

li

Post by li » 24 October 2008, 19:19

Precis. Och ofta spelar det ingen roll om det tar två minuter eller en kafferast. :D
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

exton

Post by exton » 24 October 2008, 21:41

Det är svårt (för att inte säga omöjligt) att få till ett "automatiskt, beroendelösande" system.
Image

Bear_Spirit

Post by Bear_Spirit » 22 December 2008, 22:41

En annan metod är att simpelt göra en sökning på YouTube tjänsten efter den distribution som man är intresserad av.

Här finns en komplett lista över en massa Linux distributioner: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... tributions

Krassegrand

Post by Krassegrand » 29 March 2009, 11:15

exton wrote:Det finns förvisso väldigt många distar att välja på. Ett sätt att hitta en dist som passar ens dator samt tycke och smak m m är att testa distar live innan man ev. installerar någon till hårddisk.

En kort beskrivning av resp. system kan läsas här: http://linux.exton.net/content.php?content.157

Senast utlagda dist är EXTON-MAN (Mandriva Linux One 2009) Maxi 2009 LiveDVD. Läs om den här: http://linux.exton.net/content.php?content.116

Länkarna fungerar inte när jag försöker gå in på dem!

Krassegrand

Post by Krassegrand » 29 March 2009, 18:41

Krassegrand wrote:
exton wrote:Det finns förvisso väldigt många distar att välja på. Ett sätt att hitta en dist som passar ens dator samt tycke och smak m m är att testa distar live innan man ev. installerar någon till hårddisk.

Länkarna fungerar inte när jag försöker gå in på dem!
Nu har jag lyckats komma in men det känns som att läsa något på ett främmande språk.
http://linux.exton.net/node/1
Hur mycket baskunskaper behöver man? Jag använde DOS i början av min "datorkarriär"och förstod inte vad Windows 3.0 skulle vara bra för när den kom men sedan har jag använt Windows eftersom det är det som är det vanligaste. Det skulle dock vara trevligt att komma ifrån detta dj...a Windows.
Jag tänkte köpa en hårddisk till (jag behöver platsen, det är inte bara) för att installera ett operativsystem typ Linux för att det enligt vissa ska fungera bättre och de program man behöver är gratis. Dessutom vill jag gärna veta hur de grejer jag använder fungerar.
Jag surfar, spelar av vinylskivor till mp3, laddar ner, tittar på streaming och bränner CD och DVD.
Jörgen 50+

exton

Post by exton » 30 March 2009, 22:29

Du behöver i princip inga "baskunskaper" alls för att testa en Linux live-skiva. D v s hämta ISO-filen, bränn till CD/DVD och starta om datorn. Möjligen kan det vara bra att läsa om hur man bränner ISO-filer m m allra först. Testa några system live först innan du ev. bestämmer dig för att installera något till hårddisk. Installera det system du/din dator gillar bäst. Om du vill installera någon extondist: Läs helst INFO-sidan om resp. dist först.
Image

Krassegrand

Post by Krassegrand » 1 April 2009, 14:50

Jag ska låna en Ubuntuskiva av en jobbarkompis och testa.
Lite har jag miklat med Neros image-filer (.nrg) och daemon image spelare.
Jag provade att ladda ner något från
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download
men det funkade inte.

Jörgen

exton

Post by exton » 1 April 2009, 20:02

Använd med fördel ImgBurn (gratisprogram) när du bränner. Lättast.

F ö: På LINUX.EXTON.NET kan du f n hämta 11 Linux live system gratis.
Image

Krassegrand

Post by Krassegrand » 2 April 2009, 18:10

Nu blir jag snart förb... irriterad.
Bootordningen på min dator är floppy, hårddisk, DVD.
Jag kommer in i uppstarten och kan ändra till det jag vill ha (Floppy, DVD, hårdddisk) och sedan ska man trycka på F10 för att spara och gå ur (save and exit) men det häner inget. Jag kan gå ur med esc men då sparar den inte ändringarna!

Jörgen

sjukperro

Post by sjukperro » 3 April 2009, 00:25

Krassegrand wrote:Nu blir jag snart förb... irriterad.
Bootordningen på min dator är floppy, hårddisk, DVD.
Jag kommer in i uppstarten och kan ändra till det jag vill ha (Floppy, DVD, hårdddisk) och sedan ska man trycka på F10 för att spara och gå ur (save and exit) men det häner inget. Jag kan gå ur med esc men då sparar den inte ändringarna!

Jörgen

kan du inte gå med piltangenterna till "save & exit"? och vad har du för moderkort?
//Johan

Krassegrand

Post by Krassegrand » 3 April 2009, 11:24

Jag har kollat på demon nu. Nu ska jag fixa en nu hårddisk innan jag går vidare.

Jörgen

Krassegrand

Post by Krassegrand » 3 April 2009, 12:23

Jag känner mig mycket dum nu!
Att F10 betyder save and exit är lögn. Däremot sa man backa ett steg med esc och sedan gå till Exit för att där välja save and exit!
Nu funkar det.
Jag har kollat lite på demon nu, ska kolla mer ikväll. Är det så att man inte kan använda brännarprogrammet innan man har installerat Ubuntu som operativsystem?
Nu ska jag fixa en ny hårddisk innan jag går vidare.

Jörgen

PS Hur gör man för att editera eller ta bort inlägg? DS

vfr

Post by vfr » 3 April 2009, 12:56

Ta bort inlägg kan du nog bara göra om det inte finns nya inlägg efter det du vill ta bort. Ändrar gör du med "Ändra"-knappen. Men ändra inget så att sammanhanget i tråden förstörs. Likaså är det kanske någon annan som har liknande problem så att ta bort eller ändra i problembeskrivningen för mycket är dumt. Alltid bättre isåfall att göra ett förtydligande inlägg med mer detaljer.

Krassegrand

Post by Krassegrand » 3 April 2009, 19:19

OK!
Om att ändra, det var så att jag skrev ett aldeles för kort inlägg för att jag hade ont om tid och ville sedan gå tillbaks och ändra det innan någon hade svarat på tråden men det fanns ingen "ändra knapp".
Nå det kan jag leva med, viktigare saker nedan.
Hur fixar jag en internet anslutning med Ubuntus provCD och telias bredband? Kan man det utan att installera Ubuntu som OS? Det skulle vara kul att surfa lite med Ubuntu innan jag installerar det. Hur mycket plats tar det på hårddisken?

Jörgen

vfr

Post by vfr » 3 April 2009, 23:11

Hur mycket plats Ubuntu tar, har jg inte mycket koll på. Jag har bara kört Ubuntu en gång för flera år sedan så den är gammal nu.

Vad gäller Internet. Hur ansluter du till bredbandet? Via någon router eller direkt från datorn? Telia ADSL, som jag antar att det handlar om, är ganska snäll såtillvida att det bara är vanlig routing ut mot nätet. Ingen PPP över Ethernet eller nåt sånt.

Krassegrand

Post by Krassegrand » 4 April 2009, 06:45

Så Ubuntu ska kunna fixa det själv?
Jörgen

exton

Post by exton » 4 April 2009, 16:03

Nästan alla Linux live-skivor (inkl. Ubuntu) autokonfigurerar din internetuppkoppling m m.

F ö: Ubuntu-skivan är ingen direkt "provapå-skiva". D v s du kör systemet live först. Om du gillar det så installerar du direkt från skivan under pågående session.

Du bör installera på en partition om minst ca 5 GB.

Krassegrand

Post by Krassegrand » 5 April 2009, 06:54

Krassegrand wrote:Så Ubuntu ska kunna fixa det själv?
Jörgen
Jag bootar med Ubuntuskivan och startar firefox och skriver in en internetadress men inget händer. Jag upptäckte också att de genvägar man har gjort med Windows inte fungerar i Ubuntu men det är ok bara man vet det innan. Finns det något man ska stara för att autokonfigurera internet?

Jörgen

vfr

Post by vfr » 5 April 2009, 09:42

Hur ansluter du till internet. Är det direktanslutning eller router t.ex.

Om det är en router, som väl är det vanligaste idag, så prova och se vad du kan pinga. Om du kan pinga routern som du ska, så har du kontakt med den iallafall. Kan den namnupplösa? D.v.s när du gör t.ex "ping http://www.google.com", får du då försök på en IP-adress eller säger den att adressen inte gick att hitta?

exton

Post by exton » 5 April 2009, 13:03

Krassegrand!

Öppna en terminal och kör kommandot sudo dhclient eth0 alternativt sudo dhcpcd eth0. (Jag minns inte vilket som gäller i Ubuntu). Prova sedan att pinga t. ex. google.se (ping google.se).

F ö: Ubuntu har inget med Windows att göra.
Image

Krassegrand

Post by Krassegrand » 7 April 2009, 13:40

exton wrote:Krassegrand!

Öppna en terminal och kör kommandot sudo dhclient eth0 alternativt sudo dhcpcd eth0. (Jag minns inte vilket som gäller i Ubuntu). Prova sedan att pinga t. ex. google.se (ping google.se).

F ö: Ubuntu har inget med Windows att göra.
Jag kan öppna en terminalhanterare men där ska en massa uppgifter fyllas i, var hittar jag dem?
kan jag använda den CD med telias internetinstallationsskiva? Men min CD/DVD-spelare är ju redan upptagen med Ubuntuskivan.

Jörgen

exton

Post by exton » 7 April 2009, 16:38

Terminalhanterare? Öppna en terminal. (Liknar kommandotolken i Windows). Programmet heter t o m Terminal i Gnome.

Du kan inte använda Telias internetskiva och du behöver den inte.

Läs gärna på lite om Linux och Ubuntu. (Du får större glädje av det hela då).
Image

Krassegrand

Post by Krassegrand » 7 April 2009, 20:04

Nu hittade jag den!

Den säger så här!

sudo dhclient eth0
There is already a pid file /var/run/dhclient.pid with pid 8042
killed old client process, removed PID file
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.1.1
Copyright 2004-2008 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

Listening on LPF/eth0/00:11:d8:80:b8:e1
Sending on LPF/eth0/00:11:d8:80:b8:e1
Sending on Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 6
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 6
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 15
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 15
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
No DHCPOFFERS received.
No working leases in persistent database - sleeping.
ubuntu@ubuntu:~$

Hoppas på att detta kan klargöra något.
Jörgen

Krassegrand

Post by Krassegrand » 7 April 2009, 20:16

Jag har laddat ner ubuntupocketguide-v1-1 !
Nu ska det läsas på!

Jörgen

exton

Post by exton » 7 April 2009, 23:38

Du får ingen IP-adress (av någon dunkel anledning).

Förslag: Starta NetworkManager och konfigurera nätverket med hjälp av det. (Det programmet "ingår" in Gnome, varför det borde finnas i Ubuntu).
Image

Krassegrand

Post by Krassegrand » 9 April 2009, 19:02

Nu har jag lyckats!
Fr[ga mig inte hur men jag startade n[gon n'tverkshj'lp uppe i h;gra h;rnet!
Hoppas att jag kan lyckas n'r jag har startat den p[ svenska med.
Jag tror att problemet ligger i min uppkoppling. Uppkopplingen ska tilldelas ett IP/nummer automatiskt men det strular ibland 'ven med Windows.

J;rgen

Krassegrand

Post by Krassegrand » 9 April 2009, 19:52

Ja det där var visst en engångsgrej!

Krassegrand

Post by Krassegrand » 9 April 2009, 21:28

Eller 2-gångs
Nu har jag i alla fall installerat den på svenska.
Jag bytte nätverkskablen mellan dator och modemet. Kanske var det fel typ (korsad/inte korsad)
Jag har 170 sidor pocket guide att läsa på.

Krassegrand

Post by Krassegrand » 10 April 2009, 09:51

Nu kommer jag i alla fall ut på internet!
Jag har ingen aning om varför det inte fungerade från början!
Jag har datorn kopplad till TVn så att jag kan se videosnuttar på TVn om jag vill.
När jag startar datorn så har jag bild under uppstarten ända tills Ubuntus inloggning dyker upp på skärmen och man hör en liten trumsnutt. Då försvinner bilden från TVn, dessutom har jag inget ljud när jag vill spela upp video eller mp3.

Krassegrand

Post by Krassegrand » 13 April 2009, 17:20

Krassegrand wrote:Eller 2-gångs
Nu har jag i alla fall installerat den på svenska.
Jag bytte nätverkskablen mellan dator och modemet. Kanske var det fel typ (korsad/inte korsad)
Jag har 170 sidor pocket guide att läsa på.
Det har tydligen ingen betydelse om min nätverkskabel är korsad eller inte!

vfr

Post by vfr » 14 April 2009, 10:00

En del nätverksportar är autodetekterande på rak/korsad kabel och då spelar det ingen roll.

Krassegrand

Post by Krassegrand » 15 April 2009, 22:10

Jag hade en ny HD med hem idag men det saknas en sladd för att den ska kunna funka i min gamla dator. Nytt försök imorgon.
Jörgen

Krassegrand

Post by Krassegrand » 17 April 2009, 11:04

Jag har installerat min nya HD igår men datorn (ASUS K8V-X) hittar inte hårddisken men den märker att det finns något där.
Nu när jag sitter på jobbet kom jag att tänka på att kanske Ubuntu hittar den korrekt.
Kan det vara så?
Då kanske jag kunde starta med Ubuntu-CDn och installera på den nya Hårddisken och sedan bara ha den tillgänglig när jag använder Ubuntu utan att Windows har tillgång till den.
Om jag skaffar drivrutiner för att hitta hårddisken, har det då något med Windows att göra, jag tänker på om det kommer att fungera med Ubuntu.

Krassegrand

Post by Krassegrand » 18 April 2009, 16:04

Det går inte att installera på SATA-hårddisken när jag har kopplat bort ide-hårddisken, varken Ubuntu eller XP.
Det enda alternativet verkar att ominstallera XP och därmed förlora allt jag har samlat på mig under 4 år.

fagerjan

Post by fagerjan » 19 April 2009, 16:31

Har du kollat BIOS-inställningarna? Kontrollera att SATA inte är avaktiverat eller i RAID-läge (fodrar 2 diskar). För Windows måste du installera SATA/RAID-kontrollerns drivrutin. I Ubuntu kan du behöva ladda modulen med modprobe.
Fagerjan

Krassegrand

Post by Krassegrand » 20 April 2009, 13:22

Jag har kollat runt mycket i Biosen men jag har inte sett någonstans man kan välja något som har med SATA att göra.
Något om Raid har jag för mig att jag har sett i biosen.
Jag ska låna en ide hårddisk och testa att installera antngen Ubuntu eller XP på den och då ser jag om det överhud taget går att installera på den hårddisken.

Jörgen

Krassegrand

Post by Krassegrand » 21 April 2009, 14:00

När jag försöker installera på en ny ide och de kopierade dll-filerna på diskett kommer jag till stället där jag ska godkänna avtalet genom att trycka på F8. Jag trycker på F8 men inget händer. Jag försöker 3 gånger men det enda sättet att komma från sidan är att trycka på esc som avslutar installationen.
JAG GER UPP!

Krassegrand

Post by Krassegrand » 6 May 2009, 18:40

Nu har jag äntligen lyckats, eller killen jag köpte hårddisken av fick till sist bygla om hårddisken för att min dator inte klarar SATA2
Så nu kör jag med Ubuntu.
Det funkar bra förutom en sak. Jag har ett grafikkort med videoS signal till TVn men Ubuntu stänger av den signalen. Jag kan se början av uppstarten på TVn men sedan försvinner bilden på TVn. Jagtycker det verkar lite skumt. Några tops?

Jörgen

Krassegrand

Post by Krassegrand » 11 May 2009, 09:45

Tack för hjälpen!
Jag fortsätter på
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 6&p=317612

Jörgen

Krassegrand

Post by Krassegrand » 11 May 2009, 09:46

Tack för hjälpen!
Jag fortsätter på,
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 6&p=317612

Jörgen

pettis

Post by pettis » 27 September 2009, 13:43

Jag är verkligen nybörjare,när det gäller Linux Distar..Har testat flera Live"..men Fastnade verkligen för Linux Mint..som jag tycker är lite mer likt windows system som jag alltid kört,och tycker Mint är enklare än Ubuntu.Här kommer länkar till denna "underbara" Dist i Linux
http://linuxmint.se/
http://www.youtube.com/watch?v=plB_YsfP_Vk

Lycka till med ert val.. :wink:

Post Reply