linux

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
element

linux

Post by element » 13 November 2008, 16:59

Hej jag tänkte fixa linux bara på skojj för att testa nått nytt, men nu är det såhär att jag inte kan nånting nsätan av det och undrar vilket linux som är bäst ? och undrar även om det är svårt att installera det och ha kvar windows xp ? har sett att det finns TEX. Mandriva och linuxMCE i586 är det sjävla operativsystemet eller är det nått helt annat ? tack för hjälpen :D

andersajja

Re: linux

Post by andersajja » 13 November 2008, 17:58

Det finns ett antal varianter av Linuxkärnan och det finns ett otal operativsystem byggda kring kärnan Linux.
Vilket GNU/Linux du väljer att pröva är helt upp till dig själv. Ett förslag är Ubuntu ( http://ubuntu-se.org/drupal/download ) som är relativt enkelt att lära och har en skaplig användarbas. En annan variant är Debian ( http://www.debian.org/CD/ ) som Ubuntu bygger på (kan ses som moder/fader till Ubuntu) men som sagt det finns ett otal andra att välja på ( http://distrowatch.com/ ).

Det är inget problem att få ett eller flera olika GNU/Linux att samsas med Windows men du rekommenderas att se till att du använder flera diskar för att förenkla lite för dig själv. Du måste även veta vilken arkitektur du har. Så du inte försöker installera fel variant av Linuxkärna (exempelvis försöker installera en kärna för x86 på en AMD eller tvärt om).
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

element

Post by element » 13 November 2008, 18:19

okej det var lite invecklat så du menar att ubuntu är ett os som är byggt på linux ? ett gratis operativsystem ? det var en kille som jag känner som sa att jag skulle installera vmware och sen ubuntu ? har bara en 750gb hd så jag måste ha linux och xp på samma hd.

element

Post by element » 13 November 2008, 18:41

måste man ha vmware lr kan man ha bara ubuntu ?

tack på förhand :D

klein

Post by klein » 13 November 2008, 18:56

Vmware är överkursö.. Det är mer om du vill slippa partionera om datorn och bara vill testa linux i ett fönster under Windows.
element wrote:måste man ha vmware lr kan man ha bara ubuntu ?

tack på förhand :D

element

Post by element » 13 November 2008, 22:51

nu har jag fixat vmware och ubuntu men har problem för jag kommer inte in på internet och vet inte hur man får full screen . Någon som vet vilka internetinstälnningar man ska ändra på och hur man ändrar till full screen ?

Tack på förhand !

Grisner

Post by Grisner » 14 November 2008, 14:30

VMWare är ju en programvara som används för att simulera en dator. Hårddisken på en virtuell maskin sparas på din verkliga hårddisk som en fil. Haken ( och en av fördelarna ) med att använda VMWare är att du kan (och måste) lägga till och dra ifrån hårdvarukomponenter på den virtuella maskinen för att den skall kunna använda dem. Nätverkskortet är ett perfekt exempel på en sådan komponent, och även en av de stora skillnaderna med VMWare jämfört med de andra liknande programvaror jag testat. I VMWare finns det mycket roligt du kan göra just med nätverksinställningarna... jag tror jag skall försöka begränsa mig här innan jag blir alldeles för upphetsad... I kort, kolla så att den virtuella maskinen har ett nätverkskort som är i bridged eller NAT-mode, annars kan du aldrig få något nätverk i den virtuella maskinen. Nästa steg är att kolla hur inställningarna i linux är.

Eftersom jag antar att du har koll på ditt lösenord, så starta ett terminalfönster och skriv

sudo ifconfig

tryck sedan enter och skriv in ditt lösenord när det efterfrågas. Då får du veta vilka nätverkskort systemet har hittat och installerat. Det intressanta är om du har ett nätverkskort (som med största sannolikhet heter något i stil med eth0) som har en ipadress som (om du valde bridged) liknande den du har på den riktiga datorn eller (om du valde NAT) en IP-adress som vanligtvis börjar med 192.168. någonting.

För övrigt så kommer de senaste versionerna av Ubuntu med en cool liten feature kallad wubi, som gör att om du stoppar in skivan i din dator när windows är igång så kan du installera det "bredvid" windows, så att du faktiskt kan köra linux "på riktigt" på datorn. När du tröttnat på linux kan du sedan enkelt gå in i lägg till / ta bort program i windows och ta bort det. Toksmidigt!

element

Post by element » 14 November 2008, 18:40

Fixade probllemet med internet genom att installera det med wubi och ta bort wmware , men någon som vetvilket msn som funkar till ubuntu :D ?

element

Post by element » 14 November 2008, 18:43

Fixade probllemet med internet genom att installera det med wubi och ta bort wmware , men någon som vet vilket msn som funkar till ubuntu och om man behöver installera drivrutina igen fast i ubuntu ?

Grisner

Post by Grisner » 15 November 2008, 15:34

Det beror ganska mycket på vilken hårdvara du har. Jag har inte kört just Ubuntu så mycket, bara kollat lite på det. Jag installerade om min dator med Xubuntu 8.10 i början på förra veckan, och det första jag märkte var något som hette Hårdvarudrivrutiner (finns under Applications -> System på min dator där jag inte ändrat något efter installationen). När jag startade den så sade den att den upptäckt att jag har ett ati-kort och frågade om jag ville aktivera de proprietära drivrutinerna för det. Eh? tänkte jag och testade. Fem minuter efter första starten hade jag grafikdrivrutinerna igång. Det som tagit en vecka att pilla med i OpenSuse! Eftersom Xubuntu är Ubuntu med Xfce istället för Gnome, så kolla om du hittar det också...

OErjan

Post by OErjan » 15 November 2008, 16:16

för msn kolla Amsn eller Pidgin, de programmen är Linuxvarianter av MSN messenger.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

element

Post by element » 15 November 2008, 17:37

Jo ubuntu sa att jag skulle ta ner uppdateringar där drivrutinerna var med :) och jag hittade även pingin som funkar bra men det är nått som pipper hela tiden någon loggar in får se mo jag hittar nån lösning eller nått. Jag har nått standard filmuppspelningprogram som man tyvärr inte kunna ha undertext till :( nån som har bra tips på nått bra program som man kan ha undertext till :) ?

OErjan

Post by OErjan » 15 November 2008, 19:45

mplayer kan hantera subtitles.

kolla under menyerna i gaim. tools> preferences> sound, där kan du ställa in vad du vill ska låta och hur.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

JO

Post by JO » 15 November 2008, 20:22

MPlayer går dessutom att med pressition, konfigurera manuellt i en riktig textfil.
~/.mplayer/config en exempelfil:

Code: Select all

# Write your default config options here!
mixer = hw:0,0
ao = alsa:noblock:device=hw=0.0,amode:1:,alsa5,oss,sdl
subfont-encoding = unicode
subcp = 'windows-1250'
font = ~/.mplayer/font/font.desc
#font = ~/.mplayer/font/DejaVuSerif.ttf
#menu-startup=yes # http://www.linuxjournal.com/article/9787
#menu=yes
#subfont-autoscale=3
#subfont-osd-scale=8
#subfont-text-scale=8
#subpos=50
#spuaa=4
#osdlevel=3
ass = yes
unicode = yes
utf8 = yes
#ao = alsa:noblock:device=hw=0.0
#amode=1:
# oss options
mixer = pcmC0D0c,pcmC0D0p,pcmC0D2c,pcmC0D6c,pcmC0D6p,seq,timer
#mixer-channel = Headphone,PCM,Internal
# EOF oss #
srate = 48000
stereo = 0
#extrastereo = mul #2.5
channels = 2 # 2 stereo, 4 surround, 6 full 5.1
double = yes
vo = gl2
framedrop = yes
# Direct rendering
dr = yes
# Hitta undertitlar
sub-fuzziness = 1
slang = sv,se
sid = 0
# Wiedescreen
monitoraspect = 4:3
#cache = 8192
#cache = no
#vo = fglrx
#vo = radeon
#yuv = 0
vm = yes
monitor-hfreq = 31.5k-50k,79k
monitor-vfreq = 40.0-150.0
##
## vertical frequency range
##monitor-vfreq = 50-90
## Från min xorg.conf
##HorizSync    31.5 - 79.0
##VertRefresh  40.0 - 150.0
### End ##
prefer-ipv4 = yes
#list-options = yes
Lycka till!

/Jens
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

element

Post by element » 16 November 2008, 18:20

JO wrote:MPlayer går dessutom att med pressition, konfigurera manuellt i en riktig textfil.
~/.mplayer/config en exempelfil:

# Write your default config options here!
mixer = hw:0,0
ao = alsa:noblock:device=hw=0.0,amode:1:,alsa5,oss,sdl
subfont-encoding = unicode
subcp = 'windows-1250'
font = ~/.mplayer/font/font.desc
#font = ~/.mplayer/font/DejaVuSerif.ttf
#menu-startup=yes # http://www.linuxjournal.com/article/9787
#menu=yes
#subfont-autoscale=3
#subfont-osd-scale=8
#subfont-text-scale=8
#subpos=50
#spuaa=4
#osdlevel=3
ass = yes
unicode = yes
utf8 = yes
#ao = alsa:noblock:device=hw=0.0
#amode=1:
# oss options
mixer = pcmC0D0c,pcmC0D0p,pcmC0D2c,pcmC0D6c,pcmC0D6p,seq,timer
#mixer-channel = Headphone,PCM,Internal
# EOF oss #
srate = 48000
stereo = 0
#extrastereo = mul #2.5
channels = 2 # 2 stereo, 4 surround, 6 full 5.1
double = yes
vo = gl2
framedrop = yes
# Direct rendering
dr = yes
# Hitta undertitlar
sub-fuzziness = 1
slang = sv,se
sid = 0
# Wiedescreen
monitoraspect = 4:3
#cache = 8192
#cache = no
#vo = fglrx
#vo = radeon
#yuv = 0
vm = yes
monitor-hfreq = 31.5k-50k,79k
monitor-vfreq = 40.0-150.0
##
## vertical frequency range
##monitor-vfreq = 50-90
## Från min xorg.conf
##HorizSync    31.5 - 79.0
##VertRefresh  40.0 - 150.0
### End ##
prefer-ipv4 = yes
#list-options = yes
Lycka till!

/Jens
vart ska jag ladda ner mpplayer och ska jag göra en ny textfil ock kopiera in det du skickkkkade ?

JO

Post by JO » 16 November 2008, 19:22

Det troliga är att den redan ingår i distributionen, men det går utmärkt till att bygga själv från källkod.
http://www.mplayerhq.hu/design7/news.html
Då behöver du även ett antal codecs. all-20071007.tar.bz2 brukar gå bra, när den tarbollen inehåller, det viktigaste i codecsväg.
http://www.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/codecs/
Dessa codecs läggs företrädesvis i /usr/local/lib/codecs/
Brukar även symlänka till /usr/lib/

bash-3.1$ cd /usr/local/lib/codecs/
bash-3.1$ ls
qt5dlls  qt63dlls  qt65dlls  rp8codecs  rp9codecs  win32  xanimdlls
bash-3.1$ cd /usr/lib/codecs
bash-3.1$ ls
qt5dlls  qt63dlls  qt65dlls  rp8codecs  rp9codecs  win32  xanimdlls
bash-3.1$ cd ..
bash-3.1$ ls -l codecs
lrwxrwxrwx 1 root root 22 2008-05-03 11:38 codecs -> /usr/local/lib/codecs/
bash-3.1$
När jag ändå har /usr/local/ på en separat partition. Där kommer även installationen att läggas.
Har mitt eget hämta och uppgrade script, vilket kanske tydliggör en del.

#!/bin/sh
set -e
CWD=$(pwd)
cd /home/jens/src/work/build/
svn checkout svn://svn.mplayerhq.hu/mplayer/trunk mplayer
#cd /home/jensa/src/work/build/buildscript/mplayer/
cd /home/jens/src/work/build/mplayer/
#make clean
#svn update #--revision HEAD
# configuration mplayer
./configure \
--codecsdir=/usr/lib/codecs/ \
--win32codecsdir=/usr/lib/codecs/win32/ \
--xanimcodecsdir=/usr/lib/codecs/xanimdlls/ \
--realcodecsdir=/usr/lib/codecs/rp8codecs/ \
--enable-theora \
--enable-menu
# kör make
exec make -j4
Konfigurationsprogramet bör hitta, var dina codecs finns automatiskt, men kan anges även det.
Observera att detta är kommandoradsversionen och har inget gränssnitt (UI).
Det ska även finnas en tutorial, i FAQ delen av forumet.
Använd mina exempelfiler som mallar, inte bara klippa klistra. Så det blir en del mekande, men det lönar sig i längden.

/Jens

linuxamd

Post by linuxamd » 8 February 2009, 20:18

andersajja wrote:Det finns ett antal varianter av Linuxkärnan och det finns ett otal operativsystem byggda kring kärnan Linux.
Vilket GNU/Linux du väljer att pröva är helt upp till dig själv. Ett förslag är Ubuntu ( http://ubuntu-se.org/drupal/download ) som är relativt enkelt att lära och har en skaplig användarbas. En annan variant är Debian ( http://www.debian.org/CD/ ) som Ubuntu bygger på (kan ses som moder/fader till Ubuntu) men som sagt det finns ett otal andra att välja på ( http://distrowatch.com/ ).

Det är inget problem att få ett eller flera olika GNU/Linux att samsas med Windows men du rekommenderas att se till att du använder flera diskar för att förenkla lite för dig själv. Du måste även veta vilken arkitektur du har. Så du inte försöker installera fel variant av Linuxkärna (exempelvis försöker installera en kärna för x86 på en AMD eller tvärt om).

Vad ska disten heta om man ska ha en för AMD processorn då? Vilka distar har stöd för AMD?

JO

Post by JO » 8 February 2009, 20:30

Vanligen inget bekymmer, när huvudsaken är x86 kompatibilitet. Det du ska se upp med, är skillnaderna för x86. 386, 486 586 osv.
Du kan altså inte installera en 686, på en 586 plattform. Men det omvända går bra, om det inte är en pecialbyggd kärna/programvara, specifik för plattformen vilket det sällan är.

Vänligen/Jens O.

linuxamd

Post by linuxamd » 8 February 2009, 21:15

Vad har jag då?
Detta är min dator:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/docu ... =c00443543

Är det en 586 eller?

vfr

Post by vfr » 8 February 2009, 21:55

Det bör gå bra med vilken standarddistro som helst. Processorn spelar liten roll i detta fall då det är "modern" maskin. Du får alltså inte problemet med att köra en distro kompilerad för en ny maskin på gammal hårdvara.

linuxamd

Post by linuxamd » 8 February 2009, 22:10

Men vad räknas min processor som, 586 eller?

vfr

Post by vfr » 9 February 2009, 22:04

Strickt sett ingendera eftersom det är en AMD-processor. Sedan gör man väl förvisso en del jämförelser däremellan också. I vilket fall så är 586 gamla Pentium (alltså ur-Pentium som är antik idag). Jag vet ärligt talat inte om dessa beteckningar ens vidhålls på moderna processorer. Efter 586 har det iallafall kommit P2, P3, P4 och Core2 och I7-arkitekturerna på Intel-sidan. Någonstans i det här började ju även Intel implementera instruktioner från AMD:s 64-arkitektur för att göra förvirringen fullständig.

JorjanKlykan1973

Post by JorjanKlykan1973 » 23 March 2009, 15:55

Så att du faktiskt kan köra linux på riktigt på datorn. När du tröttnat på linux kan du sedan enkelt gå in i lägg till / ta bort program i windows och ta bort det. Toksmidigt!. För övrigt så kommer de senaste versionerna av Ubuntu med en cool liten feature kallad wubi, som gör att om du stoppar in skivan i din dator när windows är igång så kan du installera det bredvid windows.

--------------------------------
Ljud Bra Musik

Post Reply