SverEX Linux v1 LiveDVD - en svensk linuxdistribution

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
exton

SverEX Linux v1 LiveDVD - en svensk linuxdistribution

Post by exton » 27 November 2008, 12:16

Sugen på att testa något helt nytt?

En första version av SverEX Linux byggt från "ingenting" (av mig) är nu klar för hämtning under DOWNLOADS på LINUX.EXTON.NET. SverEX innehåller bl a OpenOffice 3.0, Firefox 3.0.4, Opera 9.62, Thunderbird 2.0.0.17, aMule 2.2.2 (fildelning), gFTP 2.0.18, Thunar 0.9.3 (filhanterare), Apache 1.3.41 (webbserver), Cups 1.3.8 (skrivarhantering - med stöd för "alla" skrivare), Samba 3.2.4 med SWAT (webbadministration), Wicd 1.5.4 (nätverkshantering), Gimp 2.6.1 (photoshopdödaren?), Vlc 0.9.6 (universell mediaspelare), SMPlayer 0.6.5.1 (spelar upp bl a AVI-filer) och Qt 4.4.3 Open Source Edition (för utveckling av öppen-källkodsprogram). Kernel: 2.6.27.3-exton.net med stöd för "all" slags hårdvara.

Som fönsterhanterare används Fluxbox 1.1.1. Mest för snabbhetens skull, men också för att hålla nere systemets storlek. Bl a p g a installationerna av OpenOffice, Qt4 och alla övriga utvecklingsverktyg ligger systemet ändå på DVD-nivå. (F n 1360 MB).

Allting i SverEX (utom Qt4) är på svenska. Alla program (utom Firefox,Thunderbird och Opera) är installerade från källa/source. Jag är mycket tacksam för förslag på andra lämpliga/nödvändiga program att ta med i SverEX Linux.

Den som installerar SverEX till hårddisk kommer själv att kunna installera nya program. Dock i princip enbart från källa/source. På så sätt är SverEX likt CRUX (en annan svensk linuxdistribution) och t. ex. Gentoo Linux. Mindre program m m kan emellertid installeras med RPM (Redhat Package Manager) i SverEX.

SverEX kan alltså installeras till hårddisk. Det finns dock inget installationsprogram. En klar brist, som jag ska försöka åtgärda. Vidare finns inget "SverEX Linux Repository". Det ska jag också försöka få till. Den som - efter installation till hårddisk - vill installera extra program (t. ex. aMSN som jag "glömde" ta med) får nu tills vidare ladda hem senaste källkod/source från t. ex. programutvecklarnas hemsida.

Tankar bakom tillkomsten av SverEX
Från början hade jag inga särskilda sådana, men nu verkar det som om SverEX kan komma att passa den lite mera avancerade linuxanvändaren eller "nybörjare" som inte är rädda för att inhämta ny information/kunskaper. Den som installerar SverEX till hårddisk har alla möjligheter att själv fortsätta att bygga ut systemet utan alltför stora ansträngningar/svårigheter. I och med att jag installerat bl a Gimp och Vlc från källa/source torde de flesta andra program också kunna installeras. D v s alla olika "beroendeprogram" av senaste version (som fordras bl a för Gimp 2.6.1 och Vlc 0.9.6) är redan installerade.

Se en skärmdump av skrivbordet HÄR. Läs mera HÄR.

Jag är tacksam för om alla intresserade linuxanvändare testar SverEX Linux och pekar på brister (så ska jag försöka rätta till dessa i kommande versioner).
Image

li

Re: SverEX Linux v1 LiveDVD - en svensk linuxdistribution

Post by li » 27 November 2008, 16:33

En fråga:

Har du utgått från gentoo, som anses vara en meta-distribution, när du byggde ditt system?
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

exton

Post by exton » 27 November 2008, 16:58

Nej, såsom framgår av mitt inlägg (väl?) har jag inte det.
Image

li

Post by li » 29 November 2008, 14:03

Någon grund hade du väl där du byggde allt nödvändigt första gången.

Jag ser gentoo som den optimala distributionen, men där det tyvärr finns stora brister.

Flera gånger har jag byggt sönder systemet och tvingats backa och leta fel. Flera gånger har vitala delar som internetuppkoppling och modem lagt av. :-?
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

exton

Post by exton » 29 November 2008, 22:16

li!

Jag har byggt ett Gentoo-baserad livesystem en gång för snart tre år sedan. Du kan läsa om Exton-Gentoo HÄR. Den disten kunde/kan dock inte installeras till hårddisk.

Testa gärna SverEX. Du kommer inte att hitta något från Gentoo. Jag har emellertid använt några init/bootscript från LFS (Linux from Scratch) dessa kan du möjligen hitta.

Såvitt jag kunnat konstatera vid mina testkörningar på olika datorer fungerar SverEX mycket bra. D v s inget "krashar". Systemet är också mycket snabbt, särskilt när det körs från hårddisk. Uppstarten och nerstängningen av systemet sker på några få sekunder. Snabbare än något annat linuxsystem jag har testat. (Jag har testat många).

I dagsläget har alltså SverEX ändå två stora brister. Det finns inget installationsprogram och inget SverEX Linux Repository. Dessa brister ska jag försöka åtgärda.

Jag är tacksam för om alla intresserade linuxanvändare testar disten och kommer med förbättringsförslag. Förslagen kan postas här, på LINUX.EXTON.NET eller på någon annan linuxsajt. Det går också att kontakta mig direkt på info@exton.net.

På sikt är det meningen att SverEX Linux ska bli/vara ett fulländat linuxsystem.
Image

Post Reply