Vilken dist? *rookie*

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
nysa

Vilken dist? *rookie*

Post by nysa » 4 February 2009, 23:21

Hej allihopa.
Gör "debuten" nu här på forumet och har alltid varit intresserad av att testa nytt OS.
Har kört lite ubuntu men inte fått det att fungera korrekt med min dator.
Det följande i hårdvaruvägar har jag i burken:
* GeForce 8600 GTS 256 mb
* AMD phenom Quad Core 2.3 Ghz
* 4 GB ram Pc6400
* 500 GB sata disk
* Sata DVD-Rw brännare.

Det gör jag gör på min dator:
* Spelar de senaste spelen
* Mycket design i photoshop
* Mycket kodningar i html, php & mysql
* Samt så blir det editering av film
* Mycket multi-tasking. Bl.a Kod och design samtidigt.
Oftast använder jag adobes mjukvaror.

Har aldrig haft vidare svårt att lära mig saker inom data.
Ubuntu tog inte vidare lång tid att lära sig, dock så krånglade mina grafikdrivare så kunde inte spela b.la World of Warcraft eller Mirror's Edge.
Dock så kanske inte Ubuntu är en "spelares" lösning?

li

Re: Vilken dist? *rookie*

Post by li » 5 February 2009, 16:23

En lärorik dist är gentoo, där bygger man upp allting från källkod. Alltså, källkoden kan på olika sätt anpassas för just din dator före kompilering. FreeBSD fungerar på liknande sätt, men BSD-världen är tyvärr mindre än linux.

Många windowsprogram kan köras i linux med hjälp av emulatorn "wine".
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

mulle12

Post by mulle12 » 28 February 2009, 15:58

Jag själv har testat lite olika, som tex: Debian, Ubuntu och lite snabbt Fedora. Jag gillade Debian bäst, och kör det som OS på både min server och laptop nu.

Om du ska spela dom senaste spelen så är det väl inte så jättevärt att byta till någon linuxdist, då inte alla spel fungerar under Linux. Många funkar, men inte alla. Jag fick tex inte igång NHL08/NHL09.

Som li skrev, så kanske Gentoo är den bästa i ditt fall, om nu inte Ubuntu/Debian går att få igång ordentligt. Jag har själv aldrig testat Gentoo, men om det går att "skräddarsy" för just ditt system så borde det vara det bästa alternativet.

Lycka till!

Ekensten

Post by Ekensten » 7 March 2009, 14:36

Det låter som om du skulle vilja stanna kvar i Windowsvärlden då du använder mestadels MS-applikationer. Men om jag nu bortser från dom sakerna;

LFS - Linux from scratch, du bygger egentligen en helt ny dist efter dina behov. Oerhört lärorik och du lär dig använda ett linuxsystem väldigt snabbt och bra då hela deras manual för att sätta upp ett LFS-system egentligen enbart är där för att lära dig hur ett system verkligen byggs upp. Jag använder det själv, inte direkt för att lära mig, utan för att jag finner det oerhört personligt. Dessutom så får du inte med en massa lululs som i alla andra distar.

Gentoo - Visst, det är ett bra system då du får lära dig att arbeta mycket i terminal, såsom LFS, men jag har aldrig egentligen tyckt om det. Om man nu vill se Terminalen fylld med "A great wall of text" så kan man lika gärna använda sig utav LFS då du kommer få kompilera allt även i detta system.

Debian - Ett system som ligger mig nära hjärtat. Ett bra system att börja med då installationen inte är något knackig att ta sig igenom. Du får ett system med en oerhört bra pakethanterare; APT, där du slipper kompilera allt.

Ubuntu - "Ubuntu är ett gammalt afrikanskt ord som betyder "Jag kan inte konfigurera Debian"" och det är ungefär vad det är. Å andra sidan så tycker många om systemet och jag måste väl backa för majoriteten "8 billion flies can't be wrong, eat shit". Bygger på samma system som Debian, d.v.s. att du får bland annat APT. Ytterligare ett bra system för nybörjare, dock så har jag aldrig gillat det där med automatiserad konfigurering då du egentligen inte vet vad som händer.

Nu till dilemmat av att du vill använda dig utav massa Windowsprogram. Det finns två saker som emulerar windowsprogram mycket bra; Wine och Cedega. Om inte det skulle funka så föreslår jag att du installerar antingen VirtualBox eller VMware och genom det emulerar Windows XP/Vista/Windows 7. Dessutom så är VMware pågång med emulation av 3D-acceleration och annat myspys vilket gör att man kan faktiskt köra vissa spel genom det.
Somebody managed to get a hand on an internal beta build of VMware Fusion whose UI offers a way to accelerate 3D graphics in virtual machines, and even made a video of some serious 3D gaming action in Fusion.
Film: http://www.youtube.com/watch?v=FgL9yX9- ... re=related
Visst, det går inte jättesnabbt, men man får tänka på att det är betan.

Jag hoppas ovanstående kommer att vara till någon hjälp. Det finns många distar där ute som förmodligen tillfredsställer dina behov mer än dessa, men detta var bara ett smakprov vad som kommas skall.
LFS 6.4, 2.6.28.7 samt Debian Lenny amd64, 2.6.28.7

erik_persson

Post by erik_persson » 8 March 2009, 00:55

nysa wrote:Hej allihopa.
Gör "debuten" nu här på forumet och har alltid varit intresserad av att testa nytt OS.
Har kört lite ubuntu men inte fått det att fungera korrekt med min dator.
Det följande i hårdvaruvägar har jag i burken:
* GeForce 8600 GTS 256 mb
* AMD phenom Quad Core 2.3 Ghz
* 4 GB ram Pc6400
* 500 GB sata disk
* Sata DVD-Rw brännare.

Det gör jag gör på min dator:
* Spelar de senaste spelen
* Mycket design i photoshop
* Mycket kodningar i html, php & mysql
* Samt så blir det editering av film
* Mycket multi-tasking. Bl.a Kod och design samtidigt.
Oftast använder jag adobes mjukvaror.

Har aldrig haft vidare svårt att lära mig saker inom data.
Ubuntu tog inte vidare lång tid att lära sig, dock så krånglade mina grafikdrivare så kunde inte spela b.la World of Warcraft eller Mirror's Edge.
Dock så kanske inte Ubuntu är en "spelares" lösning?
Varför ska du byta os om du kör program som enbart finns till windows?
Spela de senaste spelen - krångligare med linux om det ens går att få igång windows-spel
photoshop - det finns inte något program för linux som kan konkurrera med photoshop för bildbehandling. Gimp är ok, men är klart sämre. Möjligen skulle du kunna få igång photoshop men det är tveksamt. Dessutom behöver du väl färghantering om du använder photoshop. Det jag skulle göra om jag körde mycket adobe-program var att gå över till os x, i varje fall om jag använde xp.
Kodning går förträffligt i linux.

På din beskrivning låter det som att os x är det bäst lämpade os:et.

/erikp

hankfer

Post by hankfer » 14 April 2009, 14:48

Om Du är van att köra Windows och du vill inte plugga för mycket i början - då starta med Mandeiva 2009.

Post Reply