Simply the best

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
exton

Simply the best

Post by exton » 14 April 2010, 09:44

Jag vill tipsa alla - särskilt nybörjare - om nya PCLinuxOS 2010, som jag gjort en svensk remaster av. Jag förutspår att PCLinuxOS snart kommer att gå om Ubuntu i popularitet!

På nya PCLinuxOS-EXTON 2010 LiveDVD finns de flesta och bästa av alla stabila linuxprogram. Bl a nya KDE 4.4.2, Firefox 3.6, Midori 0.2.2, aMSN 0.98.1, aMule 2.2.6, Samba (anslut till windowsdatorerna i ditt nätverk), Wine 1.1.37, OpenOffice.org 3.2, Scribus 1.3.5.1, Emacs 23.1.1, K3b 1.91.0, VirtualBox 3.1.4 OSE (OS-emulator) och Gimp 2.6.8. Vidare Compiz 0.8.4 för 3D-support. Nästan alla program är på svenska. PCLinuxOS 2010 är baserat på Mandriva 2010. PCLinuxOS har också en del inslag av Debian/Knoppix. (Bl a apt-get/Synaptic).

All ”normal” hårdvara igenkänns och konfigureras under uppstarten. PCLinuxOS 2010 har samma förnämliga automatiska hårdvarukonfiguration som KNOPPIX v6.1 eller Ubuntu 9.10. Härtill bidrar bl a att PCLinuxOS 2010 använder kernel 2.6.32.10.

Systemspråket och så gott som alla program är alltså på svenska. Till några få program finns inte svenska översättningar att tillgå. Det gäller t. ex. Emacs och Beaver.

PCLinuxOS-EXTON 2010 kan remastras med ett enda kommando, som faktiskt också bara består av ett enda ord.

Min första version av PCLinuxOS-EXTON 2010 var klar redan 100323. Nu aktuell version innehåller uppdateringar av program i storleksordningen 300 MB. Den här versionen (100412) kan också laddas ner från Svenska Linuxföreningens server.

Unik/världsunik
Under åren 2008-2009 var mina remasters av Mandriva alldeles världsunika (såvitt jag vet). Remastermetoden mklivecd, som utvecklats av mannen (Bill Reynolds – Texstar) bakom PCLinuxOS (som alltså bygger på Mandriva/Mandrake), fungerade inte på Mandriva fr o m version 2008. Inte heller Mandrivas egen remastermetod fungerade. I och med tillkomsten av MCNLive Kris BETA och nya PCLinuxOS 2010 gäller inte längre det nyssnämnda. MCNLive har tagit över projektet mklivecd. I PCLinuxOS heter remastermetoden numera mylivecd.

Popularitet
Ubuntu är 1:a på distrowatch.coms ”topplista” över världens just nu mest populära linuxsystem. PCLinuxOS ligger 4:a på samma lista, vilket bara kan betyda att linuxfolket ännu inte upptäckt vilket förnämligt linuxsystem nya PCLinuxOS 2010 är. Den som inte gillar PCLinuxOS gillar nog inte Linux överhuvudtaget.

Hämtning
ISO-filen hämtas på Svenska Linuxföreningens server. (Gäller version 100412).

md5sum för PCLinuxOS-EXTON 2010

Se en skärmdump av PCLinuxOS-EXTONS 3D-skrivbord HÄR. Läs mera HÄR.

li

Re: Simply the best

Post by li » 14 April 2010, 13:32

UBUNTU är ett afrikanskt ord som betyder:

"Linux för dem som tycker att alla andra distributioner är för svåra." :D
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 14 April 2010, 14:17

exton wrote:Den som inte gillar PCLinuxOS gillar nog inte Linux överhuvudtaget.
Ha, ha, ha... skön floskel!

exton

Post by exton » 14 April 2010, 19:26

Ja, jag brukar svänga mig med sådana ibland. Ett av mina "fel".
Image

kenth

Post by kenth » 25 April 2010, 03:32

tjena! är total nybörjare på linux. Men laddade hem detta å körde cd men de ville ha ett lösenord efter uppstarten? mvh kenth

klein

Post by klein » 25 April 2010, 08:30

Testa Ubuntu 9.10 ..
kenth wrote:tjena! är total nybörjare på linux. Men laddade hem detta å körde cd men de ville ha ett lösenord efter uppstarten? mvh kenth

kenth

Post by kenth » 25 April 2010, 18:40

Tack för rådet:) har laddat och installerat ubuntu nu verka vara bra men ha problem med att den inte hitta det trådlös nätet. Fick ingen uppkoppling med sladd heller. Men ja vet att routern fungera då ja surfa med mobilen genom WiFi just nu. Något tips? Tack på förhand mvh Kenth

kenth

Post by kenth » 25 April 2010, 22:12

Fasen hitta inget som hjälper.. läste på tråden nätverk där man kanske skulle ställt denna fråga men stod inget ja fattade att göra.. men kolla i terminalen så hitta den båda korten som jag fattade iallafall men få ingen kontakt. Stå förövrigt no dhcpoffers received. No working leases in persistent database - slepping. Vad betyder det?

exton

Post by exton » 25 April 2010, 22:18

kenth!

Lösenordet för linux och root är stocksund. (I PCLinuxOS-EXTON 2010). Läste du inte HÄR?
Image

kenth

Post by kenth » 25 April 2010, 22:47

Missade de tyvär men tack kan testa med den nu för ja ha kört fast. Tack så mkt lär återkomma strax igen :)

kenth

Post by kenth » 25 April 2010, 23:03

Kör PClinuxlive nu jädra smidigt å snyggt och framförallt ja kom in på nätet=) Kör genom cdn nu men de ska väl bara vara att formatera å installera. nu ha ja inte kollat om ja kan installera ljudkort å grafikkort helt men det ska väl inte vara så stora problem bara man ha internet. Tack så mycket för hjälpen. Mvh kenth

klein

Post by klein » 25 April 2010, 23:47

Hitta den kortet? Det vanligaste problemet när ubuntu inte fungera med trådlöst, att den saknar stöd för chipet sköter den trådlösa i din dator.

Om du skriver följande

Code: Select all

sudo -s
lshw
Sedan klipper ut det som lshw ger och posta på foruemt, så är det lättare att hjälpa dig.
kenth wrote:Tack för rådet:) har laddat och installerat ubuntu nu verka vara bra men ha problem med att den inte hitta det trådlös nätet. Fick ingen uppkoppling med sladd heller. Men ja vet att routern fungera då ja surfa med mobilen genom WiFi just nu. Något tips? Tack på förhand mvh Kenth

exton

Post by exton » 26 April 2010, 18:10

kenth!

Du ska inte behöva "installera ljudkort å grafikkort". Det finns inbyggt stöd för alla kända grafik- och ljudkort. Det är en av finesserna med PCLinuxOS.
Image

exton

Post by exton » 26 April 2010, 18:50

I mitt "ursprungsinlägg" (100414) ovan skriver jag att PCLinuxOS 2010 ligger fyra på distrowatch.coms "topplista" över världens just nu mest populära linuxsystem.

Jag kan meddela att PCLinuxOS 2010 just nu (100426) ligger tvåa (efter Ubuntu 9.10) på ovannämnd topplista. Fortfarande lite svårt att förstå, men...
Image

miixter

Post by miixter » 1 May 2010, 23:38

Testade pclinuxos då det såg intressant ut.

Fösta intrycket är bra, trevligt, rent, utseende, finns dock en del att göra rent grafiskt. Disten känns rapp, responsiv, de flesta tillbehör en vanlig användare behöver finns där. Måste säga att kontrollcenter för inställningar mm ser riktigt bra ut och verkar fungera också. Där finns åtkomst till allt från keyboard layout till firewall och inställningar för anslutning till diverse nätverkstjänster. Saknas dock social media integration per default.

Standard webläsaren är Firefox, flash förinstallerat, bra eller dåligt välj själv.

När jag skulle installera java plugin till webläsaren stötte jag på patrull första gången. Pclinux os har tillgång till Synaptics för hantering av RPM'er, hittade där java 1.6, bra tänkte jag, markerar för installation, klick next, apply, tugga tugga, går segt (säkert udda default repositories) installationen hinner inte börja förrän ett felmeddelande säger att det saknas vissa paket. Det visar sig att java paketen saknas och därmed fallerar Java 1.6 installationen. Även mplayer pluginen har vissa problem att gå in som den skall. Jag installerar senare Java 1.5 vilket fungerar och pluginen dyker upp som den skall i Firefox.

När jag skall sätta upp en vpn tunnel som kräver tun modulen visar det sig att den är förkompilerad i kernelen och finns inte som modul vilket medför att jag inte får igång den vpn klient jag vill använda, ett minus för att jag behöver denna funktion vilket alla kanske inte gör.

Installationen till disk gick inte att utföra pga att installationsprogrammet stängde ned sig utan något felmeddelande alls, visade sig, efter att jag startat den från ett shell, att programmet krachade pga att den inte kände igen en av partitionerna på min dator. Att inte visa något felmeddelande är inte alls bra, man vill inte börja felsöka program det första man gör om man skall installera en dator som är till för att användas.

Summa summarum, imponerade från start, kan kanske bli något men fortfarande för mycket "beta" över denna dist.

/mixter
Key power of Linux - freedom to choose.

exton

Post by exton » 4 May 2010, 00:34

Det går att hitta "fel" i alla linuxdistar vid körning på olika datorer. (Apropå ditt påstående/konstaterande att PCLinuxOS skulle vara att betrakta som "BETA").
Image

miixter

Post by miixter » 4 May 2010, 08:16

miixter wrote:Testade pclinuxos då det såg intressant ut.

Fösta intrycket är bra, trevligt, rent, utseende, finns dock en del att göra rent grafiskt. Disten känns rapp, responsiv, de flesta tillbehör en vanlig användare behöver finns där. Måste säga att kontrollcenter för inställningar mm ser riktigt bra ut och verkar fungera också. Där finns åtkomst till allt från keyboard layout till firewall och inställningar för anslutning till diverse nätverkstjänster. Saknas dock social media integration per default.

Standard webläsaren är Firefox, flash förinstallerat, bra eller dåligt välj själv.

När jag skulle installera java plugin till webläsaren stötte jag på patrull första gången. Pclinux os har tillgång till Synaptics för hantering av RPM'er, hittade där java 1.6, bra tänkte jag, markerar för installation, klick next, apply, tugga tugga, går segt (säkert udda default repositories) installationen hinner inte börja förrän ett felmeddelande säger att det saknas vissa paket. Det visar sig att java paketen saknas och därmed fallerar Java 1.6 installationen. Även mplayer pluginen har vissa problem att gå in som den skall. Jag installerar senare Java 1.5 vilket fungerar och pluginen dyker upp som den skall i Firefox.

När jag skall sätta upp en vpn tunnel som kräver tun modulen visar det sig att den är förkompilerad i kernelen och finns inte som modul vilket medför att jag inte får igång den vpn klient jag vill använda, ett minus för att jag behöver denna funktion vilket alla kanske inte gör.

Installationen till disk gick inte att utföra pga att installationsprogrammet stängde ned sig utan något felmeddelande alls, visade sig, efter att jag startat den från ett shell, att programmet krachade pga att den inte kände igen en av partitionerna på min dator. Att inte visa något felmeddelande är inte alls bra, man vill inte börja felsöka program det första man gör om man skall installera en dator som är till för att användas.

Summa summarum, imponerade från start, kan kanske bli något men fortfarande för mycket "beta" över denna dist.

/mixter
Visst man kan påstå att alla A är B också.

/mixter

exton

Post by exton » 4 May 2010, 17:06

Jag glömde säga att det går att hitta "fel" i alla OS (inte bara i linuxdistar) om man anstränger sig.
Image

miixter

Post by miixter » 4 May 2010, 18:24

miixter wrote:Testade pclinuxos då det såg intressant ut.

/mixter
Visst.

/mixter

Post Reply