Ett orginellt/unikt kinesiskt linuxsystem på svenska

Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX. Exempel på fria UNIX:ar FreeBSD { PCBSD }, OpenBSD, NetBSD , Linux { Debian, RED HAT/Fedora, Slackware, SuSE, Ubuntu , Knoppix och mfl } och OpenSolaris.
Post Reply
exton

Ett orginellt/unikt kinesiskt linuxsystem på svenska

Post by exton » 28 April 2010, 10:04

Jag har gjort en svensk remaster av det kinesiska linuxsystemet CDlinux 0.9.6. CDlinux is a compact distribution of GNU/Linux. The name is a synonymous of “Compact Distro Linux”. It is small in size, yet rich in features. CDlinux använder kernel 2.6.33 och skrivbordsmiljön Xfce 4.6.1. Systemet kan lätt installeras på en USB-sticka och/eller på din C-disk (C:\) eller annan vfat- eller NTFS-formaterad disk. Det sistnämnda installationsalternativet gör att linuxsystemet CDlinux är helt unikt (såvitt jag vet). Om du sedan tidigare har ett linuxsystem på din dator och använder GRUB som starthanterare behöver du inte ens bränna till skiva innan "installation" till hårddisk kan ske. D v s du "installerar" systemet direkt från ISO-filen. Läs mera härom på min INFO-sida.

Originalsystemet är på 224 MB. Sedan jag lagt till fullt stöd för svenska språket och vissa tilläggsprogram m m har storleken ökat till 239 MB. Jag kallar min remaster för CDlinux-Exton.

Installerade program
Bl a Firefox 3.6.3, aMule, Skype 2.1, Gimp 2.6.8, SMPlayer 0.6.8, MPlayer (spela upp bl a AVI-filer), FileZilla 3.3.2.1, Transmission (bittorrent-klient) 1.92, Pidgin, TestDisk 6.11, GParted 0.5.2, Wicd Network Manager 1.7.0 och Samba - kom åt dina windowsdatorer i ditt nätverk. Dina ev. skrivbehov klaras av med AbiWord 2.8.3. Många (men långt ifrån alla) program, systemspråket och skrivbordsmiljön Xfce är på svenska.

HÄMTNING
CDlinux-Exton ligger på Svenska Linuxföreningens server och hämtas gratis HÄR.
md5sum för ISO-filen, som är på 239 MB.

Se en skärmdump av skrivbordet HÄR. Läs mera HÄR.
Image

li

Re: Ett orginellt/unikt kinesiskt linuxsystem på svenska

Post by li » 28 April 2010, 18:00

Icke unikt.

Man kan loop-montera linux filsystem på exempelvis windows filsystem ntfs. Det funkade hyfsat när jag testade. Fördelen är att man slipper partitionera om micrsofts hårddisk. Se exempelvis:

http://wubi-installer.org/
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

exton

Ett originellt/unikt kinesiskt linuxsystem på svenska

Post by exton » 28 April 2010, 19:32

Ja, Wubi kände jag givetvis till. Det är ungefär som coLinux, som jag gjort några remasters av. T. ex. coLinux-Exton Gentoo DeLuxe och coLinux-Exton (Debian). Wubi är kanske ännu mera likt Portable_Ubuntu, som jag också gjort en remaster av. Den kallar jag Portable-Ubuntu-sv-Exton. Wubi och coLinux kan sägas utgöra samma typ av system som Topologilinux. CDlinux skiljer sig i väsentliga avseenden från nu nämnda system, varför jag fortfarande vill hävda att CDlinux är unikt/originellt.
Image

Post Reply