mer minne hjälper inte, vad ska jag göra?

Hårdvara och Linux.
Post Reply
diddi

mer minne hjälper inte, vad ska jag göra?

Post by diddi » 13 December 2003, 20:44

hej!

Jag har nu under en tid undersökt en dator jag har som är gateway/filserver, och problemet med den är det att när jag gör större saker, som att lyssna på musik, tanka större filer från/till den, kopiera från skiva över till hårddisken etc. som belastar den på ett eller annat sätt, så dör den. Eller iallafall hela nätverket.

Jag har pratat med andra som kan en del om datorer, och de säger att jag bör ta en titt på minnet, vilket jag då har gjort. Med programet "top" har jag kollat hur mycket minne jag har ledigt, och det står nästan ständigt på 3mb ledigt (det är 128mb sdram i den).
så jag kastade in 128mb extra, för att se om det skulle hjälpa, till min förvåning när jag startade "top" så står "ledigt minne" nästan ständigt på 4mb.

varför gör den så?
kan det vara därför nätverket dör?

Hjälp!
/Diddi

Getrb

Post by Getrb » 13 December 2003, 21:11

Nope det är normalt att du använder det minne som finns tillgängligt i Linux.
Om andra processer önskar tillgång till minnet växlar den helt enkelt ut oanvänt minne i den mån det finns tillgängligt.

Hårdvarufel? Felaktigt konfigurerad maskin.. Inbyggt nic i moderkortet? Drivisarna dit skulle jag se över först o främst. Överhettad propp?

Några felmeddelanden?

Musikspelandet är det ett faktum vid varje krash?
(Där finns massor av grejer att trimma om man vill. Eller kanske rent av byta ljudserver till tex. Alsa.)

diddi

Post by diddi » 13 December 2003, 21:37

Ook,

jag har 2st 10/100mb nätverkskort som Inte är inbyggt, det ena är full-duplex och det andra är half-duplex (stör det varandra?).

Vad menar du med "överhettad propp"?

De enda felmeddelandena jag kan läsa är från samba när den tappar kontakten, "Error: connection reset by peer".

I övrigt får jag inga fler felmeddelanden, mer än att i loggen "iptables" som loggar kern.*
så ser det ut precis som den log man får när man startar en dator... fast datorn startar inte om sig (iaf inte varje gång det dör, men det har hänt).

Musikspelandet - kör shoutcastserver LAN, och när nätverket dör, så dör även shoutcasten..
Det jag märker av är framförallt nätverket, eftersom det är min gateway, och internet dör då nätverket dör (logiskt), men ibland händer det att hela datorn hänger sig och jag kan inte ens komma in på den genom eget tangentbord och skärm (kör ssh annars).

Så vid större belastningar i nätverket så dör det...
vet inte om denna post kanske borde ligga under "nätverk", men jag får en känsla av att det är nåt hårdvarufel..
/Diddi

Getrb

Post by Getrb » 13 December 2003, 22:38

diddi wrote:Ook,
Vad menar du med "överhettad propp"?
Propp är ett slang för processor.
Att tex. "bara" köra på 300Mhz kan ev. visa om det är processorn det blivit något fel på.

Minnes-test finns det en bunt du kan prova med.
(RH och Suse m.fl. har detta på boot-cd'n.)

Ett annat nätverkskort o testa med.
Kontrollera gärna att minnen ide-kablar propp verkligen är ikörda i bott.

diddi

Post by diddi » 13 December 2003, 23:35

aah, ok ;)

Mjoo,det låter väl inte alldeles otänkbart att den kan vara det... tror jag =P

jag kör Slackware9.0, med en "propp" ;) på 400mhz (PII).

finns det något bra program för att kolla allt-i-ett, minnesstatus, cpu-användning+temp, etc etc. ?
/Diddi

panzar

Post by panzar » 14 December 2003, 12:47

Du har inte testat byta ut minnet? Kan ju vara trasigt.

Post Reply