dma timeout

Hårdvara och Linux.
Post Reply
OErjan

dma timeout

Post by OErjan » 11 April 2004, 10:40

jag blir knäpp.
har provat Debian, Slackware, Knoppix, win98, win2k (instalerade dem i en följd)
allt verkar funka ok med instalationen, men sedan efter en par minuter (mellan 1och 20) i den nyinstallerade distributionen börjar jag få dma timeout.

har en NY40Ghdd, nytt moderkort, ny cdrom, nya kablar, ny burk (medföljande psu på 400W), 512MB minne(beg) xp1700 CPU(beg) och ett nytt rtl8139 nic och inget mer (nää ingen floppy).
och ja, jag använder antistatarmband och matta. inget våld heller.

några ideer? min tanke var först hdd, men nu kollade jag (med tail /var/log/messages) och även cdrom är påverkad, kan det vara så att moderkortet är kass?
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

Kimmy

Post by Kimmy » 11 April 2004, 10:43

Tips... Posta gärna hela felmeddelandet, blir nog lättare för folk att hjälpa då... :)
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

trekkie78

Post by trekkie78 » 11 April 2004, 12:32

Det är inget "supernytt" chipset på moderkortet som gör att DMA inte kan användas riktigt ? Har för mig annars att man kunde få ett sånt där fel med vissa hårddiskar (tror det var WD). Hur sitter HDD och CD ? På samma snöre eller åtskillda ?

//trekkie

OErjan

Post by OErjan » 11 April 2004, 13:03

de sitter åtskillda. hela felmedelandet?? jisses det är ju typ MASSOR, det scrollar över skärmen i en DJ/&(& fart. hinner inte se mycket mer än dma timeout och 0x...... resten ändras för fort.
ett likadant kort funkade för en vecka sedan. samma leverantör. separata snören till diskarna, ATA133, så det är inte en 40ldare. jag blir knäpp.
jag ska försöka knäppa loggen inan det krashar.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...

OErjan

Post by OErjan » 11 April 2004, 14:15

glöm denna posting, disken krashade just spektakulärt, den drog moderkortet med sig.-) såg ut som en brunnen stubin på kabeln:-(
nåt REJÄLT fel i disken mao
Last edited by OErjan on 11 April 2004, 14:21, edited 1 time in total.

Kimmy

Post by Kimmy » 11 April 2004, 14:18

Shit! Attans vad surt... :( *tycka synd om*
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

Post Reply