Linuxkompatibelt moderkort ...
Linuxkompatibelt moderkort ...
Vad ska man tänka på när man köper moderkort, som ska fungera perfekt med Linux ?
-
Nforce3-chipset har ett smått problem med grub men det är enda problemet jag stött på en 10-20 olika datorer änsålänge... Så du kan nog ta i princip vilket som helst, enklare är om du letar upp något du är sugen på och sedan frågar om det funkar kanske?
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."
Vad sägs om detta:Lucifer888 wrote:... enklare är om du letar upp något du är sugen på och sedan frågar om det funkar kanske?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305496&cks=PLC
Tveksamt. ASUS är eller var åtminstone världens största tillverkare av moderkort (ECS gick om när någon stor PC-tillverkare valde ECS som leverantör av moderkort för ett par år sedan. Har säkerligen ändrats sedan dess). Dom använder precis samma chipset som andra tillverkare gör. Eventuella problem som SKULLE kunna uppstå eller finnas är ASUS snabba på att fixa med BIOS-uppdateringar! ASUS står för kvalitet och prestanda! :-]
//trekkie
//trekkie
Kör ett ASUS Terminator2 barebone. Det använder ATI-chipset på moderkortet. NIC, PCI, AGP osv. Har problem med NICet i vissa distar. Funkar bara i Slackware, Gentoo och Fedora hittils. Det är ett inbyggt 3com.
Sen ser det allmänt skumt ut (dock funkar allt perfekt).
Senaste stabila version av Ubuntu funkar inte alls. Den dör vid installationen när den försöker ladda cd-rom modulerna (har testat med två st olika cd-romer så det är inte det som är felet utan det är ubuntu som vägrar funka med moderkortet). Rätt ovanligt då Ubuntu har varit kännt för att stödja det mesta. Men jag har ju fastnat för Gentoo så jag har inga planer på att byta ifrån det
Sen ser det allmänt skumt ut (dock funkar allt perfekt).
Senaste stabila version av Ubuntu funkar inte alls. Den dör vid installationen när den försöker ladda cd-rom modulerna (har testat med två st olika cd-romer så det är inte det som är felet utan det är ubuntu som vägrar funka med moderkortet). Rätt ovanligt då Ubuntu har varit kännt för att stödja det mesta. Men jag har ju fastnat för Gentoo så jag har inga planer på att byta ifrån det

Code: Select all
0000:00:00.0 Host bridge: ATI Technologies Inc Radeon 9100 IGP Host Bridge (rev 02)
0000:00:01.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc Radeon 9100 IGP AGP Bridge
0000:00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc OHCI USB Controller #1 (rev 01)
0000:00:13.1 USB Controller: ATI Technologies Inc OHCI USB Controller #2 (rev 01)
0000:00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc EHCI USB Controller (rev 01)
0000:00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc ATI SMBus (rev 18)
0000:00:14.1 IDE interface: ATI Technologies Inc ATI Dual Channel Bus Master PCI IDE Controller
0000:00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc: Unknown device 434c
0000:00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc: Unknown device 4342
0000:00:14.5 Multimedia audio controller: ATI Technologies Inc IXP150 AC'97 Audio Controller
0000:01:05.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV11 [GeForce2 MX/MX 400] (rev a1)
0000:02:08.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3Com 3C920B-EMB-WNM Integrated Fast Ethernet Controller (rev 40)