Ta bort kylning på GF2MX400

Hårdvara och Linux.
Post Reply
Vampis

Ta bort kylning på GF2MX400

Post by Vampis » 28 October 2005, 14:33

Har ett Geforce 2 MX 400, 32mb's i min linuxserver hemma och på detta är det en 20mm fläkt som kyler.

Nu har fläkten börjat låta som fan så jag undrar, kommer kortet att klara sig utan kylning? Mao, jag kopplar bara loss fläkten och låter kortet köra utan?

Sourcer

Post by Sourcer » 28 October 2005, 16:00

Jag skulle nog köpa en ny fläkt, eller sätta på en kylfläns. Jag har för mig att den blir väldigt varm utan fläkt, och då håller grafikkortet inte länge till.

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 28 October 2005, 16:34

Jag har kört gf4 mx440 64mb utan fläkt för den lät.
Men ensak som var bättre var att tabort 'plåtbrickan' ovanför fläkten så tystnade den.
Men det bässta är ju att ha en fläkt till om man vill lämna den på när man inte är hemma.
Men svaret är att det fungerar fint. (iallafall för mej)
Jag körde i 4månader utan fläkt innan jag bytte kort.
The more linux u go, The slacker u get

Bar-Code

Post by Bar-Code » 28 October 2005, 22:15

Jag har försökt köra GF2mx400 utan fläkt när den gamla fläkten gick sönder. Det gick något sånär bra så länge som grafikkortet bara hanterade enkel 2D grafik. Vid större last på grafikkortet fick jag genast omstarter och grafikfel.

Anledningen till att jag vågade pröva var att jag inte var rädd för fem öre om kortet. Det kan ju faktiskt sluta fungera redan första gången du kör utan fläkt om det vill sig illa. Vill du inte riskera att förlora ditt kort skulle i alla fall inte jag rekommendera att "testa" om det funkar. Men om det inte spelar någon roll för dig så är det ju bara att pröva dig fram. Börja till exempel med att låta en chassifläkt som du har till övers kyla flänsen på kortet. Om det fungerar så prövar du att gradvis flytta chassifläkten längre och längre bort för att minska luftströmmen. På så vis märker du om/när du börjar få problem utan att utsätta kortet för så stor risk.
There are 10 kinds of people; those who understand binary, and those who don't.

depeo

Post by depeo » 28 October 2005, 22:55

Bar-Code wrote:Jag har försökt köra GF2mx400 utan fläkt när den gamla fläkten gick sönder. Det gick något sånär bra så länge som grafikkortet bara hanterade enkel 2D grafik. Vid större last på grafikkortet fick jag genast omstarter och grafikfel.

Anledningen till att jag vågade pröva var att jag inte var rädd för fem öre om kortet. Det kan ju faktiskt sluta fungera redan första gången du kör utan fläkt om det vill sig illa. Vill du inte riskera att förlora ditt kort skulle i alla fall inte jag rekommendera att "testa" om det funkar. Men om det inte spelar någon roll för dig så är det ju bara att pröva dig fram. Börja till exempel med att låta en chassifläkt som du har till övers kyla flänsen på kortet. Om det fungerar så prövar du att gradvis flytta chassifläkten längre och längre bort för att minska luftströmmen. På så vis märker du om/när du börjar få problem utan att utsätta kortet för så stor risk.
Samma här. körde ett gf2 mx 400 utan fläkt då den stannat, dock frös hela maskinen vid minsta last på grafikkortet.

miixter

Post by miixter » 28 October 2005, 23:39

Ta ur graffakortet, vad ska du med det till om det är en server.

/mixter

depeo

Post by depeo » 29 October 2005, 00:49

miixter wrote:Ta ur graffakortet, vad ska du med det till om det är en server.

/mixter
Sant, har inga grafikkort i mina 2 servrar. :)

Vampis

Post by Vampis » 2 November 2005, 10:48

okej?
Kan inte ens starta min dator utan grafikkort.

fagerjan

Post by fagerjan » 2 November 2005, 14:40

Datorer med i86-arkitektur brukar fodra att grafikkort finns. Sätt in något gammalt billigt kort. Skärm behöver inte vara ansluten.
Fagerjan

Post Reply