RedHat 8, ATI Radeon 7200, X och virtuella konsoler

Hårdvara och Linux.
Post Reply
dali

RedHat 8, ATI Radeon 7200, X och virtuella konsoler

Post by dali » 29 December 2002, 12:56

Hej.

Jag har nyligen fått ett återfall till Linux, har kört Windows 2000/XP länge (faktiskt utan problem), men ville prova Linux igen för att se vad som hänt sedan sist (RH 6.2).

Jag försöker få igång en HTPC (Home Theatre PC), för att titta på DVD-filmer etc. För att få tillgång till så många program som möjligt (utan att kompilera) så har jag valt RedHat 8.0.

Det mesta har gått bra, men jag har stött på ett problem som jag definitivt inte hade räknat med: har jag väl startat X så kan jag inte gå över till en virtuell konsol (Ctrl+Alt+Fn) eller avsluta X. Om jag gör det så går skärmen ner i strömsparläge (möjligen bara out of sync) men någon bild får jag inte.

Är X fortfarande igång kan jag växla tillbaka med Ctrl+Alt+F7, men om jag avslutar X så är det kört; det finns bara två alternativ - antingen startar jag X igen eller så måste jag starta om maskinen.

Jag har letat hela nätet runt efter info om detta men har inte hittat någon som haft samma problem. Jag har dock förstått att det ÄR problem med ATI Radeon och X 4.2.xx, alternativt med Radeon och kernel 2.4.xx.

Någon som vet vad som är problemet och vad man kan göra åt det?

trekkie78

Re: RedHat 8, ATI Radeon 7200, X och virtuella konsoler

Post by trekkie78 » 29 December 2002, 13:01

Tror det finns ett antal människor som postat i forumet om att dom har haft problem med RH 8.0 (och tidigare) tillsammans med Radeon kort, någon testade då nya RH betan och då verkade det gå bättre. Kanske kan det vara ett alternativ även för dig ? :-)

http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distribut ... /iso/i386/

//trekkie
dali wrote:Hej.

Jag har nyligen fått ett återfall till Linux, har kört Windows 2000/XP länge (faktiskt utan problem), men ville prova Linux igen för att se vad som hänt sedan sist (RH 6.2).

Jag försöker få igång en HTPC (Home Theatre PC), för att titta på DVD-filmer etc. För att få tillgång till så många program som möjligt (utan att kompilera) så har jag valt RedHat 8.0.

Det mesta har gått bra, men jag har stött på ett problem som jag definitivt inte hade räknat med: har jag väl startat X så kan jag inte gå över till en virtuell konsol (Ctrl+Alt+Fn) eller avsluta X. Om jag gör det så går skärmen ner i strömsparläge (möjligen bara out of sync) men någon bild får jag inte.

Är X fortfarande igång kan jag växla tillbaka med Ctrl+Alt+F7, men om jag avslutar X så är det kört; det finns bara två alternativ - antingen startar jag X igen eller så måste jag starta om maskinen.

Jag har letat hela nätet runt efter info om detta men har inte hittat någon som haft samma problem. Jag har dock förstått att det ÄR problem med ATI Radeon och X 4.2.xx, alternativt med Radeon och kernel 2.4.xx.

Någon som vet vad som är problemet och vad man kan göra åt det?

ricky

Re: RedHat 8, ATI Radeon 7200, X och virtuella konsoler

Post by ricky » 29 December 2002, 14:47

trekkie78 wrote:Tror det finns ett antal människor som postat i forumet om att dom har haft problem med RH 8.0 (och tidigare) tillsammans med Radeon kort, någon testade då nya RH betan och då verkade det gå bättre. Kanske kan det vara ett alternativ även för dig ? :-)

http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distribut ... /iso/i386/

//trekkie
Jo, men den innehåller allt för många buggar för att kunna köras på riktigt...

dali

Post by dali » 26 December 2003, 16:06

Jag hittade orsaken! :o

Jag har fått ett nytt återfall, provat Mandrake 9.2. Samma problem igen ...

Denna gång slog det mig att det kanske kunde ha något att göra med att jag har en TV inkopplad på TV-utgången på kortet. Det fungerar utmärkt i Windows XP, men man vet aldrig ... jag provade dra ur kabeln, startade om maskinen och helt plötsligt fungerar allt som det ska!

Problemet är inte direkt löst - jag skulle gärna vilja ha en fungerande TV-utgång - men nu kan jag åtminstone komma runt det om jag vill.

zuhat

Post by zuhat » 27 December 2003, 00:26

Jag äger själv ett radeon kort och vet inte om det e är så för alla radeon men läste någonstans att tv-out slåss på automatiskt me detta kort när man kopplar teven till tv:out, till skillnad från vissa andra grafikkort, kanske behöver du configuera om din XF86Config-4 eller ngt annat drivrutinspecifikt för att ta bort denna automatiska funktion, du kanske hittar info på www.ati.com

Post Reply