Linux och stöd för digitalkameror

Hårdvara och Linux.
Post Reply
Biffy

Linux och stöd för digitalkameror

Post by Biffy » 21 January 2007, 18:09

Jag går lite löst i tankarna att köpa en ny kamera. Det visar sig dock att gphoto2 inte riktigt har stöd för alla kameror. Exempelvis så blev jag intressrad av en kamera från Nikon, men den har (än så länge) inte gphoto2 stöd för.

Men jag tänkte, kan man inte lika gärna köpa en minneskortsläsare och helt enkelt föra över bilderna därifrån? När jag pluggar i minneskortsläsaren så kan jag sedan enkelt montera kortet som en USB-enhet och föra över mina bilder.

Eller är det så att Linux har dåligt stöd för alla dessa olika typer av minneskort som finns på marknaden? Compact flash, SD och allt vad det heter.

Är detta en värdig lösning eller har jag fastnat med skägget i brevlådan? Så man slipper tänka på vilka kameror som stöd och inte. Det är så träligt.
Image

Använder Ubuntu Dapper.

mikma

Post by mikma » 21 January 2007, 18:17

Många digitalkameror stödjer USB storage som har stöd i Linux utan att man behöver använda gphoto. Det finns även en annan standard som jag tror också stödjs i gphoto.

Minneskortsläsare med USB-gränssnitt använder också vanligen USB storage.
Så det går bra att montera dem i Linux.

Biffy

Post by Biffy » 21 January 2007, 19:04

mikma wrote:Många digitalkameror stödjer USB storage som har stöd i Linux utan att man behöver använda gphoto. Det finns även en annan standard som jag tror också stödjs i gphoto.

Minneskortsläsare med USB-gränssnitt använder också vanligen USB storage.
Så det går bra att montera dem i Linux.
Ok, det låter bra.

På min kamera (Nikon Coolpix 2000) så kan jag välja mellan "PTB" och "Mass storage". Nu står den på PTB och i gtkam står det "PTB mode only". Om jag skulle ställa in den som mass storage, skulle den gå att montera som en vanlig USB-device då?

Använder Thunar som filhanterare. När jag kopplar in kameran (PTB) så detekteras den inte alls, men gtkam hittar den.
Image

Använder Ubuntu Dapper.

mikma

Post by mikma » 21 January 2007, 19:16

Ja, ställer du in den på USB Mass Storage så ska den gå att montera som en vanlig USB-disk.

Post Reply