Tipsa om trådlöst pci kort

Hårdvara och Linux.
Post Reply
hedin

Tipsa om trådlöst pci kort

Post by hedin » 12 February 2007, 22:27

Hej.
Tänkte skaffa ett trådlöst pci kort till routern, så att den blir en accesspunkt.
Vill även ha stöd för wpa.

Någon som har något förslag på kort?
Eller tips om vad man ska tänka på?

Borage

Post by Borage » 12 February 2007, 23:55

Hur snabbt trådlöst behöver du? Atheros baserade kort har alltid fungerat för mig. Tyvärr vet jag inte om de senaste atheros korten som klarar flera hundra megabit fungerar.

hedin

Post by hedin » 13 February 2007, 23:37

Hastigheten har inte så stor betydelse. Men 54 är nog bra att det klara.

Hur är det med krypteringen? WPA är det beroende av hårdvaran?

hedin

Post by hedin » 14 February 2007, 01:18

Kikat runt lite mer.
Hitade lite info, verkar som all tycker bäst om atheros chipseten. Så ser säkrast ut att ta ett sådant.
Tittat på några kända märken, men vilket ska man välja?
Någon som har någon att föredra?
Lite väl dyra tycker jag.

3com 495:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313 ... w=detailed
Dlink dwl-*520 från 308:-
http://se.pricerunner.com/computing/com ... ofilter=on
Netgear 429:-
http://www.webhallen.com/prod.php?id=34 ... 6e12f79862

Info
Atheros baserade kort http://atheros.rapla.net/
madwifi kompatibla http://madwifi.org/wiki/Compatibility
http://linux-wless.passys.nl/

Efter lite mer efterforskning så ser D-link dwl-g520 ut att klara allt, enligt madwifi.
Bra eller anus?

kratz

Post by kratz » 14 February 2007, 08:27

Dlink = Anus

Men ta en titt här efter gröna kort:

http://linux-wless.passys.nl/query_hostif.php

Det finns ju ingen anledning att satsa på kort som bara stöds av madwifi. Köp ett som har fullt linuxstöd istället.
Välkommen till http://archlinux.se !

Borage

Post by Borage » 14 February 2007, 18:25

Jag köpte ett gäng Gigabyte GN-WPEAG Super G (108 Mbps) för 170:- på nätet. Kortet fungerar mycket bättre än motsvarande Netgear, Topcom, samt D-Link. Kortet DWL-G520 från D-Link, hårdvara A1 & B2 fungerar i och för sig bäst av de övriga jag testat, speciellt den senare i.e. hårdvara B2. Tyvärr verkar det som de inte stöder WPA 2, men kör man en radius server som verifierar klienterna så är säkerheten ändå mycket bra. Jag har funderat på att köpa det senaste från D-Link som ska vara 650% snabbare, men jag vet inte om den Atheros versionen fungerar med mitt system.

miixter

Post by miixter » 14 February 2007, 18:50

Ralink (http://www.ralinktech.com/) har rätt inställning till öppenkällkod.

Se t ex:http://www.ralinktech.com/ralink/Home/S ... Linux.html

/mixter
Key power of Linux - freedom to choose.

jolles

Post by jolles » 17 February 2007, 04:26

Hitade lite info, verkar som all tycker bäst om atheros chipseten. Så ser säkrast ut att ta ett sådant.
Tittat på några kända märken ... Dlink dwl-*520 från 308:-
Lånade ett DWL-G520+ kort av en kompis som ja jobbat på att få att funka i just samma anseende som dig, med den drivaren som tycktes "anpassad" för kortet http://acx100.sourceforge.net/ så ska de tydligen funka med 64bitars WEP såvitt ja fattat allt rätt, och då inte WPA, sen kunde man köra ndiswrapper på de (då ska visst WPA funka), viket bara strulade för min del, fick aldrig igång de alls, dessutom har mitt kort inget "atheros"-chip, utan bara ett sunket acx111...

Däremot fick ja ett trådlöst RA-link-kort extra med mitt moderkort med ett RT2560-chip som ja just kopplat in, men enligt "lspci" så finns där inget alls... (en hint bara haha) men de tar vi i en annan tråd ;-)

Men va du än gör... INGET d-link :o
Våga Vägra Windows

Borage

Post by Borage » 17 February 2007, 15:07

jolles wrote:Men va du än gör... INGET d-link :o
Vad baserar du det på egentligen? Av samtliga konsumentprodukter jag testat, så är just D-Link bäst. Är man för snål att lägga till 200:- för att få ett 108 Mbit/s kort istället för ett 11 Mbit/s kort, som det dessutom inte finns drivrutiner till linux, så är det faktisk fel på användaren, inte D-Link.

Samtliga D-Link kort med plusstecknet + i beteckningen är en budgetvariant, som det inte brukar finnas drivrutiner för Linux.

miixter

Post by miixter » 17 February 2007, 15:19

Borage wrote:
jolles wrote:Men va du än gör... INGET d-link :o
Vad baserar du det på egentligen? Av samtliga konsumentprodukter jag testat, så är just D-Link bäst. Är man för snål att lägga till 200:- för att få ett 108 Mbit/s kort istället för ett 11 Mbit/s kort, som det dessutom inte finns drivrutiner till linux, så är det faktisk fel på användaren, inte D-Link.

Samtliga D-Link kort med plusstecknet + i beteckningen är en budgetvariant, som det inte brukar finnas drivrutiner för Linux.
Om man skall ha ett kort till linux ska man väl inte köra med dlink !?

Beträffande ralink så har jag kört det i både openbsd, netbsd och linux, i *bsd och *buntu finns drivarna så det hoppar igång direkt som vilket nic som helst, i slack t ex får man tra ned drivarna och installera. Trvligt med OSS vänliga företag.

/mixter

Borage

Post by Borage » 17 February 2007, 17:05

miixter wrote:Om man skall ha ett kort till linux ska man väl inte köra med dlink !?
Vad baserar du det på? D-Link är ett av de få företagen som informerar om det fungerar i Linux. Köper man ett kort utan att kontrollera om det finns drivrutiner så får man skylla sig själv. Att sedan folk formligen skriker ut sitt missnöje i alla möjliga forum beror inte på att D-Link är dåliga, utan att användaren är en grinig liten barnrumpa som inte kollar fakta innan köpet.

miixter

Post by miixter » 17 February 2007, 17:25

Borage wrote:
miixter wrote:Om man skall ha ett kort till linux ska man väl inte köra med dlink !?
Vad baserar du det på? D-Link är ett av de få företagen som informerar om det fungerar i Linux. Köper man ett kort utan att kontrollera om det finns drivrutiner så får man skylla sig själv. Att sedan folk formligen skriker ut sitt missnöje i alla möjliga forum beror inte på att D-Link är dåliga, utan att användaren är ett grinigt litet barn som inte kollar fakta innan köpet.
Min erfarenhet är att dlink wlan kort fungerar illa om ens alls i bsd/linux. Dessutom vidhåller jag på att man skall stödja de företag som är pro oss.

/mixter

Borage

Post by Borage » 17 February 2007, 18:37

miixter wrote:Min erfarenhet är att dlink wlan kort fungerar illa om ens alls i bsd/linux. Dessutom vidhåller jag på att man skall stödja de företag som är pro oss.
Du har inte funderat på om du köpt fel kort, eller om det är datorn som är problemet? När trådlösa kort började säljas så var D-Link korten specifierade på PCI 2.2 (3.3 volt). De flesta hade ingen aning om detta, så folk som köpte D-Link kort och hade en dator med PCI 2.1 fick naturligtvis inte kortet att fungera.

Jag har en gammal dator med en 500 MHz AMD Athlon processor som jag tänkte bygga om till trådlös router. Jag köpte ett 108 Mbps Netgear WGT311T som är baserat på Atheros, men det som händer är att datorn startar om av sig själv, samt att prestandan är urusel. När jag sätter in ett motsvarande kort från D-Link så fungerar min router problemfritt. Om jag nu var en grinig liten barnrumpa så skulle jag gnälla i alla forum att Netgear är sämsta skiten som finns.

I och med att jag inte är en gnällig ungjävel, så testar jag Netgear kortet i en annan dator för att se om samma problem uppstår. Kortet från Netgear fungerar klockrent i en dator med en 450 MHz PIII processor. Vad ska vi nu dra för slutsats nu om problemet?

jolles

Post by jolles » 18 February 2007, 21:58

Ja du :-) Mina erfarenheter om folk som behöver hjälp och allmänt irriterar sig på saker som strular främst då routrar, är ägare av d-link, och problemen gäller då att dom slutar fungera tidsvis, så man får resetta dom etc etc, dessutom är ja själv tyvärr ägare av 3st d-link routrar varav 2st stendog och den tredje (den äldsta) fungerar endast som switch numera, efterssom WAN-porten halvt la av. Och att dessa när de funkade ibland funkade klockrent ett bra tag, sen slutade strömmningen från internet genom routern och den fick konfigureras om eller om man hade tur bara resettas, har iofs hört att detta beror på överhettning, men de e inget ja gillar eller förespråkar för direkt.

Dlink korten tycks dessutom bäst fungera mellan just sina egna, tex optimera trafiken till sin maximala hastighet mellan just endast 2st dlink-kort? Inget ja gjort själv, men andra irriterade personer har påstått det...

Har ytterst sällan fått känslan av "vilken bra produkt detta är" när ja använt dlink, förutom när ja bytte bredbandsleverantör från telia då ja kom fram till att deras 300T-bredbandsmodem funkade klockrent, men de var väl de då.
Så länge som de finns annat att välja på med mindre felmarginal på så kommer ja välja bort dlink tills ja märker att de gjort nått bra igen. Netgear har ja heller äinte riktigt litat på vet faktiskt inte riktigt varför men men... nog om de, men visst har ja jobbat med dom på alla sätt ja kunnat tänka mig, men när man sedan läser om dem på nätet o man får läsa om hur många som det verkläigen strular för så blir man lite rädd...

Kortet JAG jobbade med som ja skrev längre upp, har ja dessutom lånat av nån, självklart skulle ja kolla upp chip på nått innan ja köpte det, om det är något som skulle kunna krångla, men nu fick ja inte möjligheten att välja direkt.
Våga Vägra Windows

hedin

Post by hedin » 18 February 2007, 23:42

Det verkar som det finns olika meningar om vilka tillverkare som är bra eller dåliga. Men har inte kommit så långt än :)

Har försökt titta runt, men vet inte om jag fattat rätt?
Som på Linux wieless så är det dom här chipseten som är aktuella eller?
Prism2/2.5/3 med driv: hostap
Ralink med driv: rt2x00
+ att dom ska vara gröna.
Sidorna för dom drivarna verkar mest seriösa o bra.

Har googlat lite på det o fick det till att dom på flesta använder atheros eller prism chip till routrar. Behöver iof inte betyda att dom är bäst.

Sen finns det vell egentligen bara 54Mbs (802.11g) som standard. Dom andra hastigheterna är vell tillverkarnas egna. Hastigheten är inte lika viktig som att det ska va stabilt o kompatibelt , så då blir det bara 54Mbs eller?

Summa sumarum, ett vettigt val är alltså något av: (i från)
* 802.11g * Ralink rt2x00 green
* 802.11g * Prism2/2.5/3 hostap green

hedin

Post by hedin » 19 February 2007, 00:16

Belkin F5D7000 om det är v3 så har den Ralink chip. Hade kanske funkat?

jolles

Post by jolles » 19 February 2007, 06:51

Najs! Kikade själv innan på de där Belkin-kortet rätt pris o rätt chip så att säga :-)
Våga Vägra Windows

miixter

Post by miixter » 19 February 2007, 08:21

Här är en lista på kort med ralink chip som har oss drivare:
  • Ralink Technology IEEE 802.11a/b/g PCI adapters (ral), including: (B) (C)

* A-Link WL54H
    * Amigo AWI-922W Mini PCI
    * Amigo AWI-926W
    * AMIT WL531P
    * AOpen AOI-831
    * ASUS WL-130g
    * ASUS WIFI-G-AAY
    * Atlantis Land A02-PCI-W54
    * Belkin F5D7000 v3
    * Billionton MIWLGRL Mini PCI
    * Canyon CN-WF511
    * CNet CWP-854