Felsökning av dator som automatiskt startar om sig

Hårdvara och Linux.
Post Reply
Lucifer888

Felsökning av dator som automatiskt startar om sig

Post by Lucifer888 » 2 August 2007, 23:34

Sambon fick min gamla burk, vet att den haft lite problem innan men hon ville ha den ändå...

Problemet är att vid en kallstart så måste datorn starta om sig mellan 3-X gånger för att komma in i operativsystem. Den startar om sig precis innan operativ börjar laddas.

Har skruvat isär och dammat ur, kollat kylpastan till processorn och kollat så att alla kort sitter ordenkligt osv.

Ännu uppför den sig så, när datorn väl går igång så går den utan större problem vad jag förstår och startar hon om den när hon väl fått igång den så funkar det med. Enbart när den har stått avstängd ett tag t ex över natten som den börjar krångla.

Ett annat symptom däremot som jag inte vet är relaterat eller inte är att någon av hårddiskarna vill krångla med, vet att en har åkt i golvet när vi flyttade men lyckas inte lista ut vilken :) Enda jag vet att det säkert inte kan vara är den som operativet ligger på. Har testat att öppna och dragit ur strömkablarna till hårddiskarna och startat om för att se om det blivit någon skillnad men har inte resulterat i något än.

Vad jag tror att det kan vara är problem med någon av minnesmodulerna eller moderkortet, men då tycker jag att det borde vara mer problem medans hon använder datorn och inte bara vid uppstart. Om det nu skulle vara det så vet jag inte om jag har ork att fixa det :)

Annars skulle det kunna vara nätagget som inte klarar av sin uppgift längre. Det är ett noname 250W som jag fick gratis någon gång på stenåldern, detta driver 3 IDE-diskar, cd-rw, athlonXP 1800+, 2 pci-kort och ett Geforce4-kort. Tänkte köpa något nytt billigt skitagg på jobbet och se om det fungerar bättre.

Någon som har någon annan ide om vad som skulle kunna vara fel?
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

trekkie78

Post by trekkie78 » 3 August 2007, 05:43

Hur ser kondensatorerna ut? Har de läckt, ser det ut som om "toppen" är på väg att öppna sig?

//trekkie

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 3 August 2007, 07:01

På moderkortet eller i nätagget?

Edit: Kollade lite snabbt på moderkortet, vissa av topparna är "inbucklade" medans andra är utåtbucklade med något som ser ut som en gul gegga på

trekkie78

Post by trekkie78 » 3 August 2007, 09:14

Jo, jag menade moderkortet (borde kanske skrivit det). Antingen byter du kondensatorerna själv, eller så är det bara att byta moderkort.

//trekkie

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 3 August 2007, 17:46

Problemet är att få tag i ett SocketA-kort :) Enda butiken jag hittar är Datorbutiken som har ett med enbart DDR-minnen. Tror det sitter äldre än så i... Blocket gav ingen träff heller.

Däremot trodde en arbetskollega att han hade ett liggandes hemma så kanske finns hopp där

trekkie78

Post by trekkie78 » 3 August 2007, 18:58

http://www.tradera.com/search/imp.aspx? ... &l_desc=on ? :-)

Edit: Hmm. Osäker på om något av korten hade SDRAM! :-(

//trekkie

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 3 August 2007, 20:07

Gamla är så skönt, har både DDR och Sdram :) Får se, kanske låter den stå tills den dör helt och köper lite nyare delar och plockar i istället. Ifall att arbetskollegans kort inte funkar

johnny

Post by johnny » 3 August 2007, 21:33

Lucifer888 wrote:Problemet är att få tag i ett SocketA-kort :) Enda butiken jag hittar är Datorbutiken som har ett med enbart DDR-minnen. Tror det sitter äldre än så i... Blocket gav ingen träff heller.

Däremot trodde en arbetskollega att han hade ett liggandes hemma så kanske finns hopp där
Testa med databoden.se dom har mycket till äldre datorer, har själv köpt moderkort nyligen där.
Dom har både nytt och begagnat.

Post Reply