Wacom digitizerbord

Hårdvara och Linux.
Post Reply
GnomeAfterAll

Wacom digitizerbord

Post by GnomeAfterAll » 25 June 2009, 15:18

Hej!

Tänkte bara kolla om någon kan svara på min fråga.

I alla fall, det är ju så att jag fått låna ett digitizerbord av min far av äldre modell (seriellport).

Jag har fått det att funka och så, det är inte det som är problemet.

Men när jag använder plattan tar det tid innan muspekaren rör på sig, om jag inte trycker ned något. Alltså, pennan har 2 spetsar (ena sidan rita, andra sudda, ungefär) samt 2 stycken knappar. Det är endast när jag har ritspetsen mot plattan, och inte trycker ner något, som det blir så här. Om jag vänder på pennan fungerar digitizerbordet som det ska, likadant om jag trycker med pennan (tryckkänslig spets).

Så, någon som vet vad detta är och hur man kan fixa det? Eller i alla fall göra så att det inte märks lika tydligt (tar ungefär en sekund innan muspekaren rör på sig)?
GNU/Linux <3

Debian måste vara den bästa disten =)

linbjan

Re: Wacom digitizerbord

Post by linbjan » 26 June 2009, 04:26

Jag antar nu nedan att du använder plattan med Linux. Jag antar också att plattan i sig funkar som den ska (inte är trasig).

Nu vet jag just ingenting om Wacom ritplattor men en sekund är ju en toklång responstid. Det skulle kunna indikera ett kommunikationsproblem men...

eftersom ritplattan verkar svara som den ska (snabbt?) med vissa funktioner tror jag problemet ligger i konfigurationen av X-drivaren. Det verkar också som om man ska kalibrera pennan innan användning så att man får rätt respons.

Läs HOWTOs på
http://linuxwacom.sourceforge.net/

Särskilt då om hur du konfigurerar X11 för wacom ritplattan och hur du kalibrerar platta med penna med programmet wacomcpl och ställer in funktionen hos penna med knappar med kommandot xsetwacom.

Det finns också två kommandon som kan avändas för att kontrollera att det inte finns några kommunikationsproblem med wacom plattan, dels wacdump och dels xidump. De berättar om eventuella problem ligger i drivaren för linuxkärnan resp drivaren för X.
Left in this wide world to sleep and to snore,
betrayed by a maid in her teens, ooooh

Post Reply