Linux och 3G

Hårdvara och Linux.
Post Reply
klein

Linux och 3G

Post by klein » 2 July 2009, 06:13

Idag har mobilt bredband blivit väldigt billigt, tex comviq kränger modem och sim kort för 300:-

Dock har dessa modemen en nackdel, dom fungera inte så bra med Linux, det går att få dem att fungera, men det struligt.

Det kostar ändå 250:- / mån att använda den lösningen. Jag har kommit i mitt tycke smartare sätt att lösa problemet på.

Man skaffa abodemang hos t.ex tre där man surfa för 5:- / dagen. ( Alltså 5:- är ett kostnadstak )

Har man en lita finare telefon , undertecknad har skaffat en Nokia 5800 ( Hatar den här telefon, hoppas att detta blir min sista Nokia. Det bästa som har hänt mänskligheten måste har varit när Ericsson fimpade Symbian skiten i Ronneby. Nu får vi bara hoppas att Ericsson slutar att använda symbian junket som OS . Utan inser att Android skall härska. )

Men till den Nokia telefoner kan man köpa en applikation som hetter Joikuspot, som gör om din telefon en trådlöst router. Har man då "data" trafiken i abdeomanget, då behöver man inte hålla på slaska med mobilt bredband. Sedan får hoppas att den här funktionen ingår i framtida telefoner.

Det roliga är att man kan även ringa Skype samtal på iphone ( Apple har spärrat så att man kan inte ringa skype över 3G )

GnomeAfterAll

Re: Linux och 3G

Post by GnomeAfterAll » 14 July 2009, 09:15

Kommer ihåg från tiden då jag körde Ubuntu att när jag kopplade in min Sony Ericsson W200i (via USB) så fick jag förslaget att använda den som trådlöst modem. Om telefonen bara hade haft 3G, och jag bara hade haft Ubuntu på en laptop istället, och telias datatrafikstak hade gällt all trafik så hade jag antagligen använt mobilen som modem.

Hmm, synd att dom där modemen inte funkar i GNU/Linux, hade suttit trevligt med 3G.

Meningen med det här inlägget var helt enkelt att säga att det funkar på Sony Ericsson mobiler. =D
GNU/Linux <3

Debian måste vara den bästa disten =)

OErjan

Post by OErjan » 15 July 2009, 13:27

uhm, Telias modem huawei e220 (telia, tre...) fungerar helt utan patchar, krångel sedan kernel 2.6.28 eller nåt.
Ett begagnat för två veckor sedan för 400:- , petade in ett kontantkort och surfade, kollade på nätet, Expert säljer nya (utan kontantkort) för 1099:- och det fins fler och .roligen billigare vägar.
jag har testat det på min HP laptop (Debian) och min Eee 900, (kör med Debian på flashkortet), för at kolla att de inte var nåt specifikt för Debian så testade jag original distron som förjde mer min 900, först hittades det inte (har aldrig uppdaterat sedan jag köpte datorn), så jag uppdaterade det via mitt fasta abonnemang, efter uppdateringarna hittades E220 när jag skulle lägga till nätverk.
en kompis har ett 299:- comvik (E1550), han fick igång det i linux genom att intalera USB-modeswitch och lägga till en rad I konfigurationsfilen.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

klein

Post by klein » 17 July 2009, 05:50

E220, E169 och någon mer i samma serier fungera skitfint i ubuntu utan problem, det är APN:et som är viktigast. E1550 måste man ha modeswitch, har labbat lite mer det, men fick det inte fungera bra. Om man kan få gnome att hitta modemet på ett smidigt sätt, bara genom att lägga in tillverkarens koder i en konfig fil.
OErjan wrote:uhm, Telias modem huawei e220 (telia, tre...) fungerar helt utan patchar, krångel sedan kernel 2.6.28 eller nåt.
Ett begagnat för två veckor sedan för 400:- , petade in ett kontantkort och surfade, kollade på nätet, Expert säljer nya (utan kontantkort) för 1099:- och det fins fler och .roligen billigare vägar.
jag har testat det på min HP laptop (Debian) och min Eee 900, (kör med Debian på flashkortet), för at kolla att de inte var nåt specifikt för Debian så testade jag original distron som förjde mer min 900, först hittades det inte (har aldrig uppdaterat sedan jag köpte datorn), så jag uppdaterade det via mitt fasta abonnemang, efter uppdateringarna hittades E220 när jag skulle lägga till nätverk.
en kompis har ett 299:- comvik (E1550), han fick igång det i linux genom att intalera USB-modeswitch och lägga till en rad I konfigurationsfilen.

Post Reply