ACPI inställning vid installation av Gentoo

Hårdvara och Linux.
Post Reply
monki

ACPI inställning vid installation av Gentoo

Post by monki » 8 January 2010, 11:05

Sitter just nu på en burk lite vid sidan av som har XP. Håller på att installera Gentoo Linux på min andra. Jag håller på att gå igenom hårdvaruinställningarna så att de passar min dator. Finns dock en inställning som jag inte är säker på om jag ska använda.

"acpi=on"

Visste inte vad ACPI var innan, men har läst lite och om jag förstått det rätt måste all hårdvara ha stöd för ACPI för att denna inställning ska fungera. ACPI hämtar information om ström osv från BIOS till OS om jag förstått rätt. Finns det sedan något program som kan presentera dessa värden på skärmen senare?

Är väl inte direkt något krav att det ska fungera, tycker bara att det skulle vara kul att få igång det. Vart kollar man upp om hårdvaran stöder ACPI?

Tacksam för svar och ge gärna kritik om något av mina påståenden inte stämmer...

Fader_Berg

Re: ACPI inställning vid installation av Gentoo

Post by Fader_Berg » 8 January 2010, 21:12

Startar datorn med acpi=on så kan du använda det. Om inte... så får du ta acpi=off i stället. Simple as that...

li

Re: ACPI inställning vid installation av Gentoo

Post by li » 10 February 2010, 18:12

acpi har räddat min dator några gånger när övriga tangentbordet hängt sig. Man kan konfigurera exempelvis power-knappen att betyda "halt", så att datorn tas ner snyggt.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

Post Reply