Grafik kort - Linux?

Hårdvara och Linux.
Post Reply
MrT76

Grafik kort - Linux?

Post by MrT76 » 1 August 2010, 17:41

Hej !!
Jag har precis bytat operativ system från Windows till Linux.

Jag har kopplat ihop datorn med tv'n.
Så när jag körde windows kunde se på film på tv'n, från datorn.

När jag nu startade upp datorn med Linux, så ser jag att tv'n är en spegling av datorn, tidigare så hade jag tv'n som en skärm till.
Jag försökte installera det grafik programmet jag hade när operativ systemet var windows, men det ville datorn nu inte acceptera.
När jag tog ut och läste på skivan så står det här
Windows XP/64 bit 8.52
Vista32/64 8.52

Betyder det att grafik kortet inte är kompatibelt med Linux så tillvida att jag inte kan installera programmet som gör att jag kan ändra tv'n från spegling av datorn till en skärm till?

/MrT

andersajja

Re: Grafik kort - Linux?

Post by andersajja » 1 August 2010, 18:54

Några mot frågor:
Vad sorts grafikkort har du?
Vilken dist använder du?

Som svar på att installera program anpassade/skrivna för Windows så är det inget att rekommendera.
Finns några undantag - program som kan köras/installeras via Wine (eller någon av de andra emulatorerna som finns) men det är många gånger krångligt och fungerar inte med drivrutiner.

Om du exempelvis har ett Nvidia kort och använder Ubuntu så kan du starta programmet 'Hårdvarudrivrutiner', hittas under 'System > Administration'. Installera den drivrutin som rekommenderas.
Sedan startar du en terminal ('Program > Tillbehör > Terminal') och i terminalen skriver du:

Code: Select all

gksudo nvidia-settings
Du uppmanas att skriva in ditt lösenord (samma som när du loggar in)
I programmet som startar kan du sedan göra de inställningar som du önskar och sedan innan du avslutar välja att skriva ändringarna till filen '/etc/X11/xorg.conf'.
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

MrT76

Post by MrT76 » 1 August 2010, 21:06

Jag har i stort sett löst problemet med att visa filmer på tv'n som ligger på datorn.
Men jag fick ett lite mer akut problem med ljudet nu, som jag ska hitta ett lämpligt forum här skriva i. (försökte förbättra ljudet, istället tystnade det helt..)
Jag skriver mer om grafik kortet senare..

/MrT

MrT76

Post by MrT76 » 3 August 2010, 13:53

Jag hade som jag skrev tidigare i stort sett löst problemet med att visa bildskärm och tv skärm som den skulle.

Men jag irriterande mig lite på att när jag startade vissa program på datorn så öppnades fönstret på tv skärmen, så jag fick starta tv'n för att föra över programmet till datorns skärm.

Det fick jag för mig att försöka få rätt på imorse, så jag gick in på grafik kortets inställningar i system och började testa och ändra lite. Tyvärr blev det bara värre.
Och nu lyckas jag inte få tillbaka de inställningar jag hade tidigare.

1. menyn (det man kalla startmenyn i windows) ligger på tv'ns skärm, jag vill ha den på datorns skärm.
2. Jag har lyckats klura ut hur jag får skärmarna (tv'n och datorn) att bli en och då föra över tex. en film från den ena skärmen till den andra, men det blir lite tokigt då menyn ligger på tv'ns skärm.

Är det något som någon kan hjälpa mig här över internet?
Sutit och jobbat med det nu i 2, 3 timmar utan att få ordning på det :-(

/MrT

MrT76

Post by MrT76 » 3 August 2010, 20:21

Tydligen står tv'n som skärm 1 och dator skärmen som skärm 2
:roll:

Post Reply