kommer min uppgrad av ram och hd att göra skillnad

Hårdvara och Linux.
Post Reply
mightymattis

kommer min uppgrad av ram och hd att göra skillnad

Post by mightymattis » 16 January 2011, 20:28

Jag funderar på att uppgradera min "vintage" laptop som jag kör linux mint 10 på. Datorn i fråga är en ibm thinkpad x32 med 1.8 mhz processor, 1 gb ram och en toshiba av okänd hastighet.

Jag funderar på att stoppa i ytterliggare 1 ram minne på en 1 gb (totalt 1,5 gb) samt en TRANSCEND 32GB SSD disk (den enda som finns som ide). Frågan är nu om det kommer att göra skillnad när det gäller att starta och köra program som tex digikam och bibble 5.0 som går trögt nu? Kommer det att vara märkbar skillnad när man gör enklare saker som att öppna/köra lättare program, starta stänga av? Kanske är det processorn som bromsar upp datorn? Avslutningsvis är uppgraderingen värd priset ca 1300 kr? Tacksam för era synpunkter och åsikter!

andersajja

Re: kommer min uppgrad av ram och hd att göra skillnad

Post by andersajja » 17 January 2011, 10:25

Skillnaden mellan 1Gib och 1.5Gib RAM är inte så stor.

Disken kan nog göra en viss skillnad, men SSD-diskar tar slut framför allt om de utsätts för många skriv-cykler, ex. om du har SWAP-partitionen på en SSD-disk.
Så om du tänkt använda den till SWAP och / bör du nog fundera på en 'vanlig' disk istället som håller betydligt längre.

Att vissa program kan ta lite tid på sig att starta beror många ggr på att de behöver allokera enheter och ladda in drivrutiner/biblioteksfiler etc, exempelvis för en web-kammera.
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

mightymattis

Post by mightymattis » 17 January 2011, 19:45

Funderade kring det här med swap och ssd diskar. Jag har ju en inbyggd compact flash läsare i datorn. Skulle man inte kunna använda ett snabbt cf kort på låt säga 2 gb som swap och på så sätt kringå problemet med de begränsade skrivcyklerna på en ssd disk?

kjell-e

Post by kjell-e » 19 January 2011, 21:59

Skulle man inte kunna använda ett snabbt cf kort på låt säga 2 gb som swap
CompactFlash innehåller ett flashminne och har därmed ett begränsat antal skrivningar.

Låt mig citera wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/CompactFlash):
The currently used NAND flash has an endurance of 1,000,000 writes per location (less reliable than magnetic media) before hard failure and is prone to frequent soft read errors.
CompactFlash har förvisso inbyggd wear leveling för att sprida ut skrivningarna över mediat så att det ska ta längre tid innan en del av minnet är sönderskrivet men CompactFlash har ändå ett begränsat antal skrivningar.

Post Reply