Ominstallera Linux över den gamla Linux versionen.

Hårdvara och Linux.
Post Reply
Paula

Ominstallera Linux över den gamla Linux versionen.

Post by Paula » 15 February 2011, 17:12

Hej!!!!!
Undrar om det går att överskriva den gamla versionen av linux, när man installerar en nyare version av Linux?
Och jag som aldrig gjort detta innan undrar då givetvis, om alla dessa filer som ligger under programmen för linux, om de ska laddas ner en och en allihop? ...........En annan fråga som gäller flash player, hur i H får jag installerat detta på denna dator, har laddat ner den typ 3 gånger men hittar inte installations filen.....Super tacksam för ett svar.../Paula

andersajja

Re: Ominstallera Linux över den gamla Linux versionen.

Post by andersajja » 15 February 2011, 19:01

Jag brukar ominstallera varje 1/2-år genom att hämta en ny dist och boota med den sedan väljer jag att installera över den gamla.
Sedan, efter installationen, så använder jag distens pakethanterare för att ominstallera de program som inte installerades.
För att kunna använda pakethanteraren (eg Synaptic för mig, kanske för dig) så ser jag först till att aktivera de förråd som inte är aktiverade per default. Då får jag tillgång till de codecs och program som inte är fria men som gör livet lite lättare/trevligare.

Att sitta och pussla in var fil för sig tror jag kan bli lite för mastiggt om man inte är en fullständigt världfrånvänd hard core ;-)

En hyfsat lätt dist att börja med är Ubuntu
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

kjell-e

Post by kjell-e » 15 February 2011, 23:19

Du borde kunna göra med flash så som jag beskriver här: viewtopic.php?f=1&t=37383
Ersätt 3.0.6 med den version av firefox som du har, för det var väl till firefox du ville ha den?

li

Post by li » 2 March 2011, 00:14

Gentoo och arch-linux har flytande release-updateringar. Man uppdaterar då och då när det passar. Man behöver aldrig byta ut den gamla versionen utan allt sker i små steg och det är lätt att backa om något skulle krångla.

Gentoo och arch har kommandon för att enkelt uppdatera och synkronisera olika program. För att installera eller uppdatera flash i gentoo skriver man bara:

emerge adobe-flash
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

exton

Post by exton » 2 March 2011, 16:46

Ja, Paula, du bör satsa på en s k rolling distribution. ExTiX 8 KDE är ett exempel på en sådan. Kör bara kommandona sudo apt-get update följt av sudo apt-get upgrade med jämna mellanrum (t. ex. en gång i veckan) så ligger du på topp hela tiden.
Image

Post Reply