Intel NUC och Mint?

Hårdvara och Linux.
Post Reply
rtordon

Intel NUC och Mint?

Post by rtordon » 14 August 2013, 08:41

Hej!
Jag har inte använt Linux på sisådär tio år och nu börjar abstinensen bli outhärdlig. Då körde jag Suse med KDE eftersom jag är en vanlig musklickare, snarare än kommandominnesmästare. För att göra ingreppet i hemmiljön så litet som möjligt (Spouse Acceptance Factor tror jag det kallas) tänkte jag skaffa en sån där liten Intel NGU med Core 5 när den kommer i senaste Haswellversion om någon månad. Jag har läst om en Ubuntubaserad distribution som heter Mint och som ska vara förbestyckad med allt vad man behöver som vanlig icketeknisk användare (Libreoffice och lite codecs för filmer exempelvis). Den är jag sugen att testa.

Jag kommer att använda lillburken (fem deciliters volym med vanlig desktopprestanda, coolt!) för att vardagssurfa på webben, skriva lite texter, sköta bankärenden och uppdatera hushållets kassabok i ett kalkylark. Nån gång emellanåt ska jag kunna plocka in den till vardagsrummet och se tv-program som jag har missat på någon playtjänst. Eller lära mig att ladda ner och titta på film via någon sån där filmstreamingsite som de gör reklam för, istället för att hyra en skiva till fredagsmyset. Har inte spelat grafiktunga spel någonsin, så det är inte sannolikt att jag kommer att hemfalla till sådana excesser, fast nån gång kanske jag provar att köra pingviner utför ett snötäckt alplandskap, vem vet?

Nu kära forumvänner, var är det sannolikt att jag stöter på problem, och hur kan jag lösa eller kringgå dem?

Varmt tack i förväg för alla tips och varningar,

Rikard Tordön

klein

Re: Intel NUC och Mint?

Post by klein » 15 August 2013, 19:44

Jag använder Intel NUC D33217CK, enda nackdelen med den modellen att den har inte inbyggt LAN port, utan jag kör Apple USB Adapter för LAN. Annars har jag inte stött på några större problem, koppla den ibland till TVn via HDMI , fungera utmärkt, tom vid något tillfälle då jag råkade med använda adapter för thunderbolt till HDMI, så fungerade de bra. ( Har lite Apple prylar också, så det behöver thunderbolt )

Jag kör dock Ubuntu och inte MiNT, men det skall nog inte göra någon skillnad.

rtordon

Re: Intel NUC och Mint?

Post by rtordon » 18 August 2013, 17:21

Tack! Mint är ju baserad på Ubuntu, så sannolikheten för att det ska funka för mig ökar.
I den senaste versionen av NUC med Core i5 kan man tydligen stoppa i ett I/O kort med WiFi, det tänkte jag göra.
Tack för hjälpen!
/Rikard

Post Reply